KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111103

Bahasa Melayu kini diperkosa, tidak dimartabat



Memang elok ada disediakan laman sesawang yang menyampaikan maklumat dan amaran awal kepada orang ramai mengenai banjir di musim hujan sekarang ini. Tapi kenapa guna nama "Public InfoBanjir". Nak kata Bahasa Melayu pun tidak, nak kata Bahasa Inggeris pun tidak. Kenapa orang Melayu tidak yakin dengan bahasa mereka sendiri?

Macamana nak salahkan bangsa lain, syarikat swasta, papan iklan yang tidak menggunakan Bahasa Melayu dengan betul jika jabatan kerajaan sendiri macam ketam mengajar anaknya berjalan lurus.

Semua bahasa penting. Sebagai orang Melayu berbanggalah guna Bahasa Melayu. Bahasa Inggeris kita guna untuk cari maklumat. Bahasa Arab untuk faham Al Quran. Ini orang Melayu temuramah TV di Malaysia pun nak cakap Bahasa Inggeris.

Rendah sangat ke mutu Bahasa Melayu ni? Ingat , orang Melayu dahulu kala teknologi dan persenjataan mereka antara yang terhebat di dunia ketika itu. Ketika itu orang Melayu menggunakan Bahasa Melayu dan Tulisan Jawi.

Kenapa, tak percaya? Kawan saya pergi melihat artifak Melayu di Rembau , sebuah teropong yang didakwa digunakan oleh pelayar Melayu yang hebat, Panglima Awang Hitam pada abad ke 15. Teropong tersebut bukan main tolak tarik , macam dalam filem lanun. Tapi teropong tersebut dilaraskan secara digital. Kemudian ada pula teropong mini yang boleh melihat pada sudut lebih 180 darjah.

Berbanggalah dengan Bahasa Melayu, tapi jangan abaikan Bahasa Inggeris, Bahasa Arab dan lain-lain bahasa.

Kisah teknologi silam Melayu yang hebat di http://teknologi-tamadun-melayu.blogspot.com/

JPS perkenal laman web mudahkan orang ramai akses info banjir
2011/11/02
MELAKA: Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) memperkenalkan aplikasi terbaru laman web "Public InfoBanjir" bagi menyampaikan maklumat dan amaran awal kepada orang ramai ketika berdepan dengan bencana banjir yang dijangka dihadapi pada musim tengkujuh ini.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/JPSperkenallamanwebmudahkanorangramaiaksesinfobanjir/Article
Sabtu Oktober 29, 2011
Perkasa Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Ilmu, Kemajuan - Muhyiddin
KUALA LUMPUR: Rakyat perlu memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan kemajuan serta pada masa yang sama mempelajari bahasa asing untuk menguasai ilmu yang ada dalam bahasa itu, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/10/29/mstar_berita/20111029124038&sec=mstar_berita

Tiada ulasan: