KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111109

Sedih lihat Tanah Perkuburan Seremban, berair, berlubang















Di Seremban ada dua tapak perkuburan Islam yang utama. Yang lama dan hampir penuh di Makam Sheikh Ahmad di Sikamat. Yang baru ialah di Tanah Perkuburan Senawang berhampiran Enconsave dan Taman Forest Height. Akan tetapi keadaan Tanah Perkuburan Islam di Senawang ini amat menyedihkan, walhal ini lah satu-satunya kawasan tumpuan perkuburan Islam di Seremban ketika ini.

Kawasan perkuburan ini sentiasa lecak dan basah, walaupun hari tidak hujan, menyebabkan kesukaran kepada para pengunjung untuk menziarahi kubur, apatah lagi untuk urusan pengkebumian jenazah.

Lebih memeranjatkan ada 2-3 tapak kubur telah menjadi semacam kolam atau perigi. Tidak pasti tapak kubur ini kosong atau telah digunakan memandangkan sekeliling kolan ini telah pun ada penghuninya.

Tanah Perkuburan Islam di Senawang ini menurut sumber adalah kawasan tanah tambak, di bahagian bawah sebelah hujung adalah berpaya. Tanah Perkuburan Islam Senawang ini telah sedia ada sebelum adanya Econsave dan Taman Forest Height. Apabila jalan ke Taman Forest Height telah dibuat, ianya menyebabkan aliran sungai di kawasan paya tersebut telah tersekat, mengakibatkan “back flow” ke kawasan perkuburan.

Banyak agensi berkaitan perlu turun padang melihat sendiri kawasan kubur ini, jangan tunggu nak jadi jenazah baru nak turun padang. Walaupun tanah kubur ini milik Majlis Agama Islam Negeri Sembilan, pengurusannya adalah dijalankan oleh Majlis Perbandaran Seremban.

Sementara Jabatan Pengairan dan Saliran pula bertanggungjawab untuk memastikan aliran air tersebut dapat berjalan lancar ke parit, sungai atau anak sungai yang berhampiran.

Takkan perkara macam ni nak tunggu Tan Sri Muhyiddin Yasin turun padang, baru nak turun peruntukan membaik pulih kawasan perkuburan Islam di Seremban ini seperti lawatan beliau tempoh hari ke Flat Senawang yang betul-betul sebelah tanah perkuburan ini.

Pihak media dan wartawan pula, cubalah tengok sendiri kedaifan kawasan tanah perkuburan Senawang , pasti lentok dan meleleh air mata.

Tak percaya tengok gambar-gambar sekitar tanah perkuburan Islam Senawang yang saya ambil pada jam 9.30 pagi Rabu 9 Nov 2011 di atas.

Tiada ulasan: