KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110131

Jom hadiahkan buku untuk banduan di Jelebu


InsyaAllah Jawatankuasa Surau Taman Alamanda Senawang akan menyokong usaha ini. Kepada sesiapa di sekitar Senawang yang ingin menyumbang buku terpakai yang masih dalam keadaan baik dan mengikut topik yang dikehendakki di bawah ini boleh letakkan di Surau Taman Alamanda. Sila masukkan dalam kotak atau plastik dengan kemas dan tulis, SUMBANGAN BUKU UNTUK INSTITUT PEMULIHAN DADAH DAERAH JELEBU.

Buku terpakai untuk banduan
Sinar Harian 31 Jan 2011

TITI - Masyarakat setempat dipelawa menyumbang buku terpakai kepada Institut Pemulihan Dadah daerah Jelebu dalam membantu pihak berkenaan mendidik banduan yang sedang menjalankan proses pemulihan.

Pengarahnya, Penolong Komosiner Penjara, K. Anathuria, berkata, sumbangan ini penting dalam mewujudkan sebuah perpustakaan di dalam institut berkenaan dan melengkapkan banduan dengan ilmu serta kemahiran yang diperlukan setelah selesai menjalani hukuman.
“Kini kita mempunyai beberapa koleksi buku, namun ia tidak mencukupi terutamanya buku yang berunsur keagamaan, motivasi, psikologi, kepimpinan, pengetahuan dan buku yang berbahasa Mandarin dan Tamil.

“Selain itu, kita telah bekerjasama dengan pihak Perpustakaan Negeri Sembilan dalam mempelbagaikan jenis buku di perpustakaan dengan meminjam 200 buku dari badan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Program Hari Keluarga Institusi Pemulihan Dadah daerah Jelebu tahun 2010 di padang institusi berkenaan.

Menurutnya, kewujudan perpustakaan tersebut dapat mengisi masa lapang banduan dan mengelakkan mereka dari berkumpul menceritakan perkara negatif sepanjang mereka melakukan jenayah.

“Di samping itu, kita turut mengadakan kelas 3M (membaca, menulis dan Mengira) kepada banduan yang buta huruf dan guru tersebut terdiri daripada banduan yang terpelajar serta dipantau warden penjara.

“Oleh itu, saya mempelawa seluruh masyarakat atau ahli keluarga banduan untuk menderma buku kepada pihak Institusi Pemulihan dalam mengisi masa lapang pada setiap Sabtu dan Ahad.

“Sebarang keterangan dan sumbangan boleh menghubungi menerusi talian 06-6111224 atau 06-6111248,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story8695106.asp

20110130

Kuliah Sunnah PAS UMNO 4 Feb 2011 Seremban

Semasa Kuliah Feqah yang lalu oleh Al Fadhil Ustaz Dato Hj Arshad bin Abd Samad yang merupakan Bekas Hakim Besar Mahkamah Syariah Negeri Sembilan, Dato bertanyakan kepada para jemaah, apakah Sunnah Nabi yang paling utama? Semua jemaah terdiam. Lalu Dato pun berkata, Sunnah Nabi yang paling utama ialah Solat Berjamaah di Masjid.

Komen : Sesiapa yang beria-ia nak membela dan memperjuangkan Islam tu, pastikan Solat Berjemaah di Masjid, tak kiralah PAS ke , UMNO ke, PKR ke, DAP ke. DAP? Ya DAP, DAP pun ada orang Melayu/Islam, anak Tan Sri Khir Johari pun dah masuk DAP.

JOM KE Majlis Ilmu yang banyak terdapat di sekitar kita. Jangan nak tunggu mati, orang sembahyangkan jenazah kita di masjid atau surau dah masa hidup macam-macam alasan tak dapat solat di surau/masjid.

KULIAH FEQAH
Bersama Dato Hj Arshad bin Abd Samad
Tarikh : 4 Feb 2011, JUMAAT
Masa : Selepas Maghrib
Kitab : Hadith 40
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang

Semua dijemput hadir

SELAMAT MENYAMBUT MAULID NABI

20110129

Tn Hj Mohd Sabu 31 Jan 2011 Seremban

CERAMAH UMUM
Tarikh : 31 Januari 2011 (ISNIN)
Masa : 9 Malam
Tempat : PASTI Wildan (Sebelah Masjid Ampangan), Jalan Seremban-Jelebu, Seremban
Penceramah :
Tn Hj Mohd Sabu , AJK PAS Pusat
YB Ravi , ADUN Port Dickson

Sumber http://czackpy.blogspot.com

20110128

Jawatan kosong di WAMY Malaysia

WAMY ialah sebuah NGO Belia antarabangsa yang beribupejabat di Riyadh, Arab Saudi. Misi WAMY ialah membentuk generasi baru dari kalangan pemuda yang memiliki berbagai kelebihan dalam aspek pendidikan, pengajaran, dan skill, yakin kepada Islam, bekerja untuknya, mengorbankan sebahagian harta, waktu, tenaga, dan amal perbuatannya demi Islam, dengan mengharap ridha Allah serta Rasulullah SAW dan para sahabatnya

Seiring dengan perancangan strategik WAMY, kami ingin mempelawa warganegara Malaysia yang berkelayakan dan fasih BAHASA ARAB & BAHASA INGGERIS bagi mengisi kekosongan jawatan berikut di pejabat WAMY Malaysia di Kuala Lumpur;

1. SETIAUSAHA WAMY MALAYSIA
2. PEGAWAI BAHAGIAN PEMANTAUAN & LAPORAN AKTIVITI

Tawaran gaji bermula dari RM18,000.00 setahun dan tertakluk kepada kelayakan dan pengalaman.

WORLD ASSEMBLY OF MUSLIM YOUTH (WAMY)
3402, Jalan Ampang Hilir 2,
55000 Kuala Lumpur
Tel: 03-4257 4608 Fax: 03-4256 5252
Email: admin@wamy.my

Tarikh Tutup Permohonan: 7 FEBRUARI 2011

Kuliah Tasawuf 29 Jan 2011 Seremban

KULIAH MAGHRIB
Tarikh : 29 Jan 2011
Penceramah : Ust Abd Basit
Tajuk : Tasawuf
Tempat : PASTI Al-Ikhwan, No 166, Jalan Nuri, Taman Paroi Jaya, Seremban
http://pasti-al-ikhwan.blogspot.com

20110127

Ceramah Maulid Nabi 19 Feb 2011 Senawang


CERAMAH MAULID NABI

Tarikh : 19 Februari 2011 , Sabtu
Masa : 7.45 mlm , selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Penceramah : Ustaz Mohd Khairil Anuar bin Mohd Wafa

Semua Dijemput Hadir

Hari Perawatan Alternatif 5 Feb 2011 Senawang


HARI KHIDMAT PERAWATAN ALTERNATIF 1
Tarikh : 5 Feb 2011 (Sabtu)
Masa : 9 pg - 5 ptg
Tempat : Surau Taman Matahari Height, Senawang

Untuk lelaki sahaja dengan bayaran berpatutan untuk mengisi Tabung Kebajikan Bantuan Keluarga

Maklumat lanjut sila hubungi Saudara Sahrizal 017-4680125

Perkhidmatan Yang Disediakan :
- Urutan Badan/Lenguh
- Refleksologi/Urut tapak kaki
- Kiropraktik/Urut tulang belakang
- Bekam/Angin,Darah/Jarum Steril 7 titik
- Akupuntur

Anjuran Surau Taman Matahari Height dengan kerjasama Unit Amal Rembau

***************
HARI KHIDMAT PERAWATAN ALTERNATIF 2
Tarikh : 3 Feb 2011 (Khamis)
Masa : 9 pg - 5 ptg
Tempat : Surau Al Mustofa (Surau Hitam), Ampangan, Seremban

Untuk lelaki sahaja dengan bayaran berpatutan untuk mengisi Tabung Kebajikan Bantuan Keluarga

Maklumat lanjut sila hubungi Saudara Sahrizal 017-4680125

Perkhidmatan Yang Disediakan :
- Urutan Badan/Lenguh
- Refleksologi/Urut tapak kaki
- Kiropraktik/Urut tulang belakang
- Akupuntur

Anjuran Unit Amal

Pusat Kegiatan Saudara Baru Negeri Sembilan

Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan telah mengosongkan 2 buah rumah di Kompleks Masjid Tok Muar, Kuala Pilah, Negeri Sembilan kerana tidak dapat membeli rumah-rumah berkenaan setelah tempoh yang diberikan oleh pemaju dan penyewa rumah berakhir.

Namun begitu, YKSNS bersyukur ke hadrat ALlah swt dan berterima kasih kepada sesiapa sahaja yang telah menghulurkan sumbangan ikhlas bagi memastikan pembelian rumah No. 1 Taman Cemerlang, 72000 Kuala Pilah, Negeri Sembilan menjadi kenyataan. Sumbangan yang diterima telah digunakan sebagai wang pendahuluan dan kos guaman bagi membiayai pembelian rumah berkenaan. Kami redha dengan ketentuan Allah swt.

Walau bagaimanapun, pada waktu ini berlaku peningkatan dalam permintaan untuk menggunakan rumah tersebut menyebabkan kami terpaksa menempatkan mereka di rumah-rumah papan ( bekas kuaters kerajaan) yang perlu pembaikpulihan lagi. Keadaan rumah tersebut memerlukan pembaikpulihan dan melengkapkan kemudahan asas. Diharapkan dengan adanya Pusat Kegiatan Saudara Kita, mereka yang memerlukan perlindungan akan menjadi lebih mudah dan kerja kami menjadi ringan.

Pusat Kegiatan Saudara Baru hendaklah mempunyai pengurusan kerja yang mantap dan bersedia untuk berkhidmat 24 jam kepada masyarakat terutama rakyat Negeri Sembilan dan umat Islam khasnya. Pusat ini diharapkan dapat menjadi pelengkap kepada tugas dan tanggungjawab yang dijalankan oleh NGO selama ini. Selain daripada itu, pusat ini hendaklah menjalin kerjasama rapat dengan NGO selanjutnya menjadi stesen pemangkin gerakan kebajikan dan dakwah di Negeri Sembilan. Didoakan semoga diterajui oleh mereka yang mesra masyarakat, mesra NGO dan mesra rakyat.

Pembinaan PKSB ini merupakan suatu kejayaan kita. Lebih-lebih lagi reka bentuknya bertujuan untuk memaparkan keuniversalan Islam dengan mengambil seni bina masyarakat cina sebagai tema sudah tentu bakal membuka ruang dan peluang kepada masyarakat cina untuk membuka mata terhadap keterbukaan Islam menghadapi keadilan dan kesaksamaan di mana status seseorang manusia bukan ditentukan dengan keturunan, bangsa, bahasa, kekayaan ataupun warna kulit melainkan hanya dengan nilai atau paras ketaqwaan semata-mata.

YKSNS berbangga dengan adanya PKSB untuk menyediakan ruang dan peluang kepada saudara baru untuk memantapkan pengetahuan agama, meningkatkan kehidupan semasa dan menjadi contoh teladan kepada diri dan masyarakat.

Sudah pasti ini adalah salah satu tanggungjawab Baitul Mal dalam usaha membela golongan asnaf sesuai benar dengan fungsi dan kewujudannya. Hasilnya adalah agama diimarakkan, semoga dengan izin Allah swt lebih ramai orang terbuka hati dan memperolehi hidayah untuk menganut agama Islam seterusnya beramal dengannya.

Marilah kita sama-sama berdoa supaya usaha-usaha ini mendapat keberkatan Allah swt.

Wednesday, January 26, 2011

Sumber : http://yksnegerisembilan.blogspot.com/2011/01/kompleks-masjid-tok-muar-kuala-pilah.html

20110126

AMARAN, Wabak demam dan batuk sedang melanda

Dua minggu lepas saya demam dan batuk. Minggu lepas anak perempuan saya pula yang kena. Minggu ni anak lelaki saya. Tempat kerja saya pun sama, seorang demi seorang MC, ada yang masuk wad. Rupa-rupanya di Singapura dah isytihar wabak batuk, selsema dan demam sedang melanda, tapi kenapa tak kecoh di Malaysia? Mungkin semua pihak dan media sedang sibuk di DUN Tenang agaknya.

Kawan saya yang masuk hospital kata, doktor menasihatkan para pesakit jangan sekali-kali makan buah …… yang banyak terdapat sekarang kerana ianya banyak mengandungi bahan kimia dan memburukkan lagi kesihatan kita semua.

Alhamdulillah, anak-anak saya sudah mula pulih. Banyakkan beri minum air kosong yang masak. Air kelapa amat baik untuk demam terbukti sejak dahulu dan secara saintifik, insyaAllah. Ada tanda demam, jumpa doktor terlebih dahulu untuk dapatkan diagnos dan rawatan.

Singapore
Jan 21, 2011
COUGHS, COLD, FEVER AT EPIDEMIC LEVEL

UNUSUALLY large numbers of people are falling ill with sore throats, the common cold, fever and diarrhoea - numbers large enough to classify the infections as an epidemic.

Last week, polyclinics saw more than 20,000 patients with such problems - an indication that the infections have passed the epidemic threshold and are now spreading rapidly in the community.

Polyclinics see roughly 20 per cent of primary care patients, so the Ministry of Health (MOH) uses its patient numbers to gauge the level of infectious illnesses in the country.

When the numbers at polyclinics top 17,032 cases a week in the case of acute respiratory infections (ARI), it is severe enough to be classified as an epidemic.

Last week, 18,377 patients turned up at polyclinics with ARI, a term used to cover a range of infections such as the common cold, influenza, bronchitis and pneumonia. This is almost 1,000 cases more a day than the norm.

In fact, the number of such patients at polyclinics jumped from 2,842 a day the previous week to 3,341 last week.

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/Singapore/Story/STIStory_626609.html

Friday, January 21, 2011
SINGAPURA ISTYIHAR BATUK, SAKIT TEKAK DAN DEMAM SEBAGAI EPIDEMIK: 20,000 PENDUDUK DAPATKAN RAWATAN SETAKAT INI

KENAIKAN mendadak pesakit mengalami batuk, sakit tekak dan demam di Singapura, telah memasuki tahap epidemik atau wabak.

Ini berikutan hampir 20,000 pesakit mendapatkan rawatan di Poliklinik negara itu sehingga kini dan kenaikan mendadak pesakit dikesan apabila angkanya mencecah 3,341 orang sepanjang minggu lalu.

Jumlah itu meningkat berbanding 2,842 orang pada minggu sebelumnya. Di negara itu, jumlah pesakit yang didafttarkan melebihi 17,032 orang bagi satu-satu jenis penyakit akan dikatogerikan sebagai wabak.

Kini angka itu dijangka akan terus meningkat dan Kementerian Kesihatan telah mengambil langkah perlu menangani wabak Acute Respiratory Infection (ACI) itu yang dikatakan datang menyerang rakyatnya secara tiba-tiba.-ST

http://singalautmetro.blogspot.com/2011/01/singapura-istyihar-batuk-sakit-tekak.html

Taman Anjing Liar di Senawang, PERCUMA, Jom Ziarah





Banyak betul anjing-anjing liar sekarang ini. Siapa nak tengok anjing-anjing liar dengan anak-anak anjing yang comel-comel bolehlah datang ke Padang Permainan Taman Alamanda, Senawang waktu petang hingga subuh setiap hari. PERCUMA, tanpa sebarang bayaran. Tapi AWAS, anjing-anjing ini anjing liar. Menurut cerita, beberapa penduduk dan kanak-kanak telah dikejar anjing ini, tapi belum ada yang cedera atau meninggal dunia setakat ini.

Pengerusi Taman telah pun membuat aduan secara online sebulan yang lalu, tetapi belum ada tindakan pihak berkuasa dan semakin banyak pula anjing-anjing ini melepak di padang tersebut.

Apa yang merisaukan ibu bapa ialah taman tersebut ialah tempat permainan anak-anak mereka terletak berhampiran dengan KAFA dan surau tempat anak-anak mereka mengaji.

Tak tahulah jabatan mana atau kementerian mana yang patut ambil tindakan. Mungkin Malaysia belum cukup peralatan dan kakitangan untuk menangkap anjing agaknya, yang ada hanya senapang patah.

Entahlah, mungkin semua pihak tunggu ada yang menjadi mangsa anjing-anjing liar ini baru nak ambil tindakan.

20110125

Pelajar Malaysia umur 12 tahun dah Sakit Mental


Ini ialah hakikat, ini ialah kenyataan. Ke mana hala tuju pendidikan kita? Ke mana hala tuju anak-anak kita? Dalam Mesyuarat PIBG, perkara utama yang saya tekankan ialah kita mahu anak-anak kita menjadi anak yang soleh dan solehah, itu yang paling utama. Tapi sekarang yang utama ialah UPSR 5A, PMR 8A, SPM 10A. Maka inilah jadinya sekarang , generasi kita semua stres dan sakit mental dari pelajar sekolah rendah hinggalah ke guru.

Artikel saya sebelum ini
50,000 cubaan bunuh diri setahun di Malaysia di http://waghih.blogspot.com/2010/11/negara-amat-perlukan-lebih-banyak.html

Menteri kita hantar ke tak anak ke Kelas Agama? di http://waghih.blogspot.com/2011/01/menteri-kita-hantar-ke-tak-anak-ke.html

YOUNG AND 'MENTALLY' STRESSED OUT

More teens suffer from mental illness as high expectations weigh them down

Malay Mail January 25th, 2011

PETALING JAYA: Children as young as 12 are so stressed out from their studies they have to seek outside help for their mental problems.

They are also afraid to discuss their problems with parents or friends, The Malay Mail learned.

Statistics from volunteer help group Befrienders show how pressure to achieve results can affect the younger generation — of the 18,700 calls received last year, one in every 10 was from a person below the age of 20.

“We have received calls from children as young as 12. They usually call in with problems they are afraid to talk about with their parents or friends," said Befrienders chairman S. Gangadara.

He felt the education system was excessively result-oriented, causing children to lose sleep trying to perform well in examinations.

“The emphasis on results and how many As a child can achieve is inflicting a lot of pressure on them. We have received calls from teenagers who complain they are feeling depressed and having suicidal thoughts because they only achieved 4As in their PMR examination.”

This worrying trend reflects the 2006 results of the National Health and Morbidity Survey, conducted every 10 years, which found the number of children below 16 suffering from mental illness had risen from 13 per cent to 20.3 per cent.

Even Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai is worried about the increasing number of youths suffering from stress and depression, among others.

“According to my ministry’s survey, the number of people seeking medical attention for mental health problems was 10.6 per cent in 1996 but this rose to 11.2 per cent, with 6.4 per cent having considered suicide, in 2006. We feel it is alarming a high number of those seeking treatment in 2006 were those aged between 16 and 19."

Many of the young sufferers prefer to solve the problem themselves, which prolonged their condition and enter a critical stage, said Asean Federation of Psychiatric and Mental Health president Prof Dr Mohammad Hussain Habil.

He felt one main cause of stress among youngsters was keeping up with their studies, what with the hours of tuition, music lessons and sports activities a student was subjected to.

Dr Mohammad Hussain, who is with University Malaya Medical Centre (UMMC), said many of his patients, aged 16 to 19, had problems with drugs, alcohol and sexual abuse.

He also cautioned mental illness was a condition that could affect anyone, regardless of age or whether they lived in urban or rural areas.

Genetic factors, biochemical imbalance, deterioration of brain cells, drug and alcohol abuse, and even injury could cause mental illness, but what usually preceded these “triggers” were emotional stress and difficulty in coping with conflicts.

“Often, it's because there is a lack of rational communication between the patient and the family members or friends."

Malaysian Mental Health Association president, Datin Dr Ang Kim Teng, said it was sad to see how students with so much potential suffered from mental illnesses like depression, due to the mental stress and pressure they were put through.

“The stress levels affect their performance and concentration. As a result, they perform badly in their exams or drop out of colleges. Their whole future is thus affected.”

Dr Ang, who said early detection was important, said the emotional stress on Malaysian teenagers had also caused many of them to turn to drugs and alcohol, which only worsened their plight.

One solution, Gangadara said, was for parents to be more understanding.

“Most parents are now too busy with work and they forget to allocate quality time with their children. This is why we believe a close relationship between parent and child is important to help address this growing problem.”

The Health Ministry is also taking action to address the problem, intensifying efforts to promote mental health and stress management among youths.

Liow said four secondary schools had been selected for a six-month pilot project on stress management from next month using a module prepared by the ministry. It would be extended to all schools next year.

Liow said the shortage of psychiatrists was worrying as there were only 124 qualified practitioners nationwide with a ratio of two clinical psychiatrists for every 115,000 people.

"This is below the ratio set by the World Health Organisation, that is one psychiatrist for every 50,000 people for developing countries. Therefore, we need to train more psychiatrists."

Early detection and treatment vital
ALTHOUGH mental illness is treatable, early detection is vital and patients must be willing to seek help from doctors and experts.

Malaysian Mental Health Association president Datin Dr Ang Kim Teng said it was important for the public, especially youths, to change their perception towards mental health.

“Mental illness is not an uncommon problem. We must know this. It is like any other common illness. And, like any other illness, we must seek treatment if we have mental health problems."

Dr Ang told The Malay Mail the stigma still surrounded mental health issues, a problem which today’s public would prefer to avoid being associated with.

“A lot of people today are ashamed of seeking help for mental health problems. Some are not willing to seek help and some will deny they have such problems.”

From the programmes conducted by her association, she realised just how difficult it was to reach out to youngsters.

“They don’t want to come to us. We have to literally drag them out to listen to us.

“We must know depression is a common form of illness and there's nothing strange about it. But depression, if left untreated, will lead to more problems like anxiety. These problems ought to be recognised and treated as early as possible.”

Symptoms of mental illness included depression, declines in mood level and self-esteem, and deteriorating performance in studies. But signs of mental illness are best detected by the patient themselves.

“Mental illness is not visible to outsiders. That’s why it is important to be conscious and aware of our own mental health wellbeing,” said Dr Ang.

Asean Federation of Psychiatric and Mental Health president, Prof Dr Mohammad Hussain Habil, said today’s medication was good enough to treat many mental illnesses. He said most patients referred to him had recovered.

But early detection, and realising one was suffering from some sort of mental illness, were important.

“Family members of patients must persuade them to seek treatment early.”

Schools also played an important role in helping to detect mental health issues among schoolchildren, and teachers should learn how to detect these problems.

Assoc Prof Dr Mariani Md Nor, a psychology counsellor from University Malaya Medical Centre (UMMC), said counselling sessions were used to evaluate the condition of one’s mental health.

“Through counselling sessions, I have conversations with patients and get them to tell me their problems. If their conditions are critical, they will be referred to a psychiatrist immediately,” said the child and adolescent development expert.

“If their conditions are not too serious, they will just have to attend counselling sessions. We will advise them how to solve their problems.”

Befrienders chairman S. Gangadara said it was also important for parents to spend quality time with their children.

Although parents had every right to expect their children to do well, especially in their studies, they must ensure their children did not lose out on their childhood.

"Give them the space to enjoy life as well so they don’t suffer from mental stress.”

To seek help from Befrienders, visit their website at www.befrienders.org.my or call their hotline at 03-79568145.

Why parents pressure their kids
SOME parents feel they have no choice but to put pressure on their children to excel.

“If there is no pressure on my children, I’m afraid they will lose focus and neglect their studies,” said a mother of two teenagers, aged 15 and 17, who only wished to be identified as Jenny, 45.

An engineer, she sends her two sons for tuition and piano lessons after school. Their schedules are tight throughout the week and they are only free on Sunday afternoons.

“I hope they can secure scholarships so they can further their studies overseas. That’s why I feel it’s important for them to study hard and score good grades.”

Lecturer Massila Hamzah, 47, stressed the importance of communication between her and her four children, aged eight to 18.

“I taught them not to keep any secrets no matter what the situation is. To understand my children, I try to speak their language and always put myself at their level. I try to be their sister or their friend, too.

“Children nowadays don’t like to be pressured, so I give them a certain amount of freedom. At the same time, I monitor them and give them advice when needed. But the most important thing is communication.”

http://www.mmail.com.my/content/61851-young-and-mentally-stressed-out

20110124

Expo Parang Melayu Cantik 29 Jan 2011 Gemas DUN Tenang


PAMERAN DAN JUALAN PARANG
Mentaus Crafts akan mengadakan Pameran dan Jualan Parang pada :
Tarikh : 29 Januari 2011 (Sabtu)
Tempat : Pekan Sehari Gemas , N.Sembilan
Masa : 8 pagi hingga 12 tgh

Maklumat lanjut di laman Blog Mentaus Crafts di http://zamri-tukangparang.blogspot.com/

Gemas ni tak jauh dari DUN Tenang. Sambil kempen boleh singgah Gemas, orang UMNO dan orang PAS boleh beli parang yang unik ini, mungkin boleh hadiah kepada tok imam, tok bilal di DUN Tenang guna untuk sembelih korban atau aqiqah lembu kambing.

Mentaus Crafts ialah satu-satunya pembuat parang Melayu dari A sampai ke Z yang mempunyai laman Blog yang menarik dan sentiasa dikemaskini serta kumpulan pekerja anak-anak Melayu di bengkel pembuat parang dengan hasil seni yang tinggi anak jati Negeri Sembilan.

20110123

Pengetua asing pelajar lelaki perempuan, PMR Cemerlang

Saya dimaklumkan baru-baru ini akan seorang pengetua di Negeri Sembilan yang cemerlang. Sebut saja nama pengetua tersebut isteri saya kata, pengetua tu memang cemerlang, pergi mana-mana sekolah, keputusan sekolah tersebut akan melonjak naik. Antara rahsianya ianya pengetua tersebut meletakkan pelajar lelaki dan pelajar perempuan di kelas yang berasingan. Lantas saya kata memang orang Israel pun mengambil pendekatan serupa untuk melahirkan pelajar yang lebih bijak, iaitu dengan mengasingkan pelajar lelaki dan perempuan.

Seorang pengetua di Negeri Sembilan telah membuktikan kebenaran teori tersebut dengan melonjak naik keputusan sekolah tersebut dalam PMR 2010. Israel pula dah lama guna pendekatan tersebut. Kementerian Pelajaran bila pula nak menggalakkan pendekatan tersebut?

Siapakah pengetua tersebut? Tanya-tanyalah orang di Jabatan Pelajaran.

Orang Israel tiru orang Islam, atau orang Islam tiru orang Israel?

Artikel sebelum ini : Rahsia pelajar Israel bijak, mereka asing lelaki dan perempuan pada pautan berikut http://waghih.blogspot.com/2010/12/rahsia-pelajar-israel-bijak-mereka.html

Cuci Kereta AMAL 3 Feb 2011 Ampangan, Seremban


PROGRAM CUCI KERETA AMAL
Tarikh : 3 Februari 2011 (Khamis - Cuti Umum)
Masa : 8:30 pagi – 4:30 ptg
Tempat : Perkarangan Surau Al Mustofa (Surau Hitam), Ampangan, Seremban

Anjuran : Jabatan Amal Negeri Sembilan http://unitamaln9.blogspot.com/

Untuk maklumat sila lanjut hubungi : Nazri 013-3098775 , Izamri 013-2124086 , Hamizi 012-2832458

Sebarang sumbangan untuk menjayakan program ini adalah amat diharapkan dan dialu-alukan.
Harga Cucian : MPV RM 15, Kereta RM 10, Motosikal RM 5

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun CIMB 05020693061526

20110121

Bonus Tabung Haji, jom labur utk dakwah dan kebajikan


Bonus Tabung Haji dijangka luar biasa pada tahun ini dan mungkin akan diumumkan sebelum pilihanraya kecil DUN Tenang di Johor. Sesiapa yang ada simpanan di Tabung Haji , marilah kita sumbangkan sebahagian, separuh atau kesemua bonus untuk tujuan dakwah dan kebajikan.

Ramai, terlalu ramai yang perlukan bantuan sekarang ini. Carilah sanak saudara, jiran tetangga, masjid, surau, sekolah agama, tahfiz yang amat memerlukan bantuan kita semua di sekeliling kita.

Lagi cantik , kalau kita dah pergi haji, dan banyak simpanan dalam tabung haji, sumbangkan lebih lagi.

Semoga Malaysia akan aman makmur dengan ramai umat Islamnya yang sentiasa prihatin akan nasib umat Islam dan bukan Islam di sekeliling mereka.

Di bawah ini beberapa program kebajikan dan dakwah

PROGRAM SEKOLAHKAN MEREKA di http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2010/12/pas-rembau-lancar-sekolahkan-mereka.html

JUALAN AMAL BISKUT REMBAU di http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2011/01/biskut-rembau-untuk-pas-kawasan-rembau.html

SATU RUMAH, SATU TABUNG di http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2011/01/satu-rumah-satu-tabung-untuk-kawasan.html

Kursus Asas Bekam Islamiah 30 Jan 2011 Seremban


KURSUS ASAS BEKAM ISLAMIAH
Tarikh : 30 Jan 2011 (Ahad)
Masa : 9 pg - 5 ptg
Tempat : Pusat Rawatan Tibbun Mubarak
Yuran : RM230

Sila hubungi Sahrizal 017- 4680125 , 017- 2218189

Anjuran :
Pusat Rawatan Tibbun Mubarak http://t-mubarak.blogspot.com/
5808, Jln SJ 5/1,Taman Seremban Jaya, N.Sembilan

Kenapa ramai wakil rakyat kita meninggal dunia?


Ajal maut adalah ketentuan Allah yang Maha Esa. Kenapa akhir-akhir ini begitu ramai wakil rakyat kita meninggal dunia? Adakah rakyat dan pengundi sudah jemu dengan senario politik di Malaysia sehinggakan banyak keluhan mereka tidak kedengaran lalu mereka mendoakan kematian wakil rakyat di kawasan mereka? Cukup-cukuplah suasana politik yang ada di Malaysia ini, buatlah kerja masing-masing.

Kita gawat iman, gawat akhlak, gawak mental, gawat ekonomi, gawat politik. Tumpukanlah pada tugasan kita masing-masing, muhassabah diri sendiri. Hidup di dunia ini terlalu amat singkat hanya sekelip mata, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila.

Setiap apa yang berlaku itu ada hikmah, ada mesej untuk mereka yang memerhatikannya.

Kisah benar seorang Wakil Rakyat dapat surat minta dia cepat mati di http://amkns.blogspot.com/2007/04/wakil-rakyat-dapat-surat-minta-dia.html

The Star Friday January 21, 2011
Highest number of by-elections in history

PETALING JAYA: The death of Merlimau state assemblyman Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan will result in the country’s 15th by-election.

The number of by-elections since the general election in March 2008 is definitely the highest in the country’s history.

The police spent nearly RM40mil on the first five by-elections to maintain peace and security: RM2.8mil in Permatang Pauh, RM15.3mil in Kuala Terengganu, RM10.7mil (Bukit Gantang), RM6.4mil (Bukit Selambau) and RM4.6mil (Batang Ai).

Former Election Commission (EC) chairman Tan Sri Abdul Rashid Rahman, who served with the commission for 27 years prior to his retirement, said there had been “no more than a dozen” by-elections during a single term.

“We are only halfway through the term (of five years) and I can safely say it is the highest number of by-elections,” he told The Star.

All the by-elections were triggered by the deaths of the elected representatives, with the exception of Permatang Pauh, Penanti and Bukit Selambau.

On Wednesday, Selangor state assembly Speaker Datuk Teng Chang Khim declared the Port Klang state seat vacant, which is likely to lead to another by-election.

Port Klang assemblyman Badrul Hisham Abdullah is disputing the decision.

In Kedah, the Kota Seputih seat was declared vacant by the High Court in 2009 after state Speaker Datuk Dr Abdul Isa Ismail told the EC that Datuk Abu Hassan Sarif had failed to attend two consecutive meetings without leave.

The EC then declared the seat not vacant.

However, the High Court declared the seat vacant. Subsequently, the EC appealed the ruling, which is still pending.

All states have experienced at least one by-election, with the exception of Perlis, Pahang and the Federal Territories.

Abdul Rashid said the EC would have to hold a by-election within 60 days of the seat turning vacant.

However, a by-election need not be called if the seat falls vacant within two years before the term expires.

“The term’s expiry is five years from the first Dewan Rakyat session, and not from the date of the last polls,” stressed Abdul Rashid.

On the Port Klang seat, Abdul Rashid said the EC should carry out the by-election as the Speaker had already declared the seat vacant.


By-elections since March 2008
Parliament seats:
Sabah: Batu Sapi – Nov 4, 2010
Sarawak: Sibu – May 16, 2010
Selangor: Hulu Selangor – April 25, 2010
Perak: Bukit Gantang – April 7, 2009
Terengganu: Kuala Terengganu – Jan 17, 2009
Penang: Permatang Pauh – Aug 26, 2008

State seats:
Malacca: Merlimau – to be announced
Johor: Tenang –Jan 30, 2011
Kelantan: Galas – Nov 4, 2010
Negri Sembilan: Bagan Pinang – Oct 11, 2009
Penang: Permatang Pasir – Aug 25, 2009
Kelantan: Manek Urai – July 14, 2009
Penang: Penanti – May 31, 2009
Kedah: Bukit Selambau – April 7, 2009
Sarawak: Batang Ai – April 7, 2009

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/1/21/nation/7844782&sec=nation

20110120

Siling Masjid Paroi Jaya Seremban boleh runtuh






Pada Khamis 20 Jan 2011 saya berkesempatan solat Asar di Masjid Taman Paroi Jaya, Seremban. Masjid ini baru lagi diperbesarkan serta dilengkapi dengan pelbagai kemudahan antaranya sistem penghawa dingin berpusat, sistem multimedia dan sebagainya. Masjid ini juga menggunakan plaster siling. Diperhatikan beberapa bahagian plaster silingnya terutama di saf belakang terdapat kesan tompokan air, dan ada plaster siling yang sudah mengelupas.

Kemungkinan air ini berpunca dari kebocoran atap atau pengewapan system penghawa dingin berpusat.

Pada pengamatan saya plaster siling dan T bar siling memerlukan penyenggeraan yang agak rumit jika berlaku sebarang kebocoran. Ianya tidak sesuai jika dipasang pada bangunan satu tingkat seperti masjid atau di mana ada kemungkinan ada kebocoran. Ianya lebih sesuai untuk bangunan tingkat bawah yang kurang risikon kebocoran.

Sistem T bar siling pula tidak sesuai digunakan pada atap terbuka , kerana risiko tiupan angin dan juga risiko kebocoran air.

Itu sebabnya kita selalu mendengar cerita siling runtuh yang kebanyakkan jika menggunakan plaster siling atau T bar siling. Sistem ini nampak cantik, tapi mahal serta kos penyenggeraan yang tinggi.

Justeru itu mana-mana pihak yang ingin menggunakan plaster siling atau plaster siling di surau, masjid, bangunan atau rumah fikirkanlah risiko tersebut.

Dalam pada itu mereka yang solat di Masjid Taman Paroi Jaya harap berhati-hati, cuba tengok-tengok siling di atas. Banyak ruangan solat di saf hadapan yang masih elok.

Guru Malaysia dah sakit mental, mengamuk libas pedang


Dah betul-betul parah keadaan mental rakyat Malaysia sekarang ni. Baru nak cadang buat kajian mental pelajar di sekolah menengah, guru di Sabah pula yang mengamuk melibas pedang samurai. Macamana pelajar, guru, rakyat Malaysia ni tak sakit mental dengan keadaan ekonomi yang tertekan, keadaan politik yang haru biru, gawat iman dan akidah. Kembalilah kepada Islam keseluruhannya. Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal selama-lamanya.

Artikel Subjek Sakit Mental di Sekolah Menengah dengan 50,000 kes cuba bunuh diri setahun di Malaysia di http://waghih.blogspot.com/2011/01/subjek-sakit-mental-di-sekolah-menengah.html

GURU MENGAMUK, 14 RAKAN BERSEMBUNYI DALAM PAYA
Berita Harian 20 Jan 2011

Hentakan pedang kejutkan penghuni tidur di kuarters guru

KOTA KINABALU: Empat belas guru, termasuk dua wanita bertarung dengan nyamuk dan pacat kira-kira 11 jam dalam hutan paya bakau di Kampung Sabur, Pulau Banggi, kira-kira 300 kilometer (km) dari sini, kerana bersembunyi daripada seorang guru lelaki yang mengamuk menggunakan pedang samurai, tengah malam kelmarin. Mereka terpaksa melompat keluar dari rumah dan kuarters guru setinggi dua meter di Sekolah Kebangsaan (SK) Sabur selepas dikejutkan dengan hentakan pedang di kediaman masing-masing sebelum melarikan diri ke hutan paya bakau bagi mengelak dicederakan dalam kejadian jam 12.30 tengah malam itu. Dua belas guru lelaki terbabit mengajar di sekolah itu antara dua hingga 10 tahun, manakala dua guru wanita itu baru berpindah ke sekolah berkenaan.

Saksi berkata, ketika kejadian kebanyakan guru di rumah dan kuarters diperbuat daripada papan itu nyenyak tidur sebelum dikejutkan dengan hentakan kuat pada dinding dan pintu, selain pekikan lelaki mengamuk.

“Sebaik membuka pintu, saya terkejut melihat guru lelaki berusia 30 tahun mengamuk dengan melibas pedang samurai dan menghentak pedang ke dinding dan pintu rumah kawan saya.

“Saya terus mengejutkan tiga rakan lain dan melompat keluar dari rumah papan setinggi kira-kira dua meter untuk melarikan diri ke dalam hutan paya bakau.
“Ketika menyelamatkan diri, saya nampak ada beberapa guru lain termasuk wanita turut melarikan diri ke dalam hutan.

"Sebelum melarikan diri, ada seorang kawan saya sempat mengambil telefon bimbit dan menghubungi polis tetapi polis hanya tiba kira-kira jam 12 tengah hari.

“Kami agak kecewa kerana polis dari Balai Polis Banggi di pekan Karakit hanya datang kira-kira 11 jam,” katanya ketika dihubungi di Pulau Banggi, semalam.

Pulau Banggi dengan keluasan 432 kilometer (km) persegi adalah pulau terbesar di Malaysia yang boleh dikunjungi dengan menaiki feri dari Kudat yang perjalanannya mengambil masa satu setengah jam.

SK Sabur mempunyai 18 guru dan lima kakitangan sokongan, kebanyakan guru adalah dari Semenanjung, manakala jumlah muridnya ialah 190 orang.

Saksi itu berkata, mereka hanya dapat keluar dari tempat persembunyian masing-masing selepas mendengar bunyi helikopter Unit Udara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan bot PDRM.

Difahamkan, guru yang mengamuk itu berasal dari Ranau dan sudah berkahwin dengan wanita tempatan. Dia dikatakan mengajar di sekolah itu sejak lapan tahun lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kudat, Deputi Superintendan Dawi Ossen, mengesahkan guru berkenaan ditahan di rumahnya tidak jauh dari sekolah, tengah hari kelmarin.

"Ketika ditahan, suspek tidak melawan dan kita turut merampas sebilah senjata tajam daripadanya,” katanya.

Mengenai kelewatan anggota polis tiba di tempat kejadian, beliau berkata, angin kencang menyebabkan anggota dari Balai Polis Banggi terpaksa meredah ombak besar dan meminta bantuan Unit Udara PDRM.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Gurumengamuk_14rakanbersembunyidalampaya/Article

Rukun Tetangga pun turut diserang, tiada yang selamat sekarang



Vandalisma semakin menjadi-jadi di seluruh Malaysia. Menunjukkan ada yang tidak kena dengan masyarakat kita. Semua program untuk masyarakat sihat nampaknya gagal hinggakan papan tanda Rukun Tetangga di Taman Desa Dahlia, Senawang pun turut menjadi mangsa vandalisma. Mungkin kita perlu pendekatan yang diamalkan dan ditunjukkan oleh Rasulullah SAW untuk mengatasi pelbagai kemelut di Malaysia sekarang ini, pendekatan berhemah, bijaksana, bukan geram, marah-marah.


Khamis Januari 20, 2011
AKTA BARU PERLU DIGUBAL UNTUK KAWAL VANDALISME - MCPF

KUALA LUMPUR: Undang-undang baru dikenali sebagai Akta Vandalisme perlu digubal untuk menangani perbuatan merosakkan harta awam yang semakin meningkat di negara ini, kata Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF).

Naib pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, undang-udang baru itu perlumemperuntukkan denda lebih tinggi serta mewajibkan mereka yang disabitkan kesalahan, melakukan khidmat masyarakat.

"Ini boleh dibuat sekarang kerana Perkara 6 Perlembagaan Persekutuan, yang tidak membenarkan penggunaan buruh paksa, telah dipinda beberapa tahun lepas," katanya dalam kenyataan, Khamis.

Bagi pesalah berulang, Akta ini perlu memperuntukkan hukuman penjara tidaklebih dua tahun serta sebat, tertakluk kepada Kanun Prosedur Jenayah, katanya.

Lee berkata, walaupun perbuatan merosakkan harta awam di Malaysia tidak seteruk seperti di kebanyakan negara Barat, namun ia tetap merupakan masalah serius yang perlu ditangani secara berkesan.

Katanya, undang-undang kecil vandalisme yang dikuatkuasakan pihak berkuasa tempatan ketika ini tidak memadai untuk menyelesaikan masalah itu.

Perosak harta awam sering menjadikan kemudaham awam seperti telefon awam, tong sampah, lif, meter parkir, pondok hentian bas, papan tanda dan tandas awam sebagai sasaran mereka, kata beliau.

"Memanglah telah dikenal pasti bahawa perbuatan merosakkan harta awam perluditangani melalui pendidikan, penerapan nilai murni, tanggungjawab sosial dankesedaran sivik.

"Tetapi, pendidikan semata-mata tidak mencukupi, ia perlu disokong oleh undang-undang ketat serta penguatkasaan secara tegas," kata Lee. - BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/1/20/mstar_berita/20110120121603&sec=mstar_berita

Pegawai Haram Pencegah Maksiat

Kalau judi tanpa lesen, namanya judi haram. Kalau judi ada lesen, judi (budak-budak pun pening kepala halal ke haram judi ada lesen). Kalau lumba di jalanraya, lumba haram. Kalau lumba di litar lumba. Kalau ceramah tanpa tauliah penceramah …. Kalau ceramah ada tauliah namanya penceramah. Kalau pegawai pencegah maksiat tanpa tauliah nak panggil apa, Pegawai Pencegah Maksiat Haram atau Pegawai Haram Pencegah Maksiat?

Khamis 20 Jan 2011, jam 8.55 pagi, saya baru nak masuk kereta nak pergi surau ada gotong royong, lepas tu nak pergi Pasti ada program cuci kereta amal. Telefon bimbit berbunyi, kelam kabut pemanggil, ada kes khalwat malam tadi. Di syakki si lelaki tidur rumah perempuan di taman perumahan kami.

Sekarang tengah kecoh, dia minta saya datang. Pergilah ke rumah dimaksudkan seorang diri. Lelaki dah cabut lari. Perempuan dalam rumah, tengah berkemas untuk berpindah terus dari taman. Saya lelaki seorang diri, yang lain suri-suri rumah. Telefon teman-teman semua ada hal. Nak telefon polis atau pegawai pencegah maksiat tak tahu hujung pangkal cerita.

Dikhabarkan lelaki akan datang balik untuk bawa perempuan keluar terus dari taman perumahan.

Memandangkan saya ini cuma orang Islam sahaja, bukannya Pegawai Pencegah Maksiat, saya hanya boleh ambil butiran lelaki tadi sahajalah, dengan lemah lembut. Nak kita kasar-kasar kita pun tak tahu hujung pangkal cerita. Menggigil juga lelaki tadi, macamlah saya nak tangkap dan dakwa dia. Dia pun ceritalah kerja dia, tinggal mana dan seterusnya. Saya hanya boleh nasihatkan jangan buat hal lagi, dan dia pun kata memang takkan datang lagi sebab akan ke luar negeri lepas ni.

Kesian tengok lelaki tadi. Moga-moga Allah beri dia hidayah agar kembali mengamalkan Islam sepenuhnya.

Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal selama-lamanya.

20110119

Program Pembiayaan Usahawan N9 19 Feb 2011

PROGRAM SKIM PEMBIAYAAN PERNIAGAAN PUNB
Tarikh : 19 Februari 2011 (Sabtu)
Masa : 9 pg - 1 ptg
Tempat : Dewan Theattrette,Tingkat G,Wisma Negeri, Seremban
Peserta : Usahawan bumiputera di N.Sembilan

Bayaran RM 20 bagi peserta yang ingin menduduki ujian keusahawanan.

Untuk peserta yang ingin mendengar taklimat sahaja tiada sebarang bayaran dikenakan.

Maklumat lanjut hubungi Encik Mohd Zulazly bin Samat (UPEN.NS) 06-7659969 atau 016-6710870

Anjuran Unit Perancangan Ekonomi Negeri Sembilan dengan kerjasama Permodalan Usahawan Nasional Berhad (PUNB)

20110118

Subjek Sakit Mental di Sekolah Menengah, Malaysia makin parah


Empat sekolah menengah di Malaysia telah terpilih untuk Program Menangani Stres di Sekolah tahun 2011. Tahun 2010 hampir setengah juta rakyat kita menjalani rawatan mental di hospital kerajaan. 11.3 peratus rakyat Malaysia sakit mental, atau hampir 3.3 juta orang rakyat kita sakit mental dengan 50,000 kes cuba bunuh diri setahun. Kembalilah kepada Islam sepenuhnya, bukan separuh, bukan suku.

Ulasan lanjut di http://waghih.blogspot.com/2010/11/negara-amat-perlukan-lebih-banyak.html


PESAKIT MENTAL MENINGKAT 15.6 PERATUS TAHUN LALU: LIOW
Berita Harian Selasa , 18 Januari 2011

PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan amat peka dan bimbang tentang peningkatan masalah kesihatan mental, di mana sepanjang tahun lalu sebanyak 400,227 pesakit mental menjalani rawatan di hospital kerajaan.

“Jumlah ini menunjukkan peningkatan sebanyak 15.6 peratus daripada tahun 2009,” kata Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental di sini, hari ini.

Beliau berkata, peningkatan angka itu dilihat selari dengan ramalan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa beban masalah kesihatan mental dijangka akan terus meningkat pada kadar 15 peratus menjelang 2020. “Menjelang 2020 juga, salah satu dari gangguan mental iaitu kemurungan dijangka akan menduduki tempat kedua dari segi beban penyakit selepas penyakit jantung iskemia,” katanya.

Melihat pada perkembangan itu, Liow berkata, kementerian berkenaan akan memfokuskan kepada aktiviti mempromosi minda sihat dan pencegahan penyakit mental termasuk pelaksanaan Program Menangani Stres di Sekolah sepanjang tahun ini.

“Satu projek rintis akan diadakan di mana empat Sekolah Menengah dipilih untuk menjalankan Program Menangani Stres di Sekolah selama enam bulan bagi menangani kesihatan mental seawal umur remaja,” katanya.

Empat sekolah tersebut ialah Sekolah Menengah Sains, Teluk Intan, Perak; SMK Datuk Haji Ahmad Badawi, Kepala Batas, Pulau Pinang; SMK Simpang Bekok, Jasin, Melaka; dan SMK St Michael, Penampang, Sabah.

Beliau berkata, projek rintis berkenaan yang akan bermula Februari depan dilihat perlu diadakan kerana mengikut kajian terdapat juga peningkatan masalah kesihatan mental di kalangan remaja ketika ini.

Liow berkata, program itu akan menggunakan modul Menangani Tekanan di Kalangan Pelajar yang disediakan Kementerian Kesihatan dan jika bersesuaian ia akan diperluaskan ke semua sekolah di seluruh negara mulai tahun depan.

Merujuk kepada Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan, beliau berkata, kes morbiditi psikiatrik atau pemikiran tidak sihat meningkat sebanyak 11.2 pada tahun 2006 berbanding 10.6 peratus pada 1996.

Kadarnya adalah lebih tinggi di kalangan wanita muda yang berumur antara 16 dan 19 tahun dan wanita berusia antara 70 dan 74 tahun dengan 6.4 peratus daripada mereka mempunyai idea untuk membunuh diri, katanya.

Beliau berkata, kekurangan ahli psikiatrik turut membimbangkan di mana ketika ini hanya terdapat 124 orang psikiatrik di seluruh negara iaitu dengan nisbah dua psikiatrik klinikal berbanding 115,000 penduduk.

“Ia amatlah kurang dari keperluan yang ditetapkan oleh WHO iaitu satu nisbah 50,000 bagi negara membangun. Oleh itu kita akan latih seramai mungkin psikiatrik," kata Liow. - BERNAMA

http://www.bharian.com.my/articles/Pesakitmentalmeningkat15_6peratustahunlalu_Liow/Article/


PILOT PROJECT IN 4 SCHOOLS TO IDENTIFY MENTAL HEALTH PROBLEMS
The Star Tuesday January 18, 2011

PUTRAJAYA: The Health and Education Ministries will jointly launch a pilot project in four secondary schools to identify and address mental health problems early, said Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Liow said the move was part of efforts to identify those facing problems like stress and depression, and provide the help needed so that they received the necessary attention before the problems worsened and possibly led to drastic measures, including suicide.

He said a rising trend in the number of youths suffering mental health issues was one of the reasons the two ministries decided there was a need to introduce a mental health programme in schools.

"According to my ministry's National Health Mobility Survey, the number of those seeking medical attention for mental health problems was 10.6% in 1996 but this rose to 11.2%, with 6.4% having considered suicide, in 2006.

"We feel it is alarming that a high number of those seeking treatment in 2006 were those aged between 16 and 19 years and between 70 and 74 years," he told a press conference here Tuesday, after attending the Mental Health Advisory Council meeting here Tuesday.

The pilot project, which will begin immediately, will be conducted at the SM Sains in Teluk Intan, Perak; SMK Ahmad Badawi in Kepala Batas, Penang; SMK Simpang Bekok in Jasin, Malacca and SMK St Michael in Penampang, Sabah.

Under the project, students will be asked to take a mental health evaluation test to determine if they were facing any mental health issues and the level of the problem they faced.

Mental Health Advisory Council member Dr Omar Mihat said the project will involve selected teachers being trained to translate the results of the tests and determine if students were suffering from metal problems, as well as advising them on how they could reduce stress or depression.

"The pilot project will be conducted over six-months to gauge its effectiveness and we expect to introduce it in schools nationwide by the end of the year, once we have ironed out any teething problems," he said.

Liow also said that the ministry would be conducting various programmes to raise awareness on mental health among the public, like the Anti-Stigma Campaign that will be launched later this year.

He said the the campaign would educate the public against attaching a stigma to those treated for mental health problems as this affected efforts to help former patients return to the community and live a normal life.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/1/18/nation/20110118133244&sec=nation

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0118&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_18.htm

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=557512

Mee Melayu jenama Delima di Seremban


MEE MELAYU JENAMA DELIMA
Pengusaha pelbagai produk makanan :
- Mee Kuning DELIMA
- Jeli Kelapa DELIMA
- Tapai DELIMA

Juga Pembekal Tauhu ,Kuew teow, Yongtaufoo dan Makanan Sejukbeku keluaran usahawan Muslim.

Pemborong dan pengedar diperlukan.

Sedia menerima tempahan

Hubungi:
013-3260629 , 019- 2664977 , nordiana_kamarudin@yahoo.com

Lokasi: Batu 8 Jalan Labu, Seremban, Negeri Sembilan

Foto Produk dan Kilang Pengeluaran di http://usahawann9.blogspot.com/2011/01/mee-melayu-jenama-delima-di-seremban.html

Sekolah Agama, Tahfiz perlu contohi MATRI jaga Quran


Pihak pengurusan dan pelajar-pelajar Sekolah Agama, Tahfiz, pelajar KAFA, pelajar mengaji Al Quran di surau dan masjid wajar mencontohi pelajar MAAHAD TARBIAH AL-ISLAMIYAH (MATRI) di Perlis yang amat menjaga Al Quran yang diwakafkan dengan teliti yang di baca setiap pagi. Kisahnya dari Blog TAYT di bawah ini :

************
WAKAF AL-QURAN UNTUK SEKOLAH-SEKOLAH AGAMA DI KOTA KINABALU

Setahun Sudah Berlalu.... Quranmu Masih Basah Di Bibir Para Tahfiz & Pelajar Matri Perlis.

22 Disember 2010 yang lalu, saya telah sempat menziarahi MAAHAD TARBIAH AL-ISLAMIYAH (MATRI) sebuah sekolah agama di Perlis yang diasaskan oleh Al-Fadhil Datuk Ustaz Dahlan (Alllahyarham).

Saya disambut oleh ustaz Khairul dan dibawa melihat 1230 +++ quran yang pernah para dermawan sumbangkan pada tahun lalu. Ini adalah kali kedua saya membuat lawatan mengejut ke sekolah ini untuk melihat sejauhmanakah quran yang diwakafkan digunakan oleh penerimanya.

Alhamdulillah, pihak pentadbir telah menempah rak khas untuk meletakkan quran ini dan setiap pagi quran ini dibaca secara beramai-ramai oleh lebih 1000 orang pelajarnya. setiap quran wakaf ini mempunyai seorang pembaca khusus yang membaca, menjaga quran ini, ada no siri dan didaftarkan atas nama pelajar tersebut. alhamdulillah....tuan/puan boleh melihat sendiri quran yang diwakafkan. namun demikian, kini TAYT mewakafkan quran yang bermutu tinggi untuk menjamin jangka hayat yang lebih panjang agar dapat digunakan lebih lama lagi dan lebih ramai pengguna dapat memanfaatkannya.....

terima kasih...pahala sentiasa mengalir bagi mereka yang pernah mewakafkan quran ini.

TAHUN 2011.

PROJEK WAKAF QURAN TAYT akan terbang ke KOTA KINABALU, NEGERI DI BAWAH BAYU....sebarang pertanyaan sila emel : maya2abd@yahoo.com.my atau hubungi 016-3283909

Sumber dan Foto di http://tabungtampin.blogspot.com/2011/01/wakaf-al-quran-untuk-sekolah-sekolah.html

20110117

Tip Jimat dan Sihat dari Mantan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja


Hujung minggu yang lalu (15-16 Jan 2011) TV1 menyiarkan rancangan Dokumentari khas mengenai kisah persaraan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah. Saya tak berkesempatan menontonnya, tapi isteri sempat menonton di dapur sambil melakukan kerja rumah. Antara yang menarik dalam dokumentari tersebut menurut isteri saya ialah pemakanan Engku Tan Sri Ibrahim. Almaklumlah orang Terengganu, macam isteri saya juga, pemakanannya cukup ringkas, iaitu ikan singgang atau ikan bakar, ulam dan nasi putih, minuman kurang gula.

Ikan singgang ialah masakan rebus air tanpa santan dan rempah. Ikan bakar pula tak perlu guna minyak. Walaupun Engku Tan Sri Ibrahim mampu untuk makan makanan berminyak, bersantan, namun beliau memilih diet yang simple tapi sihat.

Diet ini amat sesuai untuk semua rakyat jelata dari pemimpin hinggalah ke orang bawahan dalam menghadapi situasi krisis makanan yang menggila di Malaysia sekarang ini.

Tak ada minyak, bakar sajalah. Tak ada santan, rebus sajalah. Bukan setakat jimat, malahan ianya sihat. Tapi yang mengesyorkan kaedah makanan macam ini kenalah buktikan melalui Kepimpinan Melalui Tauladan seperti yang ditunjukkan oleh Engku Tan Sri Ibrahim.

Suruh orang masak rebus, dia pun kenalah masak rebus. Suruh orang jangan guna santan, dia di rumah pun janganlah guna santan. Suruh orang kurang guna gula, dia pun kenalah kurang guna gula. Suruh orang melancong dalam negeri, dia pun kenalah melancong dalam negeri.

Yang kaya dan berkemampuan tu, dengan penjimatan ini bolehlah jenguk-jenguk saudara mara serta jiran tetangga untuk dibantu dari segi yuran sekolah, PTPTN, makanan asas, hutang bil api air dan sebagainya, kuranglah sedikit aktiviti Along.

Nampaknya orang Negeri Sembilan susahlah menghadapi krisis santan, gula dan minyak. Belajar-belajarlah dari Engku Tan Sri Ibrahim. Bila krisis makanan dah reda, bolehlah merasa sekali sekala.

Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.com/

**************
Khamis Januari 6, 2011
PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA BERSARA ESOK

KUALA LUMPUR: Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang begitu sinonim dengan pengumuman tarikh mula berpuasa dan juga tarikh Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha akan bersara, Jumaat.

Engku Ibrahim, 79, yang mengesahkan persaraan beliau, telah berkhidmat sebagai Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja sejak 22tahun lepas.

Selain bertanggungjawab menyimpan dan menjaga Mohor Besar Raja-Raja Melayu, Engku Ibrahim juga menjalankan peranan sebagai Setiausaha Majlis Raja Raja serta bertindak sebagai jurucakap majlis tersebut.

Engku Ibrahim mula menjawat jawatan itu pada 1 Januari, 1989 menggantikan Datuk Ahmad Zainal Abidin Muhammad Yusof yang merupakan seorang diplomat yang tamat perkhidmatan pada September 1988 setelah memegang jawatan itu sejak Oktober 1980.

Engku Ibrahim yang pernah menjadi Setiausaha Sulit kepada salah seorang Yangdi-Pertuan Agong, adalah juga bekas Timbalan Ketua Setiausaha (II) JabatanPerdana Menteri sebelum bersara wajib dari perkhidmatan kerajaan pada April 1987. - BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/1/6/mstar_berita/20110106182625&sec=mstar_berita

20110116

Gaji Bilal patut RM5000 sebulan, jom tempah kain kafan


Jawatan Bilal adalah amat kritikal sekarang ini, khususnya di Negeri Sembilan. Bilal bukan sahaja setakat azan, bilal sepatutnya mahir menguruskan jenazah. Malangnya terdapat masjid yang mempunyai bilal yang tidak boleh menguruskan jenazah. Bukan setakat masjid malahan hospital di N.Sembilan pun terlalu amat sedikit mereka yang mahir menguruskan jenazah.

Salah seorang pengurus jenazah ini tinggal dalam kariah saya. Tuan Haji ini bukanlah bilal masjid. Tetapi dialah antara orang utama untuk menguruskan jenazah iaitu mandi dan mengkafankan. Malahan boleh dikatakan hospital-hospital di Negeri Sembilan akan memanggil Tuan Haji ini untuk menguruskan jenazah di hospital terutama yang terdapat komplikasi.

Kenapa ini terjadi? Salah satu puncanya ialah sikap masyarakat kita, dari pemimpin hinggalah ke rakyat jelata yang kurang ambil berat urusan khairat kematian. Tak percaya, cuba tanya diri kita sendiri , adakah kita menjadi ahli khairat kematian di kejiranan kita? Bukan setakat bayar yuran tetapi mengambil bahagaian dalam pengurusan jenazah di tempat kita.

Pengurus jenazah yang saya temui rata-ratanya ikhlas melakukan perkerjaan, walaupun tugasnya amat-amat berat. Kerana mereka tahu mandi jenazah ini adalah satu kewajipan.

Justeru itu satu tindakan oleh semua pihak adalah perlu dari pemimpin hingga masyarakat agar lebih serius dalam pengurusan jenazah ini.

Pada saya pengurus jenazah macam Tuan Haji ni perlu diberikan elaun khas RM5000 sebulan pun belum tentu cukup kerana ahli kariah beliau saya anggarkan sekitar 10,000 orang, bayangkanlah. Bayaran elaun ini juga harus bergantung kepada berapa ramai ahli kariah mereka, kalau dikampung mungkin ada masjid ahli kariahnya tidak sampai 300 orang.

Apa boleh buat , saya bukan Perdana Menteri, saya bukan Menteri Besar, saya bukan Pengarah JAKIM, saya bukan Pengerusi Majlis Agama Islam dan saya juga bukan Penasihat Majlis Agama, jadi saya hanya boleh beri cadangan sajalah.

Yang boleh saya buat ialah membentuk Jawatankuasa Badan Khairat seperti pautan berikut http://masjidsenawang.blogspot.com/2011/01/badan-khairat-taman-alamanda-senawang.html

Dah Tempat Kain Kafan ? Apa boleh buat, orang sibuk dengan hal dunia sekarang ini.

ORANG YANG BIJAK ADALAH SENTIASA MENGINGATI MATI..
Hadis Riwayat Imam at Tirmizi

Dari Syaddaad bin Aus dari baginda Nabi SAW telah bersabda

Orang yang cerdik ialah orang yang bermuhasabah diri dan ia beramal untuk hari-hari selepas mati. Orang yang lemah ialah mereka mengikut hawa nafsunya dan ia berangan-angan keatas Allah

Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.com/

Keenakan Little China Halal di Seremban


Dah lama nak mencuba makanan Cina Muslim Restoran Sifu Al Ifra yang terletak di Taman Seri Rahang, Seremban. Semalam baru berkesempatan singgah bersama isteri jam 3 petang. Papantanda tulis jam 3-6 ptg Rehat. 6 ptg – 10 mlm Buka. Tengok masih ramai orang, tanya pada pelayan buka lagi ke, dia kata boleh. Cubalah Mee Hailam dan Kuey Teow Kantonis dan air Teh Cina. Boleh tahan dia punya rasa, macam makan di negara China agaknya, harga pun memang amat berpatutan.

Dah habis masak nampak Chefnya keluar dari dapur, walaupun berusia nampak sihat walafiat, iaitu Chef Mohd. Sultan pernah memasak untuk mantan Perdana Menteri, Allahyarham Tunku Abdul Rahman.

Bila agaknya nak buat Little China Halal di Seremban atau di Kuala Lumpur ya? Mungkin MAINS atau JAKIM boleh bantu?


Sesiapa nak mencuba bolehlah pergi ke Cina Muslim Restoran Sifu Al Ifra. Lokasinya sebelah bangunan Risda Seremban, berhampiran Sekolah Kebangsaan Rahang, seberang jalan sebelah sana ialah Restoran Nelayan, Restoran Rakyat dan Pejabat Jabatan Hal Ehwal Agama Islam. Waktu operasi utk makan tengahari dan malam. Ahad tutup menurut papantanda.

Kepak ayam sumbat sotong
KOSMO 13 Ogos 2010

CHEF MOHD. SULTAN pernah memasak untuk mantan Perdana Menteri, Allahyarham Tunku Abdul Rahman.

------------------------

SETIAP kali tiba bulan Ramadan, tentu sekali orang ramai akan mencari kelainan ketika memilih juadah berbuka puasa bersama keluarga dan sahabat handai.

Keenakan masakan Cina Muslim Restoran Sifu Al Ifra yang terletak di Taman Seri Rahang, Seremban, Negeri Sembilan boleh dijadikan pilihan untuk mengisi perut ketika berbuka puasa.

Chefnya, Mohd. Sultan Abdullah, 68, berkata, restoran berkenaan menawarkan pelbagai masakan Cina Muslim kepada umat Islam yang ingin mencari kelainan ketika berbuka puasa, malah makanan yang dihidangkan segar kerana bahan-bahan hanya dimasak apabila mendapat tempahan.

"Kami sentiasa menjaga kualiti dan kesegaran juadah yang dihidangkan kepada orang ramai. Pelbagai set berbuka puasa untuk dua hingga tujuh orang ditawarkan pada harga berpatutan.

"Antara masakan enak yang menjadi pilihan ialah kepak ayam goreng City, tauhu sirip yu, ikan kukus ginseng, dragon ball dan kailan goreng," katanya yang pernah menjadi chef kulinari Cina Muslim untuk mantan Perdana Menteri, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj selama lima tahun.

Mohd. Sultan menambah, keistimewaan kepak ayam goreng City bukan sahaja kerana ia digoreng dengan rempah ratus tetapi disumbat dengan isi sotong dan udang untuk menambah keenakannya.

Beliau yang memeluk Islam pada tahun 1977 memberitahu, tauhu sirip yu pula sangat lembut kerana ia dibuat sendiri olehnya. Tauhu itu turut disumbat dengan isi ketam dan sirip ikan yu menjadikannya begitu menyelerakan.

"Dragon ball juga merupakan hidangan istimewa di restoran ini kerana ia diperbuat daripada campuran pelbagai ramuan seperti telur masin, isi udang, ayam dan ikan.

"Hidangan ikan kukus pula dimasak daripada ikan segar. Masakan ini amat sesuai untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan," ujarnya

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0813&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_02.htm

http://www.facebook.com/people/Sifu-Al-ifra/100001614503960

Hari Perawatan Alternatif 22 Jan 2011 Senawang

HARI KHIDMAT PERAWATAN ALTERNATIF
Tarikh : 22 Jan 2011 (Sabtu)
Masa : 9 pg - 5 ptg
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Untuk lelaki sahaja dengan bayaran berpatutan untuk mengisi Tabung Kebajikan Bantuan Keluarga

Maklumat lanjut sila hubungi Saudara Sahrizal 017-4680125

Perkhidmatan Yang Disediakan :
- Urutan Badan/Lenguh
- Refleksologi/Urut tapak kaki
- Kiropraktik/Urut tulang belakang
- Bekam/Angin,Darah/Jarum Steril 7 titik
- Akupuntur

Anjuran Jawatankuasa Surau Taman Alamanda dengan kerjasama Unit Amal Rembau
***************************************
KUPON AMAL – RAWATAN ALTERNATIF
Projek Tabung Kebajikan Bantuan Keluarga

KUPON RM 60
Sah sebelum 31 Dis 2011 untuk salah satu rawatan berikut (untuk lelaki sahaja):
- Urutan Badan/Lenguh
- Refleksologi/Urut tapak kaki
- Kiropraktik/Urut tulang belakang
- Bekam/Angin,Darah/Jarum Steril 7 titik
- Akupuntur

Untuk temujanji hubungi Sahrizal Masrudin 017-4680125

Rawatan rumah ke rumah sekitar Seremban/Rembau/Mantin atau di Pusat Rawatan Tibbun Mubarak, 5408, Jln SJ 5/1,Taman Seremban Jaya

Anjuran Unit Amal Rembau

BADAN SIHAT , IBADAH MUDAH




20110115

Datuk maut diserang cucu sendiri di Negeri Sembilan

Keadaan di Malaysia semakin kalut tiap hari. Kes bunuh diri meningkat, kes buang bayi meningkat, gejala sosial dan maksiat sudah tak terkawal. Sekarang kisah seorang datuk pula maut diserang cucunya sendiri di FELDA Palong, Negeri Sembilan. Kembalilah kita kepada Islam secara total tanpa belah bahagi.

BERITA HARIAN 15 Januari 2011

JEMPOL: Saya hanya mampu memangku tubuh suami yang berlumuran darah sebelum dia menghembuskan nafas terakhir beberapa minit kemudian, kata seorang wanita warga emas menceritakan detik terakhir bersama suaminya yang mati dipercayai selepas diserang cucu mereka sendiri bersama tiga remaja lain di Jempol, malam kelmarin.

Halimah Mat Yassin, 57, yang turut cedera dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, berkata dia bersama suami, Mokhtar Yusof, 71, baru pulang ke rumah mereka di FELDA Palong 2, di sini dari Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN), Kuala Pilah selepas melawat seorang saudara yang sakit. Kami terkejut melihat rumah berselerak sebaik membuka pintu. Menyedari sesuatu tidak kena, kami masuk memeriksa dan terperanjat melihat cucu berusia 17 tahun serta seorang rakannya berada dalam sebuah bilik dalam keadaan mencurigakan. Kami minta mereka tidak melakukan perkara tidak diingini, tetapi tiba-tiba muncul dua lagi rakan cucu saya, termasuk seorang perempuan hingga keadaan jadi kelam kabut. Kemudian berlaku pergelutan dan sedar-sedar, suami saya sudah berlumuran darah, katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Halimah yang luka tangan kanan dan masih dalam keadaan terkejut, berkata dia tergamam dengan kejadian itu kerana tidak menyangka suaminya akan ditikam hingga menemui ajal, manakala empat remaja terbabit kemudian melarikan diri bersama beg mengandungi wang tunai dan barangan kemas.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sembilan, Superintendan Zazali Hashim, berkata siasatan mendapati seorang daripada suspek yang berusia belasan tahun itu adalah cucu mangsa yang mempunyai masalah akhlak dan tidak tinggal bersama pasangan terbabit.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Datukmautdiserangcucu/Article

Keenakan Little Terengganu di Seremban



Nasi Dagang, Nasi Kerabu, Laksam adalah merupakan makanan yang popular di pantai timur khususnya di Terengganu dan Kelantan. Nasi Dagang Terengganu dan Nasi Dagang Kelantan ada kelainan citarasa yang tersendiri. Mereka yang inginkan citarasa Kelantan boleh didapati di gerai-gerai luar Pasar Ampangan, Seremban pada waktu pagi. Tetapi agak sukar mencari makanan citarasa Terengganu di Seremban.

Mereka yang ingin merasakan makanan citarasa Terengganu ini bolehlah berkunjung ke Kafetaria Terengganu di Taman Lavender Height, Senawang berhampiran dengan Hospital Pakar Senawang (Senawang Specialist Hospital).

Ianya dibuka untuk makan pagi dan tengahari pada ketika ini.

Mungkin elok setiap bandar di Malaysia ini diadakan tempat Little Terengganu, Little Kelantan, Little Negeri Sembilan dan seterusnya agar keunikan makanan setiap negeri itu terdapat di seluruh pelusuk Malaysia.

Selamat Mencuba.

20110114

Harga barang naik, makin ramai rakyat Malaysia bunuh diri


Kembalilah kita semua pada Islam. Perkukuhkan institusi keluarga, masyarakat dan masjid. Hanya itulah sahaja jalan penyelesaian. Janganlah kita hidup sendiri sendiri. Hari ini Jumaat 14 Jan 2011 pelbagai berita sedih, ibu tunggal bunuh diri kerana kesusahan, susah dari segi kewangan dan iman. 3 kes sakit mental, bunuh diri di bawah ini dalam Harian Metro 14 Jan 2011. Tolonglah baca, dan perhatikan keadaan sekeliling kita. Bantulah apa yang boleh, paling tidak doakan untuk mereka yang kesusahan agar dipermudahkan urusan mereka, dunia dan akhirat.

Berkali-kali saya ulas isu bunuh diri sebelum ini. 11.3 peratus rakyat Malaysia sakit mental, atau hampir 3.3 juta orang rakyat kita sakit mental dengan 50,000 kes cuba bunuh diri setahun, ulasan lanjut di http://waghih.blogspot.com/2010/11/negara-amat-perlukan-lebih-banyak.html

BUKTI SUSAHNYA CARI KERJA DI NEGARA INI: IBU TUNGGAL BUNUH DIRI!
Dari Blog Singalautmetro

KITA masih bermain dengan kata-kata retorik. Masih lagi. Masih lagi bermain kata-kata retorik konon negara mencipta peluang pekerjaan berpuluh ribu malah beratus ribu.

Ya..pemimpin-pemimpin kita telah sempurna menjadi pemain kata-kata yang amat manis, muluk dan merdu didendang setiap kali mahu menutup realiti kesusahan rakyat di negara ini.

Pemimpin kita selalu sahaja menjulang dua tangan ke udara seolah-olah mampu mencapai awan. Pemimpin kita sering sahaja gegarkan suara mereka menerjah angkasa, biar rakyat tahu konon negara ini amat bahagia dan tidak ada orang susah atau sengsara.

Pagi hening ini marilah kita renung dan hayati sebuah kisah tragis ibu tunggal di Ledang, Johor. Marilah, kita renung kisah ini dan sambil merenung kisah ini pemimpin kita tidak perlu berhenti bermain kata-kata retorik. Lihat kesengsaraan wanita ini. Sambil bermain kata retorik kita renung nasib malang wanita beranak tiga ini.

Mangsa berusia 41 tahun akhirnya memilih jalan meminum racun untuk menamatkan dukacitanya. Dia memberitahu kawan-kawannya, dirinya amat tertekan kerana terlalu sukar mencari pekerjaan kerana usianya telah lanjut dan tidak mempunyai pengalaman bekerja.

Sejak ditinggalkan suami, dia terpaksa menyara tiga anaknya melakukan kerja bak kais pagi makan pagi. Dia perlukan pekerjaan yang lebih baik tetapi katanya, susah sangat dia memperolehi pekerjaan di negara ini! Susah betul. Betul-betul susah!

Mangsa tinggal berjauhan daripada keluarganya akhirnya memilih jalan singkat. Dia telah pun meninggal dunia di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar, Isnin lalu.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris berkata, pihaknya menerima laporan kematian wanita itu jam 1.30 tengah hari Isnin lalu.

Apakah kita masih mahu bermain retorik, tidak mahu turun ke padang menjengah kehidupan rakyat yang melarat dan bangsat?

LAPORAN BERITA ADA DI DALAM HARIAN METRO
http://singalautmetro.blogspot.com/2011/01/bukti-susahnya-cari-kerja-di-negara-ini.html

WANITA TERTEKAN TEGUK RACUN
Harian Metro 14 Jan 2011

LEDANG: Penyesalan seorang ibu tunggal beranak tiga yang nekad membunuh diri dengan meminum racun rumpai, tetapi berubah fikiran dan menghubungi rakan supaya diselamatkan gagal menyelamatkan dirinya apabila dia meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar.

Mangsa berusia 41 tahun menetap di Taman Mulia dekat Bukit Gambir di sini, meninggal dunia di HPSF kira-kira jam 1.30 tengah hari Isnin lalu iaitu tiga jam selepas dimasukkan ke hospital itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi Isnin lalu, mangsa yang tertekan selepas berpisah dengan suaminya kira-kira enam tahun lalu dan terpaksa menyara tiga anak bersekolah mengambil jalan singkat dengan meneguk racun rumpai jenis Paraquat.

Bagaimanapun, dia dikatakan menyesal selepas meneguk racun itu sebelum menelefon seorang rakan dan merayu supaya segera dihantar ke pusat rawatan berhampiran.

Difahamkan, mangsa sempat berbual dengan rakannya selepas minum racun menceritakan tekanan hidup yang dihadapi sejak bercerai dengan suaminya beberapa tahun lalu.

Ibu tunggal terbabit menyuarakan kesukarannya hidupnya mencari pekerjaan lebih baik kerana usianya yang lanjut dan tidak mempunyai pengalaman bekerja.

Mangsa yang tinggal berjauhan dengan keluarganya itu hidup bersama tiga anak remaja berusia belasan tahun sejak ditinggalkan suami.

Difahamkan, dalam perjalanan ke hospital mangsa mengaku menyesal minum racun.

Bagaimanapun, sebaik tiba di Hospital mangsa tidak sedarkan diri selain mulutnya berbuih.

Mangsa gagal diselamatkira-kira tiga jam selepas rawatan.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris ketika dihubung menerima laporan kematian wanita terbabit kira-kira jam 1.30 tengah hari Isnin lalu.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Wanitatertekantegukracun/Article/index_html

JERUT LEHER SENDIRI
Harian Metro 14 Jan 2011

ROMPIN: Akibat menghadapi tekanan mental, seorang lelaki nekad menjerut lehernya sendiri dengan menggunakan tali sehingga maut dalam kejadian di Kampung Janglau, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa yang berusia 25 tahun ditemui tidak sedarkan diri oleh ibu bapanya yang pulang dari Kuala Rompin sebelum bergegas menghantar mangsa ke Klinik Kesihatan Rompin.

Sebelum kejadian, mangsa yang tinggal berseorangan kerana ibu bapanya keluar membeli barang, mengambil tali dan menjerut leher sebelum menggantungkan diri dalam sebuah bilik di rumah berkenaan.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya berkata, ibu bapa mangsa terkejut menemui mangsa dalam keadaan tergantung dalam bilik dan sudah tidak sedarkan diri sebelum membuka jerutan tali berkenaan.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Jerutlehersendiri/Article/index_html

IBU ALAMI TEKANAN JIWA
Harian Metro 14 Jan 2011

KUALA LUMPUR: Ibu yang dipercayai mendera anak lelakinya berusia lapan tahun hingga maut dua hari lalu diarah menerima rawatan psikologi dan kaunseling di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Difahamkan, wanita berusia 30-an itu perlu menerima rawatan berkenaan selepas siasatan polis mendapati dia mengalami tekanan jiwa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata ibu mangsa mengalami tekanan kerana terpaksa bekerja dan menjaga kanak-kanak itu sendirian.

“Hasil siasatan juga mendapati suami wanita terbabit bekerja di luar negara dan tidak pernah mengirimkan wang untuk menyara mereka dua beranak.

“Berikutan itu, wanita terbabit bekerja sebagai jurujual di sebuah pasar raya dan memberhentikan persekolahan anak tunggalnya itu,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, di sini, semalam.

Menurutnya, wanita itu mendakwa kesan lecur pada badan anak lelakinya itu akibat tertumpah air panas.

“Kanak-kanak itu disahkan meninggal dunia petang semalam (kelmarin). Laporan bedah siasat mendapati budak itu meninggal dunia akibat jangkitan kuman dalam darah,” katanya.

Chin Wah berkata, kes itu disiasat mengikut Akta Kanak-kanak dan kertas siasatan sudah dikemukakan kepada pihak pendakwa raya untuk tindakan lanjut.

Harian Metro semalam melaporkan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun yang dipercayai menjadi mangsa dera ibunya meninggal dunia di Hospital Ampang, di sini, petang semalam.
http://www.hmetro.com.my/articles/Ibualamitekananjiwa/Article

Biskut Rembau untuk PAS Kawasan Rembau



PAS Kawasan Rembau dengan kerjasama MTD DUN Paroi telah melancarkan Kupon Jualan Biskut Rembau (Rembau Cookies) untuk dana Tabung PAS Kawasan Rembau dan MTD Paroi.

Istimewanya Biskut Rembau ini ianya ada hasil kerja tangan Muslimat Kawasan Rembau sendiri sebagai tanda penghargaan kepada para penyumbang.

Kupon-kupon untuk Biskut Rembau ini boleh didapati dengan Kupon RM 10, RM 50 dan RM 100.

Kepada mereka yang ingin mendapatkan Kupon ini sila hubungi Penolong Setiausaha PAS Kawasan Rembau, Tn Hj Faizol 019-3440826

Sumbangan juga boleh dibuat melalui PAS Kawasan Rembau 012-2832458 (Hamizi)

Sila hulurkan sumbangan ke :
Nama akaun : PAS Kawasan Rembau
Bank : Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun : 05-012-01-007334-7

Bank Islam Msia Bhd (BIMB)
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902

Atau

BSN, No Akaun 0511229878928137

Satu Rumah, Satu Tabung untuk Kawasan Rembau


PAS Kawasan Rembau telah melancarkan Kempen Satu Rumah, Satu Tabung untuk mengumpul Dana PAS Kawasan Rembau.

Tabung-tabung ini boleh didapati daripada Pengarah Program Kempen Satu Rumah, Satu Tabung dengan harga RM 3 dengan menghubungi Saudara Nazri Zainal 019-9103431.

Mereka yang ingin turut serta dalam kempen ini juga boleh menggunakan bekas tin minuman.

Tabung-tabung ini perlulah diserahkan kepada Pengarah Program apabila penuh atau sebelum 30 Mac 2011.

20110113

Menteri kita hantar ke tak anak ke Kelas Agama?


Menteri-menteri kita kat Malaysia ni, bila buat sesuatu dasar tu, turun padang ke tidak, tengok keberkesanan dasar baru? Tuan-tuan dan puan-puan yang ada anak sekolah rendah dan hantar anak ke Kelas Agama Petang atau KAFA perasan ke tidak anak-anak kita sekarang ni pergi sekolah jam 6.30 pagi, balik rumah jam 6 petang. Yang naik bas mungkin ada yang balik Maghrib, pergi sebelum Subuh.

Jangan nanti ada ibu bapa dan pelajar tidak hantar anak ke KAFA sebab dah terlalu lama masa di sekolah. Bila masa nak buat kerja sekolah di rumah? Bila masa nak ulangkaji? Bila masa nak bawa anak berjemaah Maghrib dan Isya di Surau? Bila masa nak ajar anak kemas baju, kemas tempat tidur? Bila masa aktiviti Koko di sekolah, atau cukup minum air koko je?

Apa menteri kita, terutama menteri yang jaga JAKIM tu, ada anak atau cucu yang pergi KAFA?

ELAUN TIDAK PADAN DENGAN BEBAN GURU KAFA
Utusan Malaysia 12 Jan 2011

Bermula tahun ini, elaun guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) telah dinaikkan kepada RM800 daripada RM500 sebelum ini.

Namun apa yang amat dikesali oleh semua guru KAFA adalah sebelum tahun 2011, kelas KAFA hanya diadakan selama dua jam sehari dan tiga hari seminggu. Jumlah seminggu adalah enam jam.

Tetapi pada tahun ini, kelas KAFA telah dilanjutkan selama tiga jam sehari dan kelas diadakan selama lima hari seminggu.

Dengan itu, tempoh waktu mengajar untuk seminggu adalah 15 jam.

Elaun dinaikkan sebanyak RM300 sahaja, sedangkan masa mengajar meningkat lebih sekali ganda.

Persoalannya, adakah elaun guru KAFA yang dinaikkan kepada RM800 itu memadai.

Apa yang nyata elaun itu menunjukkan bahawa semua guru KAFA masih berada di bawah paras kemiskinan. Ini jelas jika dibandingkan dengan harga barangan yang telah meningkat berkali ganda sejak awal tahun 2011.

Saya yang mewakili suara guru KAFA menggesa pihak kerajaan agar lebih prihatin dan dapat menambah lagi elaun guru KAFA agar berbaloi dengan peningkatan tempoh mengajar daripada enam jam kepada 15 jam seminggu.

Semoga harapan kami untuk mendidik anak bangsa tidak akan luntur selama-lamanya.

GURU KAFA

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0112&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm

Jom AMAL, Macam Macam Ada 20 Jan 2011 Seremban


PROGRAM CUCI KERETA, ROTI CANAI DAN JUALAN AMAL
Tarikh : 20 Jan 2011 (Khamis - Cuti Umum)
Masa : 8:30 pagi - 1:00 ptg
Tempat : Pasti Hasanah, Bandar Seremban Selatan, Sg Gadut, Seremban

Harga Cucian : MPV RM 15, Kereta RM 10, Motosikal RM 5

Info hubungi : Nazri 013-3098775 , Izamri 013-2124086 , Hamizi 012-2832458

Sebarang sumbangan untuk menjayakan program ini adalah amat diharapkan dan dialu-alukan.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun berikut :
CIMB 05020693061526
Bank Islam 05012010065457

Peta ke Pasti Hasanah di http://unitamaln9.blogspot.com/2010/12/car-wash-amal-20-jan-2011-seremban.html

Anjuran : Jabatan Amal Negeri Sembilan http://unitamaln9.blogspot.com/

20110111

Pertandingan Rekabentuk Kapal Angkasa Malaysia 2011


Menangi pakej RM150,000 Kem Angkasa Eropah
Utusan Malaysia 10 Jan 2011

KUALA LUMPUR - Pelajar-pelajar sekolah menengah di seluruh negara berpeluang untuk memenangi pakej RM150,000 penyertaan di Kem Angkasa Eropah melalui pertandingan mereka bentuk Kapal Angkasa Kebangsaan anjuran bersama Space Tourism Society Malaysia Chapter (STS-MC) dan akhbar Utusan Malaysia.

Presiden STS-MC, Norul Ridzuan Zakaria berkata, kumpulan sepuluh pelajar dari sekolah yang memenangi pertandingan ini berpeluang untuk menikmati pakej melawat pelancongan angkasa dan mempelajari pembangunan industri pelancongan angkasa di Los Angeles, Amerika Syarikat.

"Setiap sekolah akan memilih sepuluh wakil pelajar menyertai aktiviti mereka bentuk kapal terbang angkasa pelancongan suborbital Malaysia bersama dengan seorang guru penasihat.

"Mereka akan mengunakan kreativiti mereka dalam menghasilkan ilustrasi-ilustrasi kapal terbang angkasa berkenaan dalam tiga peringkat iaitu ilustrasi profil dua dimensi, tiga dimensi dan model berskala pameran," katanya.

Menurut beliau, setiap sekolah akan menghasilkan ilustrasi profil dua dimensi kapal terbang angkasa pelancongan suborbital dengan parameter yang diberikan mengikut perspektif mereka.

"Sepuluh ilustrasi yang berjaya memenangi pertandingan ini akan dipamerkan dan dipromosikan dalam bentuk persembahan slaid secara berterusan pada TV skrin rata di Pameran Pelancongan Angkasa Antarabangsa 2011 (ST2011) di Los Angeles, Amerika Syarikat pada 28 hingga 29 April tahun ini.

"Daripada sepuluh ilustrasi terbaik, hanya lima sahaja akan dipilih oleh wakil pejabat STS semasa Majlis Penganugerahan Orbit," katanya

Selain itu, beliau berkata, kesemua ilustrasi pemenang pertandingan tersebut akan dibukukan dan diedarkan semasa Persidangan Agensi Angkasa Eropah di Paris, Perancis anjuran Agensi Angkasa Eropah (ESA) dan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA).

Dalam pada itu, Norul Ridzuan memberitahu, pertandingan adalah terbuka untuk semua sekolah dan ia juga berdasarkan rancangan strategik untuk pembangunan pelancongan angkasa efektif di Malaysia dan kemampuan logistik STS-MC.