KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20151019

Warga emas OKU perlukan lampin pakai buang




Saya dihubungi oleh seseorang yang tidak saya kenali sebelum ini dari Kuala Kangsar, Perak. Dia menjaga saudara kandungnya, seorang warga emas yang OKU yang hanya mampu berbaring. Memerlukan bantuan untuk membeli lampin pakai buang dewasa. Warga emas ini ada mendapat bantuan bulanan JKM sebanyak RM300, namun ianya tidak cukup untuk menampung keperluan lain seperti ubat, makan, minum  dan sebagainya.

Saya tanya adakah Baitul Mal atau Pusat Zakat bantu? Katanya kalau dapat JKM, tidak dapat zakat. Saya kata kalau di N.Sembilan , Baitul Mal akan bantu bukan dalam bentuk kewangan, tetapi perlu buat permohonan khusus contohnya lampin pakai buang, peralatan sokongan perubatan dan sebagainya untuk dipertimbangkan.

Warga emas ini memerlukan 3 lampin pakai buang dewasa setiap hari saiz XL. Harganya ialah RM17.90 untuk 10 lampin. Ini bermakna belanja lampin pakai buang sahaja mencecah RM161.10 sebulan.

Kepada mereka yang boleh membantu keluarga ini, samada untuk menghantar atau menghantar terus melalui pos lampin pakai buang ini ke Kuala Kangsar, sila hubungi saya 0122267406 (Rozmal)

Tiada ulasan: