KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20070505

Kediaman Anak Yatim Yayasan Sofa N.Sembilan

Program Anak Yatim dan Golongan Dua’fa’ Yayasan Sofa Negeri Sembilan telah menjalankan Program Pengambilan Anak Yatim dan Miskin yang di tempatkan di Kediaman Kg. Bukit Sembilan Chengkau Ulu, 71300 Kota, Negeri Sembilan bermula sejak sesi 2005 yang lalu.
YSNS merancang untuk mengumpulkan pelajar Anak-anak Yatim dan Miskin ini sehingga 200 orang pelajar. Segala kos bagi kelengkapan, pakaian sekolah dan penginapan serta makanan pelajar ini ditanggung sepenuhnya oleh Yayasan Sofa Negeri Sembilan secara percuma.

Mereka bersekolah di sekolah kerajaan yang berhampiran, iaitu di Sekolah Men. Keb. Astana Raja, 71300 Rembau Negeri Sembilan dan Sekolah Kebangsaan Chengkau, 71300 Rembau, N. Sembilan.

Berbagai Program Pendidikan Agama Islam disediakan di kediaman ini dan pelajar-pelajar berpeluang mempelajari lebih dekat Ilmu-Ilmu Agama serta pengajian kitab. Setiap pelajar tertakluk kepada peraturan dan disiplin Asrama yang disediakan bagi melicinkan setiap aktiviti harian pelajar. Kegagalan untuk mematuhi sebarang peraturan asrama ini akan dikenakan tindakan.

Sebarang bentuk bantuan , pertanyaan, sumbangan @ untuk keterangan lanjut, sila hubungi talian : 019-663 7785 @ 019-227 9226
Sumbangan / Derma untuk tujuan ini atau sebarang bantuan, di atas nama Surau At Taufiqi Al Husaini , Akaun Bank Islam Nombor Akaun : 5012010058375 atau di atas nama Yayasan Sofa Negeri Sembilan, Akaun Bank RHB Nombor Akaun : 25504700001867.

Yayasan Sofa Negeri Sembilan (0202-04-9) telah didaftarkan pada 17 Februari 2004, yang beralamat di Kampung Bukit Sembilan, 71350 Kota, Negeri Sembilan. Yayasan Sofa ditubuhkan dengan tujuan :

• Mewujudkan suatu dana atau tabung amanah bagi membiayai program-program Yayasan yang berbentuk keilmuan (dakwah) dan kebajikan.

• Memegang amanah dan menguruskan harta individu atau organisasi untuk manafaat kebajikan.

• Memberikan bantuan kepada pelajar miskin dan anak yatim untuk menuntut ilmu dan melanjutkan pelajaran.

• Memiliki harta dan aset-aset bagi melaksanakan program pendidikan untuk untuk kepentingan masyarakat.


PENGAMBILAN PELAJAR SESI PERSEKOLAHAN 2007

Alhamdulillah, lebih dari 70 permohonan yang diterima dan setelah dibuat tapisan tertentu , hanya 50 orang pelajar sahaja, terdiri daripada Tahun 4 hingga Tingkatan 3, yang diterima masuk. Tahap umur di antara 10 hingga 15 tahun ini adalah sesuai kerana tahap pendidikan kanak-kanak seusia ini adalah paling cepat berkembang dan mereka mampu untuk berdikari. Adalah dijangkakan bahawa kanak-kanak itu akan berpeluang untuk mengikut pendidikan awalannya di sini selama tempoh 6 tahun ( Tahun 4 hingga Tingkatan 3 ).

Alhamdulillah, program ini telah berjalan lancer walaupun terdapat beberapa kekurangan dan masalah, khasnya dari segi kemudahan pengangkutan, peralatan dan kos perbelanjaan. Oleh itu dalam tempoh terdekat ini, Yayasan ini sedang berusaha untuk mendapat sebuah pengangkutan / bas / van bagi memenuhi keadaan dan keperluan penuntut ilmu dan ana-anak ini.

