KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111113

Ramai orang Melayu kita perangai macam Yahudi



Kita ni orang Melayu yang mengaku Islam marah bila umat Islam di Palestin ditindas. Kita marah bila kedaulatan Raja Raja kita disentuh. Tetapi secara tidak sedar ramai orang Melayu kita ni, perangai macam Yahudi. Dah lama saya tak dengar khutbah Jumaat yang beri kesedaran kepada para jemaah. Tapi pada 11 November 2011, khutbah Jumaatnya bertajuk “MEMBUDAYAKAN KEBERSIHAN ”. Eloklah , kena batang hidung kita semua.

Tengok sahaja halaman rumah orang Melayu, kebersihan kereta orang Melayu, kebersihan surau dan masjid. Bersih rumah harap isteri, bersih kereta harap Car Wash, bersih masjid surau harap siak.

Antara hadith dalam khutbah tersebut ialah :

Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: “Bersihkan halaman-halaman kamu, kerana sesungguhnya orang Yahudi tidak membersihkan halaman-halaman rumahnya”.(Riwayat at-Tabarani).

Isi khutbah sepenuhnya di http://www.islam.gov.my/sites/default/files/khutbahjakim/upload/rumi/doc/membudayakan_kebersihanrumi.doc

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: “Bersihkan halaman-halaman kamu, kerana sesungguhnya orang Yahudi tidak membersihkan halaman-halaman rumahnya”.(Riwayat at-Tabarani)

Malangnya ada juga golongan yang berkeyakinan 5S tidak selaras dengan Islam