BONGEK BERSELAWAT

BONGEK BERSELAWAT

20100208

Tak bayar hutang boleh tuntut di akhirat

Hutang pada kawan, pada ibu bapa, pada jiran tetangga, pada bank, pada MARA, pada PTPTN dan lain-lain, KALAU tak bayar, bersedialah untuk membayarnya di akhirat.

Nak bayar dengan apa ya di akhirat ? Bukannya ada duit, ada emas boleh bawa dari dunia ini di akhirat ? Kad kredit lagi lah tak laku kat sana.

Kalau kita berhutang, tak bayar di dunia, kita kena bayar pada orang yang berhutang dengan amalan kebajikan kita atau pahala kita.

Kalau pahala kita dah habis, maklumlah kat dunia ini sembahyang yang fardu saja, sedekah pun RM 10 je, nak bayar dengan apa ?

Kok dah habis pahala, kenalah dibayar dengan sistem barter. Amalan buruk atau dosa dari orang yang kita berhutang itu , kita akan pikul.

Jadi orang yang beri hutang kalau orang berhutang tak nak bayar jangan risau, kalau dah habis pahala dia kita ambil masih tak cukup nak bayar hutang, kita berikan dosa kita pada yang berhutang tadi.

Kepada yang berhutang, di dunia boleh lepas. Di akhirat nanti , 1 sen pun akan dikira.

Kepada sesiapa yang ada berhutang dengan saya, tolonglah tuntut sementara saya masih hidup ini. Kalau saya dah mati tolonglah tuntut pada waris saya. Kekadang kita terlupa kita ada berhutang , seringgit dua.

Kepada usahawan , professional dan ahli politik yang berjaya tapi liat nak bayar hutang MARA, hutang PTPTN dan sebagainya tak apa, kita tunggulah di akhirat nanti. Buatlah amal kebajikan banyak-banyak di dunia ini supaya boleh diberikan kepada orang yang menagih hutang di akhirat nanti atau orang yang menagih bantuan dan biasiswa.

**********************************
HUTANG

Dan dalam hadith yang lain daripada Ibnu Umar Radiallahu Anhuma Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah :-
Maksudnya :
Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham.

Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam selalu berdoa kepada Allah Subhanahu Wataala supaya terhindar dari berhutang.
Doa baginda itu :- Ertinya :
Ya Tuhanku, aku berlindung diri kepadamu dari bebanan hutang dan dari dikuasai orang lain.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang diriwayatkan oleh Imam At-Termizi dan Imam Ahmad dan Imam Ibni Hibban :-
Maksudnya :
Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan.


Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada menjelaskan dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:-
Maksudnya :
Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambil dengan niat akan membinasakannya dengan tidak membayarnya maka Allah akan membinasakan dia.

Sumber dari Jabatan Hal Ehwal Masjid Brunei
http://www.masjid.gov.bn/teks_khutbah/1424/Muharram/11.htm

HUTANG PENGHALANG UNTUK MASUK SYURGA

"Dari Abu Hurairah Radiallahuanhu dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, Baginda bersabda: Orang kaya yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah suatu kezaliman."(Riwayat Al-Imam Al-Bukhari.)

Pada keesokan harinya seorang sahabat telah bertanya kepada Baginda: Wahai Rasulullah apakah yang sangat dahsyat yang telah turun itu? Baginda bersabda yang bermaksud:

"(Yang turun dahsyat itu) ialah mengenai hutang maka demi diri Muhammad di tangan-Nya (Allah Subhanahu Wataala), kalaulah seorang itu mati di dalam perang Sabilillah kemudian dihidupkan semula kemudian mati lagi dalam perang Sabilillah, kemudian dihidupkan semula akan tetapi ia ada mempunyai hutang yang belum dibayar maka ia tidak akan dimasukkan ke dalam Syurga sehinggalah hutangnya itu dibayarkan atau diselesaikan."(Riwayat Al-Imam Ahmad).

Sumber dari Kementerian Hal Ehwal Ugama Brunei
http://www.religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_info&pg=bm_info_khutbah&ac=94

2 ulasan:

Hideossle berkata...

kisah student

dia nk pjm rm50. katanya dalam kesusahan psl mak tak masukkan duit. orang yang betul-betul susah cukuplah dpt rm10 nk alas perut seminggu. kita faham kesempitan dia, taknak dia malu minta2 pd org lain,xpela ringankan beban dia. nk kurangkan sikit, pjmkn rm 30 n 40, xcukup duit kecik plak. jd setuju la pinjamkan spt apa yg dia mintak,rm50. muka baik, cara baik, mcm budak skema, bukan nk terpedaya, cuma fikir dia ni boleh bwk kerjasama.

tp, pjm awal sem, dah akhir sem pn tak byr. bila tnya, slalu ckp nanti,nanti. bila call x jawab2. mesej apatah lagi. kita yg pnjamkan duit pn ada rasa malu nk mintak balik,taknak paksa2, bagi peluang lama sgt, selalu bertemu muka pn tak bangkitkan hal hutang...fikir susah dia..malu dia..and biar dia bg bila dia dh btol2 ready la kononnye.. dia boleh buat muka x malu, tak fikir susah kita tanggung lapar mcm mana

tak kisah la kalau dia btul2 miskin, duit guna utk makan pakai, tlg parents and adik2 kecik yg x berkemampuan. tp bile tahu dia ni byk punca duit, duit elaun askar wataniah, study loan lg, n family dia pn mmg semua berkemampuan, lg2 mak dia mmg masukkan duit, pastu dgr cite dia ni boros.. tu yg dr rasa mcm rm50 tu xpe nk tlg org susah, skrg dh jadi isu.

sekadar berkongsi kisah untuk pengajaran. semoga Allah memberi orang2 teraniaya imbalan yang lebih baik dr apa yg hilang. mereka yang menganiaya orang lain...memang selalunya x senang lama..

Tanpa Nama berkata...

tu la.kalo xbg pinjam ckp kite kedekot.dh bg buat2 lupe.dh 2x terkene.rs myesal plak.kite percaye kat org tp jgnla buat org yg baik hati nk pinjamkn ni rs teraniaya.xmali ke jmp pastu bwt muke blagak n xde pape....ishhhh