KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111108

Kita perlu kasih kepada orang bukan Islam di Malaysia



Jumaat lepas 4 Nov 2011 saya menghadiri Kuliah Hadith 40 oleh Ustaz Dato Arshad di Surau Taman Alamanda, Senawang. Membicarakan hadith yang ke 13, berkenaan kita perlu mengasihi saudara kita. Dalam kupasan buku hadith tersebut dan kupasan Dato Arshad, beliau berkata kita perlu mengasihi bukan sahaja saudara se Islam, malahan kita perlu mengasihi orang yang bukan Islam juga atau orang kafir.

Ini adalah kerana jika orang kafir ini tidak mendapat hidayah Allah, mereka akan dimasukkan ke dalam neraka. Kita harus merasa kasihan jika mereka tidak mendapat hidayah Allah. Bukankah orang bukan Islam itu merupakan saudara se bapa, iaitu Nabi Adam as.

( Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda: Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Riwayat Bukhari dan Muslim )

Mutakhir ini kita menghadapi pelbagai isu yang sensitif. Di mana perasaan kasih sayang kita dalam menghadapi isu ini?

Mengapa kita kurang cermin diri kita sendiri? Kenapa media tidak banyak mencermin peri laku umat Islam khususnya orang Melayu di Malaysia ini?

Bukankah yang ramai meruntuhkan agama Islam itu sendiri adalah orang Melayu juga.

Sila baca artikel saya sebelum ini berkenaan 12 juta orang Melayu di Malaysia yang setiap hari meruntuhkan agama Islam di http://waghih.blogspot.com/2011/10/12-juta-melayu-meruntuhkan-agama-islam.html

Tangani remaja tidak sembahyang Jumaat
Utusan Malaysia 8 Nov 2011

SEJAK kebelakangan ini, ramai pihak seolah-olah menutup sebelah mata isu remaja ataupun golongan belia yang tidak menunaikan solat Jumaat walhal mereka hanya datang melepak dan bersembang dalam kumpulan mereka.

Lebih mencemarkan pandangan mata, mereka merokok dan berbuat bising seperti merempit motor mereka.

Walaupun perkara ini nampak seperti bukanlah satu perkara besar, akan tetapi apakah natijahnya meninggalkan solat Jumaat dan apakah hukumnya jika perkara ini tidak diambil tindakan?

Mereka akan melepak di kawasan letak motor dan pelbagai impak yang boleh berlaku ketika itu seperti kecurian motor. Bukan hendak mengata bahawa apa yang buruk dituding kepada golongan muda tetapi mereka sendiri yang mencerminkan diri mereka dan dilabelkan seperti itu.

Langkah drastik perlu diambil oleh ibu bapa sendiri kerana pendidikan awal seseorang bermula dari rumah. Ibu bapa yang mendapati anak mereka tidak menunaikan solat Jumaat merekalah yang perlu mengambil tindakan dengan menasihati mereka.

Selain itu, perkara ini boleh dibendung oleh golongan kolar putih. Penguasa-penguasa dari Pejabat Kadi daerah boleh melaksanakan serbuan atau operasi di masjid bagi mengenal pasti dan mengambil tindakan ke atas individu-individu yang tidak menunaikan solat Jumaat.

Pihak masjid juga mengambil inisiatif dengan mengarahkan remaja-remaja terbabit untuk masuk ke dalam dewan masjid dan tidak melepak di dalam perkarangan masjid.

Warga kolar biru juga perlu sama-sama membantu menangani gejala tidak sihat ini. Pihak polis juga boleh menempatkan anggota polis wanita di masjid-masjid bagi mengawasi gejala ini. Anggota Rela juga perlu membantu dan membuat rondaan. Pihak polis perlu membuat rondaan ke premis-premis hiburan agar remaja-remaja ini tidak bertandang di situ pada waktu sembahyang Jumaat.

Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama bagi menangani masalah kerana ia adalah tanggungjawab kita bersama.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1108&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_04.htm

Tiada ulasan: