KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101017

Rintihan bekas tentera, siapalah yang sudi mendengar

Tadi saya bawa anak saya gunting rambut di pekan Senawang, berhadapan kedai judi berlesen yang ramai orang Melayu kunjungi. Pemilik kedai gunting tu Shamsul namanya, merupakan seorang bekas tentera. Dia panggil saya ustaz, segan pula rasanya, saya ni bukan ustaz hanya seorang pekerja kilang di Senawang. Nak tanyalah ustaz katanya. Macamana nak siarkan kedai gunting rambut saya ni dalam akhbar , muka hadapan.

Saya tanya kenapa , sebab saya tengok kedai gunting dia agak maju jugalah, walaupun premis tersebut dia menyewa dari seorang Cina, bukan di premis MARA, premis MAINS, premis Melayu, premis PBTM dan sebagainya.

Dia kata ramai skot (rakan bekas tentera) tak tahu mana kedai dia. Saya kata, kat Taman Kemuning sebelah tu kan ada pejabat Persatuan Bekas Tentera Malaysia. Dia kata , dah tutup dah ustaz.

Inilah peranan PBTM kata saya, mempromosi perniagaan bekas tentera. Banyak manafaat bekas tentera yang bekas tentera tak tahu. Contohnya Jabatan Hal Ehwal Veteran. Pegawai JHEV untuk satu negeri kadang-kadang tu cuma ada seorang, mana boleh nak cover ribuan bekas tentera dalam negeri tersebut.

Inilah peranan PBTM yang ada ribuan ahli. Juga peranan masyarakat setempat yang tahu mengenai JHEV ini untuk membantu bekas tentera.

Macam nilah, saya kata pada Shamsul, cuba hubungi wartawan, ceritakan kisah abang, katakan abang satu-satunya tukang gunting rambut Melayu yang merupakan bekas tentera di Senawang, mungkin di Negeri Sembilan juga. Dia pun setuju.

Kemudian Shamsul kata lagi, dia ada tukang gunting baru, tengah gunting rambut anak saya. Orang susah katanya. Orang Palong 4. Dah berkeluarga dan tinggal berhampiran. Alhamdulillah , walaupun Shamsul ni bukan usahawan hartawan, namun jiwanya kaya untuk membantu sesiapa sahaja mengikut kemampuan dia.

Kepada mana-mana wartawan media elektronik atau media cetak bolehlah kunjungi dan dengar cerita menarik Abang Shamsul ini di :

KEDAI GUNTING RAMBUT SHAMSUL
Pekan Senawang , Taman Senawang Jaya ( deret kedai pekan Senawang , sebelah kedai 7 Eleven)
Isnin hingga Ahad 10 pg - 10 mlm
Hubungi Shamsul 019-6524990

Tiada ulasan: