Baru tahu ke? Dah berapa banyak jawatankuasa khas ditubuhkan
sebelum ini? Saya bekerja di bahagian pengurusan swasta, setiap kali sebelum
arahan atau prosedur baru dibuat, pihak yang mencadangkan itu sendiri turun
padang menilai praktikalitinya. Setelah dilaksana, prosedur lama dimansuhkan
agar tidak berlaku pertindihan kerja. Sebarang prosedur baru untuk
penambahbaikan sepatutnya mengurangkan kerja, menambah produktiviti, bukan
menambah kerja mengurangkan produktiviti.
420,000 guru tertekan
12 Ogos 2015
Kementerian Pendidikan menubuhkan sebuah jawatankuasa bagi
mengkaji beban tugas berlebihan dalam usaha mengurangkan tekanan membabitkan lebih
420,000 guru sekolah di seluruh negara.
Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, langkah itu
dibuat selepas mendapati guru kini berhadapan tugas berlebihan sehingga
menjejaskan tumpuan ketika mengajar.
“Saya menubuhkan satu pasukan membabitkan pegawai kanan
kementerian, ahli majlis guru besar, pengetua dan pemimpin persatuan guru untuk
mengatasi isu ini,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan
Konvensyen Pendidikan Kebangsaan ke-21 dan Persidangan Gabungan Majlis Guru
Besar Malaysia ke-33 2015, di sini, semalam.
Mahdzir berkata, kementerian juga bersedia meneruskan
ganjaran sedia ada selain menimbang beberapa ganjaran baru kepada warga
pendidik bagi menyuntik motivasi mereka untuk terus berbakti.
“Ganjaran boleh datang dalam pelbagai bentuk dan kementerian
ada tatacara mengenainya.
“Dalam bahasa mudah, kita jangan lokek sangat pada guru
kerana pendidikan adalah kegembiraan, keterbukaan dan kebajikan, sekali gus
mendorong melahirkan peradaban bangsa yang negara idamkan,” katanya.
1 ulasan:
Sekolah2 kebangsaan kebanyakkannya tak praktikal... banyak membuang masa kepada perkara tak perlu seperti menghias kelas, menghias sekolah, mengadakan majlis2 sambutan perkara tertentu dan lain2 secara berlebih2an sementara sekolah jenis kebangsaan kebanyakkan praktikal kepada perkembangan pelajaran pelajar semata2 malah cekap dan efesien menyebabkan secara umumnya guru2 tidak tertekan kepada perkara yang tidak perlu.
Contoh terbaik adalah guru2 sekolah kebangsaan dikatakan menunjukkan kreativiti dengan menghias buku ringkasan... sedangkan hakikatnya adalah lebih kreatif jika guru mampu memudahcara kaedah pembelajaran agar pelajar memahami subjek pelajarannya dengan lebih mudah.
Catat Ulasan