KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111122

Orang Eropah kata Bahasa Melayu ada nilai komersial



Saya cukup marah apabila satu tulisan dalam Utusan Malaysia mengatakan Bahasa Melayu tiada nilai komersial. Satu kenyataan yang menghina bangsa dan Bahasa Melayu. Bangsat sangatkah Bahasa Melayu ? Orang Eropah memandang tinggi Bahasa Melayu tapi kita di Malaysia ada yang kata Bahasa Melayu tiada nilai komersial.

Tahu tak orang Belanda di Eropah amat meminati Nasi Goreng? Mereka tak sebut Fried Rice, mereka akan sebut Nasi Goreng. Berikut satu artikel dalam bahasa Belanda mengenai Nasi Goreng “ Nasi goreng met corned beef - Je kunt de Corned Beef bakken als bijgerecht, maar je kunt er ook een lekkere en eenvoudige nasi goreng van maken. http://surinaams-eten.blogspot.com/2011/11/nasi-goreng-met-corned-beef.html

Diterjemah ke Bahasa Melayu – “Nasi goreng dengan daging kisar – Kita boleh masak saja daging kisar, atau kita boleh buat hidangan yang mudah dan enak dimakan bersama nasi goreng“.

Tak tahulah saya apa lagi nak kata mengenai memartabatkan Bahasa Melayu ni.

Kita perlukan lebih ramai orang macam Ong Kim Swee untuk memartabatkan Bahasa Melayu seperti tulisan saya sebelum ini di http://waghih.blogspot.com/2011/11/ong-kim-swee-pejuang-bahasa-melayu.html

Kalau sesiapa pergi Belanda atau Nederland, kalau pergi restoran di sana jangan minta Fried Rice, minta Nasi Goreng. Orang Eropah akan tercengang-cengang kalau kita minta Fried Rice.

Tiada ulasan: