KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101024

Nasib seorang Melayu bernama Ibrahim di Rembau



Kerajaan harus mengkaji semula system pemulihan projek perumahan terbengkalai. Memulihkan rumah yang sudah berpuluh tahun terbengkalai tidak semestinya diutamakan. Ini terbukti kalau sesiapa pergi ke pekan Senawang ada satu perumahan yang baru dipulihkan iaitu Taman Senawang Jaya Fasa 1 C yang telah terbengkalai sejak tahun 1983, lebih 25 tahun terbengkalai. Apabila telah siap dipulihkan, sekarang bila kita lalu banyak rumah ini tiada berpenghuni, penuh dengan semak samun setinggi bumbung rumah.

Mungkinkah ramai pembeli asal sudah meninggal dunia ? Justeru itu sukar untuk menentukan siapa waris yang layak ? Atau pembeli asal sudah membeli rumah lain ?

Ingat lagi kisah Ibrahim yang saya tulis pada tahun 2008 di sini http://waghih.blogspot.com/2008/05/pembeli-rumah-di-parlimen-rembau-tiada.html
? Dia adalah antara beberapa pembeli rumah yang masih terbengkalai di Projek Perumahan Desa Indah, Lubuk China, Rembau.

Impiannya untuk memiliki rumah sendiri masih belum tercapai. Mungkin dia perlu tunggu lagi 20 tahun , supaya projek perumahan tersebut dapat dipulihkan. Adakah beliau masih hidup lagi 20 tahun akan datang.

Nasib Ibrahim, seorang Melayu hanyalah secebis kecil sahaja daripada ribuan, mungkin puluhan ribuan lain yang masih terbelenggu dengan masalah rumah terbengkalai.

Kepada yang dah ada rumah sendiri tu, bersyukurlah banyak-banyak. Bersyukurlah dengan apa yang ada. Walaupun ianya hanya sebuah rumah pangsa, apartment, flat, teres setingkat, teres dua tingkat, semi D, apatah lagi bangle atau mahligai.

Mereka yang baru balik dari PWTC tu, tengok-tengoklah, cari-carilah orang seperti Ibrahim ini.

Tiada ulasan: