KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111129

Jom bayar Saman Trafik PDRM



Entah macamana tetiba saya melayari laman web PDRM, ternampak ruangan untuk Sistem Semakan Online (SSO) , boleh periksa saman trafik di http://sso.rmp.gov.my/Login.aspx . Mula-mula kena daftar dulu di laman web SSO dengan memasukkan butiran peribadi dan kata laluan. Bila dah daftar, saya pun semaklah, kot-kot ada saman.

Sedikit terperanjat. Ada rupanya. Pelik, tak ada pula terima notis pembayaran melalui pos. Periksa nombor pendaftaran kereta, memang kereta saya, tapi bukan saya yang bawa, anak yang belajar di Universiti Malaya yang bawa.

Tengok tarikh saman, memang waktu dia belajar di UM tulah. Bukan satu saman, tapi dua saman. Mujur hanya RM50 setiap saman.

Setelah saya yakin memang saman ini kenderaan milik saya, saya pun beritahulah anak saya, kalau ada saman, beritahu lekas. Lepas tu jangan suka-suka beri sesiapa pinjam kenderaan. Pinjam pandai, bila kena saman tak pandai nak beritahu, nak bayar jauh sekali.

Lalu saya pun pergilah ke Cawangan Trafik IPD Seremban 2, terus bayar saman. Tanya juga kaunter , kot-kot boleh diskaun. Katanya tak ada, tak apalah, saya pun bayar sajalah.

Rasanya tak ramai yang tahu laman web Sistem Semakan Online PDRM ini, kerana jumlah pelawatnya sejak Jun 2011 hanya sebanyak 24,781 pelawat. Lagi banyak lagi pelawat yang melayari blog saya dalam tempoh sebulan.

Nampaknya semua pihak kenalah promosi sikit laman web Sistem Semakan Online PDRM ini. Tak perlulah tunggu saat akhir untuk bayar saman trafik macam selalu kecoh-kecoh sebelum ini.

Kalau dah semak, kalau yakin memang kita yang buat kesalahan, bayarlah cepat-cepat. Kalau yakin bukan kesalahan kita, buatlah pembetulan, rayuan, bantahan cepat-cepat.

Kepimpinan Melalui Tauladan. Menteri, wakil rakyat dari mana-mana parti, artis, selebriti cuba semak ada tak saman, bayar cepat-cepat, barulah rakyat atau peminat boleh ikut. Kalau tak salah, buat bantahan cepat-cepat.

Tiada ulasan: