KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20081013

Daif sungguh Sek Men Agama Sains K.Pilah ?

Ada juga hajat nak hantar anak ke Sekolah Menengah Agama Sains Kuala Pilah. Maklumlah anak sekolah rendah di sekolah agama swasta , tak layak masuk Sekolah Agama Sheikh Mohd Said Seremban (SHAMS) atau Sek Men Agama Pedas (SMAP Pedas) walaupun UPSR dapat 5 A , sekolah elitlah katakan, dah dasar Kementerian Pelajaran macam tu.

Nama memang sedap Sekolah Menengah Agama Sains , terletak di Selaru , pertengahan jalan antara Johol dan Kuala Pilah. Cubalah buat tinjauan , saja jalan balik Rembau ikut Inas. Sekolah ni memang tepi jalan utama. Tapi masalahnya tiada langsung kedai, kampung, klinik, balai polis, pekan berhampiran. Ianya dikelilingi hutan atau kebun.

Nampaknya tak jadilah hantar anak ke sana. Kerajaan Negeri Sembilan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam N.Sembilan dan Jabatan Pelajaran perlu mengkaji semula bagaimana untuk meyakinkan ibu bapa menghantar anak-anak ke sini.

Sebelum ini ada juga kedengaran kelemahan pentadbiran sekolah agama milik kerajaan negeri di N.Sembilan. Mungkin Blog PIBG Sek Men Agama Sains K.Pilah di http://pibgsmaskp.wordpress.com ada menceritakan masalah ini. Mungkin sekolah agama lain pun ada masalah serupa atau berlainan.

Harap semua pihak dapat bekerjasama meningkatkan mutu sekolah agama samada milik kerajaan atau swasta di Negeri Sembilan , dari Menteri Besar , Pengarah , Guru juga Ibu Bapa.

Harap juga duit Majlis Agama Islam , Kerajaan Negeri , Baitul Mal digunakan sebaiknya untuk meningkatkan mutu sekolah agama di negeri ini.

Laman web Sek Men Agama Sains K.Pilah di http://smaskp.net/index1.html