KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111027

Tanah Melayu dijajah kerana punyai teknologi canggih?



Apabila artikel saya mengenai watak asal Captain Jack Sparrow lakonan Johnny Depp dalam siri filem francais “Pirates of the Caribbean” menyatakan dia adalah merupakan orang Islam, dan dikaitkan pula dengan kisah Tanah Melayu telah dijajah kerana umat Islam di Tanah Melayu pada ketika itu mempunyai peralatan, persenjataan , teknologi yang canggih manggih terus Blog saya dan blog yang dipautkan di Spam dan tidak dapat dibuka.

Blog yang dipautkan dengan Teknologi Canggih Melayu zaman kesultananan Islam Melaka di http://artifakmelayu.blogspot.com/ tak boleh buka langsung.

Jangan risau, blog seakan-akan sama isi kandungannya ada di http://teknologi-tamadun-melayu.blogspot.com/ . Silalah muat turun apa yang patut, sebelum blog ini juga di SPAM.

Juga cerita saya mengenai Captain Jack Sparrow seorang Islam di http://waghih.blogspot.com/2011/10/captain-jack-sparrow-rupanya-orang.html

Antara isi kandungan Blog http://teknologi-tamadun-melayu.blogspot.com/ ialah :

Pedang Samurai terhebat pernah dicipta menggunakan 12 jenis besi. Tetapi, beberapa pengkaji Jepun yang meneliti keris Tempa Melaka yang dicipta oleh seorang Melayu bernama Sang Guna terperanjat apabila mendapati ia dicipta menggunakan lebih 21 jenis besi.

Begitu juga dengan manusia pertama yang belayar mengelilingi dunia iaitu Panglima Awang pada era 1400-1500. Beliau tidak menggunakan kompas sebaliknya menggunakan Cakera Alam yang menggunakan lima buah cakera yang bukan sahaja mampu memberikan petunjuk arah, malahan juga maklumat bintang, tiupan angin, pasang surut air, dan pelbagai lagi.

Selain, itu, kita pada hari ini kagum dengan penciptaan mancis oleh orang Eropah. Namun sebenarnya, sudah lebih 600 tahun orang Melayu mencipta pemetik api yang sistemnya hampir sama dengan pemetik api moden dari segi saiz dan kegunaan.

Zainal Al-Johan juga menunjukkan kunci mangga yang dicipta oleh orang Portugis kira-kira 600 tahun dahulu. Kunci mangga ini sama seperti kunci mangga pada masa sekarang. Tetapi Zainal turut menunjukkan kunci mangga yang dicipta orang Melayu kira-kira 2000 tahun dahulu, tiga kali ganda lebih tua daripada kunci mangga ciptaan orang Portugis.

Sebuah alat muzik yang dikenali sebagai ”Tangtuang” diperbuat daripada tanduk kerbau dan berbentuk seperti trompet digunakan untuk berburu dan memulakan peperangan. Zainal menjelaskan cara meniupnya menggunakan pengetahuan prinsip bunyi dalam sains iaitu getaran, dengungan dan ruang (rekabentuk). Apabila beliau menggunakan tiga elemen tersebut ketika meniupnya, Tangtuang mengeluarkan bunyi yang sangat kuat dan menggerunkan, sama seperti bunyi serombong kapal!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Panglima Awang dapat ke Portugal kerana telah membantu Alfonso d Albuquerque menawan Melaka.