SUMBER KEWANGAN

Untuk mendapatkan dana dan sumber kewangan bagi menampung kos pembiayaan Anak-anak Yatim dan Miskin ini, yuran dan derma di kalangan ahli telah pun dilaksanakan disamping :

1. Ahli-ahli Yayasan Sofa bersetuju untuk menjadikan anak-anak yatim dan miskin ini sebagai anak-anak dan keluarga angkat mereka dengan membentuk kumpulan dan berkongsi untuk membantu segala kos pembiayaan bagi seseorang pelajar itu.

2. Sumbangan bantuan / derma dari orang perseorangan dan pihak kerajaan dan syarikat swasta yang diterima dari masa ke semasa dalam membantu meningkatkan dana Yayasan Sofa.

3. Mengadakan program atau kursus yang boleh mendatangkan dana seperti kursus amali dan praktikal solat, kursus pemahaman fardhu ain , tafaqquh fi al din, kelas tahsin Al-Quran, kem cuti sekolah dan motivasi, tiusyen dan sebagainya.

4. Berusaha mendapatkan berbagai tajaan dan sponsor dalam bentuk barangan dan alatan untuk melengkapkan keperluan perkara yang berkaitan dengan pelajar anak-anak yatim dan miskin ini.

Yayasan Sofa sentiasa mengharapkan bantuan, kerjasama dan sumbangan, idea dan pandangan, demi meningkatkan lagi pencapaian dakwah dan perkembangan pendidikan serta kebajikan terhadap Anak Yatim dan Miskin serta golongan Dua’fa’ ini.

Kami mengalu-alukan sebarang bentuk bantuan atau sumbangan demi kebaikan dan kebajikan yang lebih menyeluruh terhadap penuntut-penuntut ilmu ini.


WAKAF / SUMBANGAN / DERMA : PEMBINAAN MADRASAH BARU

YAYASAN SOFA NEGERI SEMBILAN ( 0202/04/9 ) adalah sebuah institusi yang menjalankan aktiviti kebajikan dan pendidikan khusus bagi ahli masyarakat dan orangramai. Yayasan ini telah membangunkan sebuah kawasan seluas 15 ekar di Kampung Bukit Sembilan, Chengkau Ulu, 71350 Kota, Negeri Sembilan, yang telah dibina sebuah bangunan untuk Kediaman dan Asrama Anak-anak Yatim dan Golongan Dua’fa’ , sebuah Dewan Pengajian dan beberapa bangunan yang lain.

Selaras kepada pertambahan ahli pengajian dan Pelajar Anak-anak Yatim dan Golongan Dua’fa’ ini, sebuah bangunan Madrasah yang lebih besar dan beberapa tambahan bangunan adalah sangat diperlukan. Bangunan baru ini adalah untuk keselesaan dan kegunaan ahli jemaah dan orangramai serta menampung bilangan pelajar anak yatim dam golongan dua’fa’ yang semakin meningkat.

Sehubungan dengan itu, di atas rasa tanggungjawab sosial dan keperihatinan kepada masyarakat, kami memohon kepada pihak tuan / puan agar sudi menghulurkan Wakaf / Sumbangan / Derma untuk tujuan ini atau sebarang bantuan, di atas nama Surau At Taufiqi Al Husaini , Akaun Bank Islam Nombor Akaun : 5012010058375 atau di atas nama Yayasan Sofa Negeri Sembilan, Akaun Bank RHB Nombor Akaun : 25504700001867.

Kerjasama dan sumbangan pihak Datuk / Tuan / Puan bagi menjayakan hasrat hasanah dan kebajikan Yayasan ini, adalah didahului dengan ucapan ribuan terimakasih.


Sebarang bentuk bantuan , pertanyaan, sumbangan @ untuk keterangan lanjut, sila hubungi talian :
019 663 7785 ( En. Hanif Abd. Hamid )
019 227 9226 ( En. Ainul Amriz Ismail )

URUSETIA :

Laman Web Yayasan Sofa Negeri Sembilan http://yayasansofa.blogsome.com/

E-mel : yayasansofa@gmail.com

Alamat surat menyurat:
YASASAN SOFA NEGERI SEMBILAN
Kampung Bukit Sembilan,
71350 Kota
Negeri Sembilan
Tel / Fax : 06 4450363