KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111103

Rintihan warga Felda N.Sembilan ke Blogger cabuk



Saya menerima satu e-mel dari seorang warga Felda di Negeri Sembilan pada 2 Nov 2011. Siapalah saya, saya bukannya Karam Singh Walia boleh ketengahkan isu permasalahan warga Felda ini ke pihak yang sepatutnya. Saya hanya seorang blogger cabuk.

Blog saya pun tidak ramai pengunjungnya di http://waghih.blogspot.com/ . Juga Facebook saya pun bukannya ramai yang menjadi rakan di http://www.facebook.com/Rozmal .

Tak apalah. Kita harapkan adalah pihak yang sudi mendengar rintihan warga Felda Sg Kelamah ini mengenai masalah bekalan air, terutamanya ADUN Gemas, Ahli Parlimen Tampin, Menteri Besar Negeri Sembilan, Pengerusi Felda atau sesiapa sahaja yang boleh bertindak.

E-mel di bawah ini saya siarkan semula tanpa di edit :

Assalamu'alaikum wa RahmatuLLAH, saya ingin berkongsi dengan tuan kisah ini memandangkan tuan ada pendekatan tersendiri dalam menyampaikan maklumat dan berita. Mudah-mudahan pendekatan tuan boleh mencelikkan mata banyak pihak.

Saban hari didedahkan dalam TV tentang kemajuan FELDA, kemakmuran peneroka ( kononnya ) dan pelbagai lagi kesenangan mereka. Namun senangkah dan tenangkah hidup kami di Felda Sg Kelamah jika dalam seminggu pasti ada beberapa hari air terputus.

Janganlah kerana memikirkan kami sentiasa mempunyai tong simpanan air , atau kerana kami tidak banyak gunakan air kerana sudah berusia , atau mengandaikan kami ini jenis yang tidak bersungut ; maka masalah dibiarkan berlarutan bahkan semakin menjadi-jadi kebelakangan ini.

Gangguan air ini bukan sahaja menyakitkan hati bahkan mengganggu kententeraman sekeluarga. Kadangkala anak-anak pulang untuk berehat bersama ibubapa dengan keriuhan cucu dan cicit; namun masalah air menjadikan keceriaan tersebut lenyap. Bagaimana ingin beribadah jika bekalan air bersih di rumah dan masjid juga tiada.

Bayaran bil air setiap bulan tidak berkurang pun walau air kerap tiada. Adakah air dicatu ? Jika dicatu, kenapa kami tidak dimaklumkan jadual catuan ? JIka dicatu ..kenapa ? Bukankah FELDA sudah maju ? Jika alasan paip lama, maka tukarkanlah . Janganlah kebajikan para peneroka diperkotak katikkan....

TAMAT

*********

Lalu saya pun mencarilah beberapa permasalahan warga Felda di Negeri Sembilan ini berkaitan dengan bekalan air. Dibawah ini antara beberapa berita berkaitan yang saya jumpa :

20 Okt 2011 - Saya mewakili penduduk di Felda Raja Alias 3, Bandar Baru Serting, Bahau, Negeri Sembilan. Di sini saya ingin meluahkan masalah yang di hadapi oleh semua penduduk di sekitar. Berita penuh di http://mohdtaufek.blogspot.com/2011/10/gangguan-bekalan-air-di-felda-raja.html

Ketika kebanyakan rakyat di negara ini menikmati kemudahan asas yang sempurna, lain pula ceritanya bagi 1,200 penduduk di Felda Palong 7 dan Palong 8 di sini yang terpaksa berhadapan dengan masalah bekalan air terputus hampir setiap hari. Berita penuh di http://pasns.blogspot.com/2010/03/kisah-derita-warga-felda-di-nsembilan.html

Penduduk Felda Raja Alias, di sini, masih menaruh harapan agar masalah air yang berlaku di kawasan rumah mereka sejak seminggu lalu, dapat diselesaikan segera supaya mereka boleh menjalani kehidupan seharian dengan lebih selesa. Berita penuh di http://pasns.blogspot.com/2010/02/masalah-bekalan-air-tiada-kesudahan.html

Penduduk Felda Raja Alias Dua, di sini menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) berikutan masalah ketiadaan air di kawasan mereka. Berita penuh di http://pasns.blogspot.com/2010/02/penduduk-berang-tiada-bekalan-air.html

Tiada ulasan: