KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110320

Guru Takmir di N.Sembilan dah 3 bulan tak ada elaun?


Pada 15 Mac 2011 yang lalu saya menerima SMS dari seorang sahabat yang bukan Guru Takmir di N.Sembilan yang menyatakan bahawa guru-guru takmir dah 3 bulan tak terima elaun. Dia minta saya ketengahkan perkara ini. Manalah saya nak ketengahkan, saya bukannya Menteri Besar yang boleh saya tanya perkara ini kepada Pengarah Jabatan Agama N.Sembilan. Saya pun bukannya Wakil Rakyat yang saya boleh bertanyakan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri. Dan saya pun bukanlah pemberita macam Karam Singh Walia tu yang boleh ketengahkan dalam Aduan Rakyat.

Jadi saya ketengahkanlah dalam Blog saya http://waghih.blogspot.com/ , moga ada yang boleh ketengahkan ke pihak yang berkenaan, untuk menyiasat perkara ini terlebih dahulu samada berita ini benar atau tidak. Adakah semua guru takmir belum terima elaun atau mungkin seorang dua sahaja yang mungkin belum disahkan jawatannya, yang belum buka akaun bank dan mungkin beberapa perkara lain yang insyaAllah boleh diselesaikan secara baik.

Juga sebelum ini saya juga ada terbaca rungutan guru-guru KAFA/KAP/SARA di N.Sembilan ini belum terima kenaikan elaun seperti yang diumumkan oleh PM kita tahun lepas.

Selesaikanlah perkara ini dengan cara terbaik, dengan semangat muhibbah dan kasih sayang.

Memang sekarang ini kewangan amat kritikal, lebih-lebih lagi awal tahun ini. Nak bayar yuran sekolah, pakaian sekolah, cukai pintu, cukai tanah, bil IWK, saman ekor dan macam-macam lagi.

Kawan saya pelukis pelan katanya dia tidak mampu lagi untuk bayar cukai pintu Majlis Perbandaran Seremban yang tarikh akhir sepatut bayar pada 28 Feb 2011 yang lalu. Dia kata biarlah kena denda, dia akan bayar kemudian, sebab banyak perkara lain nak dibayar.

Itu pelukis pelan yang gajinya RM2000 lebih, bagaimana dengan guru takmir dan guru KAFA?

Tiada ulasan: