KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100730

Saman Ekor tak pakai Topi Keledar, Kah Kah Kah

Ini yang paling lucu yang pernah saya baca dalam blog mengenai saman ekor. Pemilik kereta di saman ekor kerana tidak memakai topi keledar. Tak tahu, betul ke tak dakwaan tersebut. Boleh baca sendiri pada pautan berikut http://bongekensem.blogspot.com/2010/07/saman-ekor-antara-mencari-salah-atau.html

Tolonglah Menteri Dalam Negeri, janganlah buat lawak macam ni. Kata Saman Ekor ni nak mendidik rakyat supaya bersopan santun dan berbudi bahasa di jalanraya, Tapi saya tengok budak-budak bawah umur bebas bawa motosikal tanpa lesen, tanpa topi keledar.

Kata Saman Ekor nak mendidik pengguna jalanraya. Tapi saya tengok banyak , terlalu banyak motosikal tak ada lampu depan, tak ada lampu belakang, waktu malam pula tu. Apa jadi undang-undang dulu motosikal wajib pasang lampu waktu siang ? Juga apa jadi topi keledar dulu wajib ada pemantul cahaya ?

Kata saman ekor nak menjaga pengguna jalan raya, tapi saya lihat banyak terlalu banyak kereta pasang cermin terlalu gelap sampai tak nampak pemandu pakai baju atau tidak.

Entahlah apa nak jadi Malaysia ni. Buatlah apa yang dicakapkan.

Kalau Pak Menteri dan Ketua Polis Negara boleh didik rakyat jangan bagi anak-anak menunggang motosikal tanpa lessn dengan menempatkan polis di setiap taman perumahan, barulah betul.

Ini tak, mendidik melalui saman ekor. Bertahun-tahun pengguna buat salah, barulah dididik dengan saman ekor , cukai jalan tak boleh renew.

Tolong Pak Menteri, tunjukkanlah kebijaksanaan anda.

Mulakan dengan diri sendiri, taman perumahan sendiri, kampong sendiri, tengok berapa ramai anak-anak jiran Pak Menteri dan Pak Ketua Polis bawa motosikal tanpa lesen tanpa topi keledar.

Sudah-sudahlah kita sibuk berbicara mengenai politik. Marilah kita sama-sama membina masyarakat yang berhemah di jalan raya dengan berbudi bahasa. Betul tak Dato Rais Yatim ?

Jangan Marah, Nanti Cepat Tue

Perlukah saya beri anak parang untuk keselamatan


Melihatkan kes jenayah yang semakin menjadi-jadi di Malaysia sekarang ini, kita semakin risau akan keselamatan diri kita, lebih-lebih lagi keluarga dan anak-anak kita, terutama anak perempuan kita. Sekali lagi saya minta Menteri, Ketua Polis dan Media janganlah terlalu melekakan rakyat dengan Index Jenayah yang rendah, tapi sebaliknya setiap hari kita dengar kes pecah rumah, rogol, culik, ragut, samun dan sebagainya.

Apakah perlu saya beri anak-anak saya parang untuk mereka sentiasa bawa keluar rumah untuk menjaga keselamatan diri ? Ini adalah kerana amat jarang sekali saya lihat polis meronda di kawasan perumahan, di kampung-kampung dan lain-lain tempat.

Tapi kalau saya beri anak saya parang, kalau dia ditahan polis, maka ianya akan menjadi satu kesalahan.

TOLONGLAH Pak Menterti dan Ketua Polis Negara , berilah satu jaminan bahawa rakyat selamat untuk keluar, anak perempuan kita selamat dari di culik dan di rogol, rumah yang kita tidur setiap malam selamat dari pecah rumah.

SAYA DAH FED UP DENGAN POLITIK DI MALAYSIA.

SIBUK DENGAN ISU PASIR DAN KETUANAN MELAYU TAPI NYAWA KITA DAN KELUARGA KITA SENTIASA DIANCAM PENJENAYAH, PEROGOL, PENYAMUN, PENAGIH DADAH , PERAGUT DAN LAIN-LAIN PENYANGAK.

Kempen 10 juta tandatangan bantah saman ekor

Harakahdaily, KUALA LUMPUR, 30 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) akan menggerakkan satu kempen memungut sepuluh juta tandatangan rakyat bagi membantah tindakan kerajaan meneruskan saman ekor terhadap pengguna jalan raya.

Menurut ketuanya, Nasruddin Hassan at-Tantawi, semua jentera pemuda seluruh negara akan dikerah bagi memastikan kempen tersebut sampai ke semua lapisan masyarakat.

"DPPP akan menggunakan seluruh keupayaan jentera kita di semua peringkat untuk mendapatkan sepuluh juta tandatangan rakyat yang tidak bersetuju dengan saman ekor," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, tandatangan yang berjaya dikumpul akan dilampirkan bersama memorandum yang akan diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Kementerian Pengangkutan Malaysia.

"Kita akan lampirkan tandatangan yang dikumpul ini dengan memorandum yang akan kita serahkan kepada kerajaan atau kementerian terbabit," katanya lagi.

Beliau juga berkata, beberapa kain rentang akan dipasang di kawasan-kawasan yang menjadi tumpuan umum dan rakyat boleh menurunkan tandatangan mereka di situ.

DPPP juga akan bermesyuarat bagi menyelaraskan kempen berkenaan.

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh pemuda agar mengambil perhatian dan bersiap sedia untuk menggerakkan kempen berkenaan.

"Mari sertai kempen ini dan saya harap semua pemuda di semua peringkat mengambil perhatian untuk tugas besar ini," katanya.

Beliau sebelum ini menyifatkan saman ekor sebagai ‘ISA Kedua' kerana ianya menyebabkan penerima notis saman terpaksa membayar saman tersebut tanpa mereka diberi peluang melalui proses pengadilan di mahkamah.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27877:kempen-10-juta-tandatangan-bantah-saman-ekor&catid=1:utama&Itemid=50

20100729

Kes pecah rumah serius di Pahang


Akhbar Berita Harian 29 Julai 2010 melaporkan kes pecah rumah semakin serius di Gambang, Kuantan, Pahang. Saya rasa bukan di Kuantan sahaja, mungkin di seluruh Malaysia. Apabila media melaporkan indeks jenayah semakin turun, rakyat akan leka menjaga keselamatan manakala penjenayah pula akan menyerang kawasan yang tiada CCTV dan yang kurang rondaan polis.

Media perlu lebih banyak memberi peringatan jenayah setempat.

Juga disyorkan di setiap kawasan perumahan yang ada kes pecah rumah, memasang kain rentang ada kes pecah rumah di kawasan tersebut supaya penduduk setempat mengambil langkah proaktif mencegah jenayah seperti pautan berikut http://waghih.blogspot.com/2010/07/ancaman-ji-serius-di-senawang-darurat.html

**********************
Kes pecah rumah serius

Berita Harian 29 Julai 2010

KUANTAN: Kejadian pecah rumah di kawasan perumahan di Kilometer Enam, Jalan Gambang di sini semakin membimbangkan apabila penjenayah turut bertindak nekad memasuki rumah pada waktu siang.

Apa yang menakutkan penjenayah bukan saja melakukan kegiatan itu ketika penghuni keluar bekerja atau tiada orang di rumah, sebaliknya menceroboh masuk ketika warga tua saja berada di rumah. Berikutan kejadian itu, lebih 800 penduduk di kawasan rumah murah di situ mendesak pemimpin masyarakat menubuhkan pasukan Skim Rondaan Sukarela (SRS) dengan segera bagi membendung kegiatan jenayah itu daripada berleluasa.

Mereka meminta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Belukar mengadakan perjumpaan dengan pihak keselamatan dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Inderapura, Datuk Mohd Shafik Fauzan Sharif bagi memastikan SRS dapat ditubuhkan dalam tempoh terdekat bagi mengelak kejadian lebih serius berlaku.

Seorang penduduk, Mohd Yazid Hamzah, 24, berkata SRS perlu diwujudkan segera kerana kawasan perumahan itu kini menjadi tumpuan pencuri.

Rumah saya sudah dua kali dimasuki pencuri dalam tempoh tiga bulan dan terakhir April lalu. Dua telefon bimbit milik saya dan seorang kakak serta dompet dikebas pencuri yang memasuki rumah dengan mengumpil pintu dapur.

Saya mengesyaki pencuri adalah orang yang sama mencuri di rumah jiran kerana kebanyakan yang dicuri adalah barangan berharga termasuk komputer riba dan barang kemas jiran, katanya.
Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Intan, 44, berkata rumahnya sudah tiga kali dimasuki pencuri termasuk cubaan mencuri motosikalnya yang diletakkan di halaman rumah dalam kejadian terbaru, dua minggu lalu.

Saya merayu pemimpin setempat termasuk ketua kampung mencari jalan penyelesaian membendung kejadian ini dari terus berulang, katanya.

Jirannya, Abdul Ghani Abdullah, 77, berkata rumahnya turut dimasuki dan komputer riba bernilai RM1,900 berjaya dilarikan pencuri dalam kejadian kira-kira dua minggu lalu.

Saya yakin pencuri memasuki rumah selepas jam 2.30 pagi kerana saya baru saja menutup lampu ruang tamu dan meninggalkan komputer riba di atas meja seperti biasa dan hanya menyedari kehilangan barangan itu ketika hendak menunaikan solat Subuh.

Saya harap JKKK mengadakan pertemuan dengan penduduk untuk mewujudkan SRS secepat mungkin bagi mengelak kejadian lebih buruk berlaku, katanya.

Warga tua, Fatimah Darus, 62, bimbang dengan kejadian yang berlaku kerana tinggal berseorangan di rumahnya.

Sementara itu, Pengerusi JKKK Belukar, Hassan Mohamad, 49, berkata pihaknya akan mengadakan perjumpaan bersama penduduk dan Mohd Shafik bagi menangani masalah terbabit.

Kita akan mewujudkan SRS seperti kawasan perumahan lain dan meminta penduduk hadir di perjumpaan itu untuk mencari jalan penyelesaian, katanya sambil meminta polis mengadakan rondaan sebagai langkah keselamatan.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Kespecahrumahserius/Article

1Malaysia tak minat Gotong Royong


Nampaknya orang kita tak minat dah gotong royong ni. Walaupun Bala Wabak Denggi melanda negara orang buat tak kisah je. Halaman rumah depan belakang semak samun tak kisah, apatah lagi nak gotong royong bersih taman perumahan, surau, kubur dan sebagainya. Kita dah sibuk dengan Astro, Facebook, SMS, Cyber Cafe , Saham , MLM , Part Time , Kopitian , Pasir , Konsert , Drift , Rempit , Politik , dan lain-lain. Gotong royong ni buang masa je.

Macam mana nak gotong royong , ramai yang saya jumpa buat part time. Cikgu pun buat part time kontrak wiring. Apa taknya, semua kos sara hidup dah meningkat, minyak naik harga, gula naik, elektrik naik , saman ekor lagi.

Tapi yang peliknya anak-anak muda, remaja, belia yang tak bekerja ramai pula melepak di pasaraya, tepi jalan, ronda-ronda ke hulu ke hilir naik motosikal, emak bapa tunggang langgang kerja nak tanggung dia orang.

Kisah sebelum ini Semangat Gotong Royong Melayu Makin Luntur di
http://waghih.blogspot.com/2010/07/semangat-gotong-royong-melayu-makin.html

******************************
Gotong-royong kurang sambutan
Sinar Harian 29 Julai 2010

RUMAH RAKYAT LUKUT – Program Gotong-royong Ganyang Aedes di Rumah Rakyat Lukut kurang mendapat sambutan penduduk.

Menerusi 700 jumlah isi rumah, hanya satu peratus sahaja keluar melaksanakan kerja gotong-royong.

Tinjauan Sinar Harian mendapati tenaga kerja dalam kalangan ahli Combi dijemput membantu menjayakan program berkenaan.

Penduduk terlibat hanya beberapa orang dengan jumlah kecil disertai beberapa kanak-kanak menyertai pertandingan mengumpul sampah.

Penduduk ditemui, Latifah Nor Abd Rahman, 57, berkata, dia kecewa melihat tidak ramai penduduk keluar bergotong-royong membersihkan kawasan sekitar taman itu.

“Hanya beberapa orang sahaja keluar bergotong-royong dan mujur dibantu dua pasukan Combi dari taman perumahan lain serta kakitangan pejabat Jabatan Kesihatan Daerah, Majlis Perbandaran Port Dickson dan SWM.

“Sebenarnya majoriti penduduk di sini bekerja dengan pihak swasta, justeru, pada setiap Sabtu memerlukan mereka bekerja dan ada yang jadualnya kerjanya mengikut syif,” katanya pada Program Gotong-royong Ganyang Aedes.

Menurutnya, kebiasaannya pada Ahad adalah hari cuti mereka dan jika program gotong-royong diadakan pada berkenaan, kemungkinan mendapat sambutan menggalakkan.

Sementara itu, seorang penduduk lagi, Rohani Zainal Abidin, 52, berkata, kebanyakan sampah ditemui adalah tayar buruk dan tong cat.

“Sebenarnya jika mahu diceritakan banyak faktor menyebabkan pembiakan nyamuk Aedes di kawasan ini, antaranya disebabkan kekangan waktu pemilik rumah berkenaan,” katanya.

Ketua kampung, Dzul Ghaffar Hussin berkata, Program Gotong-royong Ganyang Aedes itu diadakan kerana sejak kebelakangan ini jumlah penduduk dijangkiti denggi semakin meningkat.

“Berikutan itu, gotong-royong berkenaan untuk menghentikan jangkitan itu. Bagaimanapun, rekod daripada Jabatan Kesihatan Daerah menunjukkan pesakit denggi memperoleh jangki-tan denggi bukan di kawasan perumahan ini.

“Ada yang dijangkiti di kawasan pejabat dan mendapat cuti serta balik ke kampung seterusnya mendapatkan rawatan di klinik kesihatan di sini,” katanya.

Dzul Ghaffar berkata, walaupun punca jangkitan bukan daripada kawasan taman perumahan di sini, perkara itu perlu dianggap serius dan langkah pencegahan perlu digerakkan supaya semua tempat menjadi potensi pembiakan nyamuk Aedes dapat dihapuskan.

“Semua penduduk perlu memainkan peranan masing-masing membersihkan kawasan dalam dan luar rumah mereka,” katanya.

Rumah Rakyat Lukut terletak di kawasan pekan Lukut dan mempunyai 700 penduduk daripada 200 unit rumah di sini.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story8002815.asp

Sekolah pelajar hamil, Melaka patut dipuji

Ada beberapa perkara yang saya tertarik dengan Ali Rustam ni walaupun dia bukan parti yang sama dengan yang saya sertai. Mungkin itu sebabnya begitu sukar Pakatan Rakyat , terutamanya PAS dan PKR untuk menang satu kerusi pun di Melaka. Dalam bab seks bebas dan gejala sosial beliau memberikan idea-idea yang tidak bercanggah dengan syarak dan praktikal , cuma perlu pengkajian yang mendalam untuk dilaksanakan.

Beliau tidak mencadangkan pendidikan seks di sekolah. Beliau tidak mencadangkan pemberian kondom percuma. Beliau hanya mencadangkan sekolah khas untuk pelajar terlanjur. Dan sekarang beliau setuju dengan cadangan menggalakkan pelajar kahwin awal yang tak mampu lagi dah kawal nafsu.

Kerajaan Negeri Sembilan senyap saja ke dalam isu ni ? Macamana pula kerajaan Kelantan , Kedah, Pulau Pinang dan Selangor ? Pahang, Johor dan lain-lain yang ditadbir BN macamana ?

Takkan nak sibuk isu pasir je , isu ketuanan Melayu lah, isu perpaduan Melayu lah. Sedangkan ramai Melayu yang dan terbunting.

Juga baca artikel saya sebelum ini Khutbah Jumaat cerita Sex, banyak Syok di http://waghih.blogspot.com/2010/07/khutbah-jumaat-cerita-sex-banyak-syok.html

*********************

Mstar , Rabu Julai 28, 2010

Melaka Galak Remaja Mampu Supaya Kahwin Awal

MELAKA: Sidang Dewan Undangan Negeri, Rabu, diberitahu, Majlis Agama Islam Melaka (Maim), telah meluluskan dua resolusi iaitu menggalakkan remaja yang berkemampuan berkahwin awal dan membenarkan pelajar mengandung meneruskan persekolahan mereka.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, resolusi Maim bertarikh 18 Mei lepas itu adalah satu rumusan untuk mengatasi gejala sosial di kalangan remaja Melayu di negeri itu.

"Ibu bapa perlu menerima hakikat ini, sekiranya kalangan remaja yang mempunyai nafsu luar biasa untuk bernikah, kita kahwinkan dia dan jangan tahan," katanya menjawab soalan Chua Kheng Hua (BN-Bemban) mengenai indeks jenayah di negeri ini pada persidangan Dewan Undangan Negeri, Rabu.

Beliau berkata resolusi Maim itu adalah rumusan bengkel sosial untuk menangani gejala sosial di kalangan remaja dan bagi remaja yang ingin berkahwin awal melakukan demikian selepas menjalani sesi kaunseling.

"Ini untuk mengelakkan maksiat kerana cara halal ini (berkahwin) lebih baik daripada melakukan perbuatan haram iaitu seks di luar nikah," katanya.

Beliau juga berkata, sebanyak 112 kes rogol dilaporkan pada tahun lepas dan 40 kes bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini manakala bagi kes buang bayi, satu kes pada tahun lepas dan tiga kes dari Januari hingga Jun tahun ini.

Mohd Ali berkata, kebanyakan kes rogol melibatkan remaja Melayu dan pada awalnya adalah perbuatan "suka sama suka" sebelum ia diketahui oleh ibu bapa gadis yang terlibat dan membuat laporan polis.

Dewan yang bersidang sejak tiga hari lepas ditangguh kepada tarikh yang akan ditetapkan kelak.

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/7/28/mstar_berita/20100728185842&sec=mstar_berita

20100727

Jangan keluar malam Seremban, TERLALU BAHAYA

Ikuti kisah pada pautan berikut. Terlalu BAHAYA keluar Seremban pada waktu malam. Yang tidak bersalah akan tertangkap, yang bersalah terlepas. Ikut kisahnya pada pautan berikut http://arifunauthorised.blogspot.com/2010/07/malam-minggu-yang-bingung.html

Tolong sebarkan maklumat ini, agar kita, keluarga dan kenalan kita tidak menjadi mangsa keadaan.

Dato Dr Haron Din 3 Ogos 2010 Port Dickson


CERAMAH ISRAK MIKRAJ
Oleh : Tn. Guru Dato Dr Haron Din
Tarikh : 3 Ogos 2010 / Selasa
Tempat : Surau Taman Selasih, Port Dickson
Masa : Selepas Maghrib

Semua Dijemput Hadir
Maklumat lanjut sila hubungi En Saleh Hamid 019-6543570

Peluang menaja anak yatim lanjut pelajaran di Mesir

Kepada sesiapa yang ingin menaja atau memberi sumbangan untuk seorang pelajar (anak yatim , kematian ayah) untuk melanjutkan pelajaran dalam Ijazah Sarjana Muda Jurusan Syariah Islamiah di Universiti Al-Azhar , Mesir sila dapatkan maklumat pada pautan berikut http://mohdtaufek.blogspot.com/2010/07/peluang-menaja-anak-yatim-lanjut.html

Tepung Gandum tanpa Benzoyl Peroxide


TEPUNG GANDUM CAP BIDARA
- Tidak Mengandungi Benzoyl Peroxide (penyebab kanser)
- Berprotin Tinggi
- Produk Terbaik

Maklumat lanjut di http://bidaraflour.blogspot.com/

Wakil jualan Seremban dan Rembau hubungi Ustaz Nazri 019-3457690

*********************
Fakta Buruk Tepung Putih

Roti putih adalah 'roti mati'. Tahukah Anda mengapa roti putih berwarna begitu putih sedang tepung yang diambil dari gandum atau terigu berwarna agak kecokelatan? Hal ini karena tepung tersebut telah diberi pemutih, sama seperti Anda memutihkan pakaian. Jadi, saat mengonsumsi roti putih, Anda juga turut mengonsumsi zat kimia pemutih.

Pabrik tepung biasanya menggunakan berbagai zat kimia pemutih yang cukup buruk, seperti oxide of nitrogen, chlorine, chloride, nitrosyl dan benzoyl peroxide dipadukan dengan berbagai jenis garam-garam kimia. Begitu agen pemutih, chloride oxide, dipadukan dengan protein apa pun yang masih tersisa di dalam tepung, maka akan menghasilkan alloxon. Alloxon merupakan racun dan dalam percobaan pada hewan di laboratorium terbukti menyebabkan diabetes. Chlorine oxide merusak bagian penting dari minyak bulir gandum.

http://www.mediaindonesia.com/mediahidupsehat/index.php/read/2009/10/19/1748/3/Fakta-Buruk-Tepung-Putih

**************************
Bleached versus Unbleached Flour

Most flour companies add benzoyl peroxide or chlorine dioxide to chemically whiten -- that is, bleach -- their flours. Some add potassium bromate to artificially strengthen their flours. When you hear benzoyl peroxide, you probably think acne cream, in which benzoyl peroxide is the active ingredient. Chlorine dioxide? Anyone who's done the laundry or cleaned the swimming pool knows that chlorine is the key agent in liquid bleach.
http://www.enzymestuff.com/rtflour.htm

20100726

Hi Tea Amal bersama Artis Muadz 8 Ogos 2010


HI-TEA AMAL - RAYUAN SETANGGI KASIH
Tarikh : 08 Ogos 2010
Hari : Ahad
Masa : 2.30 ptg hingga 5.30 ptg
Tempat : Bangi Golf Resort

Bersama Artis Muadz Dzulkefly http://muadzseekinglight.blogspot.com/

Kupon Sumbangan cuma RM 50 seorang

Untuk Sumbangan Amal :
1. Maahad Tahfiz As-Saidiyyah , Seremban http://www.saidiyyah.com/
2. National Society for the Deaf of Malaysia
3. Persatuan Ukhuwwah UTM
4. Cancer Associate and Kindred Networking

Maklumat lanjut di http://www.saidiyyah.com/

Pesakit jantung mohon sumbangan orang ramai


Sinar Harian 26 Julai 2010

SEPRI, Rembau - Adik Siti Nur Ramlah Abu Bakar mengidap penyakit jantung dan sindrom down perlu menjalani pembedahan di Institut Jantung Negara (IJN) Ogos ini dengan kos sebanyak RM30,000 membabitkan caj katil, makanan, prosedur pembedahan, penjagaan, ubat-ubatan dan ujian, namun malangnya jumlah itu masih tidak mencukupi.

Ibunya, Siti Meriam Ali, 43, berkata, dia tidak memiliki wang sebanyak itu, apatah lagi hidup mereka sekeluarga bergantung kepada pendapatan suami yang baru sahaja bekerja dua bulan sebagai pengawai keselamatan.

Menurutnya, sebelum ini suaminya bekerja di pasar malam untuk membesarkan sembilan anaknya yang kini meningkat dewasa dan dua lagi masih bersekolah namun suaminya terpaksa berhenti bekerja sebagai pembantu di pasar malam kerana penyakit sawan serta kencing manis yang dihidapi.

“Saya pula sememangnya tidak bekerja kerana menumpukan perhatian menjaga Siti Nur Ramlah. Saya perlu bersamanya sepanjang masa kerana dia tidak normal seperti kanak-kanak lain,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Penajis Sepri, di sini.

Menurutnya, dia baru sahaja menerima bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 dan buat masa ini juga pihak Baitulmal telah meluluskan bantuan untuk membiayai kos rawatan sebanyak RM2,500 sebaik sahaja rawatan dijalankan ke atas anaknya.

“Pihak JKM juga bersetuju memberi bantuan cuma jumlahnya masih tidak diketahui lagi. Apa yang merunsingkan saya ialah perbelanjaan sepanjang berada di IJN, selain tidak memiliki kenderaan sendiri untuk ke sana. Dengan pendapatan suami yang tidak menentu manalah cukup buat kami sekeluarga menampung perbelanjaan di sana,” katanya.

Malah katanya, penyakit jantung berlubang anaknya kini semakin membimbangkan apabila terdapat dua lubang yang dikenal pasti dan pembedahan perlu dijalankan dengan segera.

“Ketiadaan wang menyebabkan anak saya terpaksa menunggu untuk tempoh yang agak lama sebelum dibedah. Disebabkan itu, saya memohon masyarakat luar dapat menghulurkan sumbangan bagi meringankan beban kami sekeluarga,” katanya.

Orang ramai boleh menghulurkan bantuan menerusi nombor akaun 05300-29-00013201-2 atas nama Siti Meriam Ali atau Siti Nur Ramlah Abu Bakar dan boleh juga menghubungi talian 0123127573.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7992929.asp

20100724

Ancaman JI Serius di Senawang, DARURAT




Mungkin ini saja cara untuk saya menarik perhatian Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara tapi bukan perhatian CIA, Mossad, MI5 dan sebagainya. Ancaman JI semakin serius di Senawang. Tapi JI di Senawang bukan Jemaah Islamiah, ianya ialah Jenayah Internal atau kes jenayah seperti pecah rumah, ragut, pecah kereta dan sebagainya.

Pada pendapat saya JI ini yang lebih bahaya sekarang ini kepada orang ramai, kerana mereka sentiasa menghantui setiap isi rumah pada setiap hari.

Sebelum ini beberapa kali saya tulis mengenai kes sedemikian dalam Blog saya di http://waghih.blogspot.com/ untuk memperingatkan orang ramai agar lebih berhati-hati bersama membantu polis mencegah jenayah.

Namun disebabkan rakyat terlalu sedikit yang mempunyai akses internet dan kalau ada yang mempunyai akses internet di siber kafe mereka lebih asyik bermain game, judi, melayari laman web lucah dan sebagainya.

Akhirnya untuk menyedarkan orang ramai akan bahaya kes pecah rumah yang semakin berleluasa ini maka beberapa bunting telah dinaikkan untuk member amaran kepada penduduk setempat supaya berwaspada.

Baru beberapa hari bunting ini dinaikkan, sebelum subuh tadi Sabtu 24 Julai 2010 didapati 2 bunting ini telah dikoyakkan di hadapan Surau Taman Alamanda. 1 bunting tidak dijumpai, satu lagi bunting didapati seperti direntap dan dibiarkan di bawah tiang.

Mungkin penjenayah JI ini tadi terlalu geram agaknya kerana mendapati kegiatan mereka telah dihebohkan di taman ini dan penduduk mengambil tindakan yang pro aktif mencegah jenayah seperti memasang lampu luar rumah, mengunci pintu pagar dan sebagainya.

Malam tadi juga saya pergi Giant Senawang, apabila selesai dan menuju tempat kereta bertemu dengan seorang sahabat dari Taman Satria, dia semacam cemas. Katanya kereta bakal menantunya kena pecah di tempat letak kereta dalam kawasan Giant Senawang. Saya dapati kereta kancil dipecah tingkap kecil bahagian penumpang belakang. Di tempat duduk belakangnya ada beberapa bungkusan selepas membeli belah. Pencuri mungkin telah mengambil beberapa bungkusan.

Pagi tadi masa mesyuarat apabila saya ceritakan insiden di Giant, salah seorang AJK berkata memang benar di Giant Senawang ada beberapa kes pecah cermin kereta. Sepatutnya pihak Giant dan polis mengambil langkah proaktif dengan meletakkan bunting memberitahu ada beberapa kes pecah cermin kereta agar pengguna lebih berhati-hati.

Sekejap tadi AJK Masjid Bandar Baru Senawang kata minggu lepas tabung masjid kena pecah, walhal masjid betul-betul sebelah Balai Polis Senawang. 2-3 hari lepas juga salah seorang AJK Masjid Bandar Baru Senawang keretanya kena pecah pada siang hari di tempat letak kereta pasaraya Econsave Senawang.

Kacau-kacau , tak selamat lagi Malaysia ni. Boleh kata darurat lah.

Oleh itu Wahai Pak Menteri Dalam Negeri dan Wahai Ketua Polis Negara, TOLONGLAH, janganlah dilekakan rakyat dengan indeks jenayah yang rendah, tapi sebaliknya setiap hari ancaman JI ada di muka pintu, di pintu kereta dan di masjid.

Tolonglah tambah anggota untuk buat rondaan di setiap taman. Tolonglah bekalkan anggota ini dengan kereta peronda yang cukup dengan minyak yang cukup. Macamana nak buat Rukun Tetangga, kebanyakan rakan kerja kilang saya malamnya berniaga kerana gaji tak cukup, harga barang naik selepas harga diselaraskan.

Media , pula , TOLONGLAH, berilah kesedaran pada rakyat akan bahaya jenayah sekarang ini, di mana-mana, janganlah sibuk dengan isu pasir saja, isu perpaduan Melayu sahaja, sedangkan isu JI Jenayah ini lagi menakutkan rakyat.

Gambar bunting yang dipasang, sebelum di koyak di http://waghih.blogspot.com/2010/07/awas-kes-pecah-rumah.html

Beberapa kes jenayah yang dilaporkan sekitar Senawang dan Seremban di bawah ini :

http://waghih.blogspot.com/2010/07/awas-kes-pecah-rumah.html
http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-ragut-pula-berleluasa-di-senawang.html
http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-semakin-tak-terkawal-di.html
http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-berleluasa-di-senawang.html

20100723

Taman Tema Hezbullah Ala Disneyland

Ingin melihat Taman Tema Hezbullah Ala Disneyland di Lubnan, sila ke pautan berikut http://tehranifaisal.blogspot.com/2010/07/taman-tema-hezbullah-ala-disneyland.html

Perompak yang bersopan santun dan baik hati

Lima orang perompak yang merompak barangan dan wang tunai bernilai RM 150,000 di Melaka telah memberikan kata-kata nasihat dan perangsang kepada mangsa rompakan. Perompak tadi telah menasihatkan kanak-kanak di rumah yang mereka rompak agar belajar rajin-rajin, jadi doktor atau peguam agar ibu bapa mereka berasa bangga dan jangan jadi perompak macam mereka.

Perompak tadi juga meminta maaf kepada mangsa rompakan dan jangan berfikiran serong terhadap mereka. Perompak tadi berkata kepada wanita mangsa rompakan tersebut yang mereka macam anak mereka juga, yang cuba mencari nafkah hidup.

Macam-macam ragam manusia

*************************************
Friday July 23, 2010
Robbers advise kids ‘don’t be like us’ after heist

MALACCA: Five masked machete-wielding robbers left not only with RM150,000 in cash and valuables, but also some words of advice for their victims.

“Don’t become robbers like us. Study hard, become doctors and lawyers and make your parents proud,” they told six primary schoolchildren present during the robbery.

The robbers had entered the house in Taman Batang Melaka at about 9pm and held up tuition teacher M. Sashi, 35, who was giving lessons to six primary schoolchildren aged between eight and 11.

They tied him, his wife and elderly mother before forcing the children to lie face down and remain silent.

One of the pupils’ uncle, who came to fetch his 10 year-old nephew, was also held and tied up.

Sashi said the robbers had also asked his mother for forgiveness.

“Don’t think too harshly of us. We too are like your son trying to make a living. Forgive us,” he said.

Jasin CID chief Asst Supt Ahzarha Abdul Rahim said the robbers, believed to be in their 20’s, stole an estimated RM150,000 worth of jewellery, an LCD television set and RM1,500.

“We believe the robbers may have known the victims or were working for someone who knew them,” he said.

He urged those with information to contact him at 012-632 0050.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2010%2F7%2F23%2Fnation%2F6718615

20100722

Program Sumbangan Ukhuwwah Manafaat Bersama


Kepada mereka yang ingin membantu mereka yangmemerlukan , disamping dapat membantu diri sendiri menjadi insan yang penyayang dan berkasih sayang bolehlah menyertai program di bawah ini :

PROGRAM SUMBANGAN
RAMADHAN & SYAWAL 1431 H – 2010 M
Untuk Keluarga Fakir Miskin Dan Mereka Yang Memerlukan

Anjuran : Lajnah Kebajikan Dan Kemasyarakatan PAS Kawasan Rembau

Program Sumbangan Makanan Asas :
1. Beras
2. Tepung Gandum
3. Gula
4. Susu Tin
5. Minyak Masak
6. Sardin Tin
7. Teh/Kopi
8. Biskut

Borang Sumbangan pada pautan berikut http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2010/07/program-sumbangan-ukhuwwah-manafaat.html

Untuk Maklumat Lanjut Sila Hubungi :
Tn Hj Roni – Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Rembau
Tel : 012-2268230

SUMBANGAN MELALUI ATAU BANK IN ATAS NAMA :
Nama akaun : PAS Kawasan Rembau
Bank : Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun : 05-012-01-007334-7

PELANCARAN PROGRAM GERAKAN SUBUH


PELANCARAN PROGRAM GERAKAN SUBUH
(Kempen Solat Subuh Berjemaah di Masjid & Surau )
Tarikh : 1 Ogos 2010 / 20 Syaaban 1431H (Ahad)
Masa : 5.00 Pagi
Tempat : Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, KL.
Anjuran : Sekretariat Gerakan Subuh

Acara :
• Qiyamullaill / Iktikaf di Masjid
• Solat Subuh Berjemaah
• Zikir Munajat
• Kuliah Khas Subuh ”Keajaiban Solat Subuh Berjemaah” oleh Y.Bhg Us Wan Sohor Bani Leman (UIA)
• Taklimat Khas Gerakan Subuh oleh Y.Bhg Tuan Hj Mohd Azmi Abd Hamid (Presiden TERAS)
• Perasmian Pelancaran Gerakan Subuh oleh Y.Bhg Dato’ Wan Mohamad bin Dato’ Sheikh Abd Aziz (KP JAKIM)
• Sarapan Pagi

Muslimin & Muslimat Dijemput Hadir

”MARI KITA BINA UMMAH MELALUI SOLAT SUBUH BERJEMAAH”

Sekretariat Gerakan Subuh Wilayah Persekutuan disertai oleh Masjid Wilayah, JAWI, TERAS, Dewan Pemuda Masjid Malaysia, PUM WP, JAMIYAH, MUAFAKAT, ABIM, PKPIM, GAMIS.

Pihak Sekretariat amat mengalu-alukan sekiranya terdapat mana-mana organisasi / persatuan yang berminat untuk menyertai Sekretariat ini bagi menyusun dan melaksanakan Gerakan Subuh – Kempen menggalakkan masyarakat menunaikan Solat Subuh berjemaah.

Hubungi 013-6714932

OKU yang tabah di Pasar Malam Rembau, JOM bantu


Encik Mohd Noor adalah merupakan seorang OKU (masalah penglihatan). Beliau menyara kehidupan dengan menghibur orang ramai di Pasar Malam Chembong , Rembau , Negeri Sembilan. Beliau bukan peminta sedekah , beliau seorang yang tabah dan berdikari serta tidak ingin menyusahkan orang lain apatah lagi menipu orang lain.

Dimaklumkan untuk beliau mendapat rezeki melalui sumbangan orang ramai dengan kebolehan beliau mengiburkan orang yang lalu lalang , Encik Mohd Noor akur dengan peraturan Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Daerah Rembau dengan membuat bayaran sebanyak RM 362.00 untuk bayaran pasar malam , plet lesen , deposit pasar malam serta bayaran sewa petak pasar malam.

Saya mendapat maklumat dan gambar ini melalui sahabat saya Sdr Norazizi A. Aziz yang merupakan Setiausaha Keadilan Cabang Rembau.

Kepada mereka yang mengunjungi Pasar Malam Chembong ini , saya syorkan agar kita berilah sumbangan seberapa banyak yang mungkin , agar berbaloi bayaran RM 362.00 yang dikenakan kepada Encik Mohd Noor.

Encik Mohd Noor bukannya peminta sedekah, bukan warga asing, bukan penipu, bukan penipu Skim Cepat Kaya, bukan kaki rasuah, beliau seorang yang tabah.

Antara kata-kata beliau menurut Sdr Azizi ialah : ”Saya tidak punya pilihan. Saya perlu buktikan bahawa OKU seperti saya juga mampu berdikari. Saya hanya mampu menurut lunas undang-undang serta prosedur yang ditetapkan. Namun saya juga bersyukur dan mengucapkan terima kasih serta penghargaan kepada mereka yang masih prihatin terhadap nasib OKU seperti saya.”

Mereka yang ingin mengetahui kisah lanjut Encik Mohd Noor boleh menghubungi 012 3696474 Azizi.

20100721

Amaran Kes Pecah Rumah di tempat awak

Semalam berborak dengan rakan sekerja yang tinggal di Taman Desa Melor , Senawang. Katanya sekarang ni ada kes pecah rumah siang hari di taman dia, pukul 2 petang, ketika penghuni tiada di rumah. Juga ada kes ragut dalam rumah , lelaki tak dikenali datang bertanyakan sesuatu dan minta air , tuan rumah hulur air melalui gril, diragut barang kemas.

Juga kedai runcit di Taman Satria , Senawang juga kena pecah masuk. Walhal Taman Satria ramai keluarga polis dan tentera yang tinggal sini.

Oleh itu satu gerakan massa harus dilakukan , menyedarkan orang ramai bahawa kes jenayah sentiasa ada. Jangan terpedaya dengan indeks jenayah yang rendah.

Seperti contoh di taman perumahan ini, yang meletakkan beberapa papan tanda peringatan kepada penduduk sekitar ada kes pecah rumah di tempat mereka pada pautan berikut http://waghih.blogspot.com/2010/07/awas-kes-pecah-rumah.html

Jangan jadi pula macam kes di bawah ini , nak cegah jenayah, akhirnya bergaduh sesama sendiri.

Mungkin Mufti Perak boleh nasihat spesis Melayu di bawah ini yang suka bergaduh.

HAMPIR DIBELASAH DI TANGGA SURAU
Sinar Harian 11 Julai 2010

SEREMBAN - Seorang Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di sini nyaris ditumbuk seorang penduduk yang berang apabila cadangannya untuk menubuhkan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) tidak diterima, Isnin lalu.

Cerita sepenuhnya di http://waghih.blogspot.com/2010/07/jenayah-berleluasa-kerana-jkkk-bergaduh.html

AWAS ! KES PECAH RUMAH !




Pembaikan Atap Bocor



Pembaikan atap bocor pada 15 Julai 2010, sumbangan salah seorang penduduk taman.

20100720

Ceramah Ann Wan Seng 23 Jul 2010 Seremban


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Tarikh : 23 Julai 2010 , Jumaat
Masa : 9 malam
Tempat : Surau Al Mustofa (Surau Hitam), Ampangan, Seremban
Penceramah :
En. Ann Wan Seng
Ust Abdul Ghani Abdul Rahman

Semua Dijemput Hadir

Ann Wan Seng anak kelahiran Klang, Selangor ini merupakan seorang tokoh yang telah mencipta pelbagai kejayaan serta memegang portfolio penting, antaranya sebagai Setiausaha Agung Kehormat Persatuan Cina Muslim Malaysia atau lebih dikenali sebagi MACMA, Penolong Setiausaha Agung Kehormat Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Kebangsaan (PERKIM), Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Cawangan Putra serta Ahli Jawatankuasa Perkim Bahagian Wilayah Persekutuan, dan Penasihat Asrama Baitul Ummah, asrama kanak-kanak yatim, fakir miskin dan mualaf di Taman Setapak Indah, Kuala Lumpur.

Buku yang ditulis beliau antaranya ialah Rahsia Bisnes Orang Cina 'The Bamboo Network' telah terjual melebihi 20,000 naskah dan dinobatkan sebagai Buku Terlaris di Malaysia dan Indonesia. Beliau juga merupakan penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Negeri Selangor 1430 Hijrah / 2009, dan penerima Anugerah Saudara Muslim Cemerlang Peringkat Kebangsaan 2008.

20100718

Ceramah Gula Naik 25 dan 29 Julai N.Sembilan

CERAMAH UMUM
25 Julai 2010 , AHAD
9 malam
YB Dato Mahfuz Omar, YB Taufek ADUN Paroi N.Sembilan, cheGuBard
Di Rantau , N.Sembilan
Hubungi 012-3696474
Info dari http://chegubard.blogspot.com


CERAMAH PERDANA
29 Julai 2010 , KHAMIS
9 malam
Di Tampin, N.Sembilan
YB Ust Khalil Idham, Mustafa Kamil Ayub, cheGuBard
Hubungi 0136319872
Info dari http://chegubard.blogspot.com

20100717

Senang je nak dapat gula MURAH, tolong rahsiakan


Apa nak dirisaukan gula naik. Rumah saya ada 7 orang , sebulan guna gula tak sampai 1 kg. Apa nak dimarahkan bila gula naik 25 sen, sikit sangat. Kalau nak RM 1 pun tak terjejas pun keluarga saya. Itu kalau saya fikir diri saya dan keluarga sendiri. Tapi yang terjejas teruk ialah makcik-makcik yang buat kuih, pakcik-pakcik yang ada IKS buat sirap roselle dalam botol. Mereka ini yang banyak guna gula, mungkin beratus kilo sehari.

Mungkin industri minuman dan makanan yang besar atau yang hanya memikirkan keuntungan, mereka akan cari cara lain untuk mendapatkan pemanis tiruan yang jauh lebih murah dari gula. Akan tetapi pemanis tiruan ini ada yang amat merbahaya kepada kesihatan manusia.

Hasrat KERAJAAN untuk mengurangkan pesakit kencing manis di negara ini, MUNGKIN akan terbantut , sekiranya terdapat banyak minuman dan makanan di negara ini menggunakan pemanis tiruan yang tidak diluluskan Kementerian Kesihatan.

Akhirnya pesakit kencing manis di negara ini akan meningkat.

Ingat lagi kes susu tepung di China yang tercemar akibat Melamine ? Tidak mustahil pengusaha minuman dan makanan yang rakus akan menggunakan gantian gula yang murah dan mungkin merbahaya.

Air minuman berkarbonat yang berjenama ada yang menggunakan gula dari ekstrak jagung iaitu HFCS atau High Fructose Corn Syrup yang terdapat dakwaan yang ianya menyebabkan kegemukan dan risiko kencing manis yang tinggi.

Kerajaan BARISAN NASIONAL sepatutnya tidak perlu ambil kira sangat reaksi rakyat samada rakyat marah pada mereka atau tidak. Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Dato Seri Najib sepatutnya mengarahkan semua kementerian terutama Kementerian Kesihatan untuk turun padang membuat kajian ke atas semua produk minuman dan makanan yang menggunakan pemanis tiruan yang membahayakan kepada kesihatan rakyat Malaysia.

Kementerian yang bantu Usahawan , Peniaga Kecil dan IKS pula pun MESTI turun padang , beri cadangan kepada mereka ini bagaimana untuk menggunakan pemanis tiruan yang murah tapi tidak membahayakan kesihatan.

Kita tidak mahu ada IKS-IKS yang gulung tikar sebab lurus bendul, dan ada pula industri makanan dan minuman yang makin untung tanpa mengambil kira faktor kesihatan

Kita tidak mahu krisis Susu Bayi di China yang tercemar dengan Melamine akan berlaku di Malaysia.

Jangan Nanti Nasi Menjadi Bubur , Jasad Pun Terkubur.


Sugar substitute

Artificial sweeteners cost the food industry only a fraction of the cost of natural sweeteners, in spite of the extremely high profit margins for manufacturers of artificial sweeteners. So it is not surprising that the food industry is promoting its "diet" or "light" products heavily, thus moving the customers over to its even more profitable artificially-sweetened products.

A 2005 study by the University of Texas Health Science Center at San Antonio showed that increased weight gain and obesity was associated with increased use of diet soda in a population based study.

Animal studies have indicated that artificial sweeteners can cause body weight gain. A sweet taste induces an insulin response, which causes blood sugar to be stored in tissues (including fat), but because blood sugar does not increase with artificial sugars, there is hypoglycemia and increased food intake the next time there is a meal. After a while, rats given sweeteners have steadily increased calorie intake, increased body weight, and increased adiposity (fatness). Furthermore, the natural responses to eating sugary foods (eating less at the next meal and using some of the extra calories to warm the body after the sugary meal) are gradually lost

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute

Gula dan Petrol Naik, Saman Ekor Camne ?


Gula dan petrol dah naik harga. Menteri Dalam Negeri tak nak kaji ke saman ekor ? Tolonglah kaji sikit saman ekor. Kalau Umno boleh ajak PAS untuk berbincang, tak boleh Menteri Dalam Negeri tak boleh bincang dengan PDRM dan JPJ isu saman ekor ni. Alhamdulillah saya tak ada saman ekor yang terkini. Tapi kesianlah sikit mereka-mereka seperti di bawah ini :

LAMA SANGAT BARU TERIMA SAMAN EKOR

Utusan Malaysia 17 Julai 2010

SAYA baru saja mendapat surat notis saman ekor dari Bukit Aman. Terkejut saya, bukan satu saman tetapi enam saman dari tahun 2003 hingga 30 Ogos 2009. Oleh itu jumlahnya pun banyak - beratus-ratus ringgit.

Maaf bukan tujuan saya hendak mengutuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) tetapi soal kelemahan pada sistem saman ekor yang dilaksanakan sekarang. Lama sangat baru dapat notis. Kalau dinilai dari segi prestasi, kecekapan, produktiviti, kualiti dan kepuasan pelanggan, berapa markah hendak diberikan.

Saya kira saman ekor yang berkesan adalah sekiranya saya melakukan kesalahan memandu melampaui had laju pada tujuh hari lalu dan kemudian saya menerima notis pada hari ini. Bukannya selepas tujuh tahun saya melakukan kesalahan, baru hari ini saya menerima notis tersebut.

Mujur juga belum ada sakit jantung. Kalau tidak, tak mustahil jandalah isteri saya dan yatimlah anak-anak saya yang sedang bersekolah sekarang sebab terkejut menerima notis saman dari PDRM.

DANG RANI

Kuala Lumpur

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0717&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

20100716

Khutbah Jumaat cerita Sex, banyak Syok


Hari ni Khutbah Jumaat mengejutkan semua para jemaah yang hadir. Terbeliak biji mata mendengar khutbah yang menceritakan isu hubungan seks suami isteri dan seks bebas. Yang satu dapat pahala, yang satu dapat dosa. Kalau sebelum ni ramai jemaah terlentok dengar khutbah, hari ni hampir semua terpesona. Rugilah siapa yang tak dengar khutbah isu seks ni. Tak apa, boleh rujuk laman web JAKIM.

Tak sabar nak dengar khutbah Jumaat minggu depan isu apa pula.

Sebelum ini saya tulis artikel Khutbah Jumaat semakin membosankan BORING di
http://waghih.blogspot.com/2010/05/khutbah-jumaat-semakin-membosankan.html . Semenjak dua menjak ni dah tak boring dah.

Khutbah hari ini juga berkisar apa yang saya ada tulis sebelum ini krisis buang bayi dan cara mengatasinya di http://waghih.blogspot.com/2010/03/krisis-buang-bayi-adat-kahwin-dan-zina.html

*******************************

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia http://www.islam.gov.my/khutbahjakim
“HIDUP BERKELUARGA SATU IBADAH”
(16 JULAI 2010 / 4 SYA,BAN 1431H)

MUSLIMIN YANG DIRAHMATI ALLAH,

Bersempena dengan perhimpunan kita untuk menunaikan fardhu Jumaat pada hari ini marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kehidupan kita beroleh kebahagian di dunia dan kesejahteraan di akhirat yang kekal abadi, insya-Allah.

Tajuk khutbah pada hari ini ialah: HIDUP BERKELUARGA SATU IBADAH.

MUSLIMIN YANG DIRAHMATI ALLAH,

Budaya berzina terus menjadi isu panas di negara ini kerana sering dikaitkan dengan kes-kes pengguguran kandungan, pembahagian kondom percuma, pil pencegah hamil percuma, pembuangan bayi, rasuah seks dan pembunuhan.

Walaupun budaya keji ini dibenci oleh semua agama tetapi hanya Islam sahaja yang mengenakan hukuman yang paling berat kepada penzina iaitu direjam sampai mati jika pernah berkahwin dan disebat 100 kali jika dilakukan oleh mereka yang belum pernah berkahwin.
Hukuman keras yang dikenakan oleh Islam ini amat waras kerana perbuatan berzina adalah perbuatan yang menjatuhkan harga diri manusia serta melahirkan status nasab atau keturunan hina yang berpanjangan.

Pada hari Jumaat yang mulia ini mimbar mengingatkan bahawa pergaulan bebas adalah punca utama penzinaan. Ketahuilah bahawa seorang lelaki yang mendekati wanita pada dasarnya ia telah mendekati pintu perzinaan. Seorang lelaki yang memberi tumpuan penuh pandangan kepada wanita bererti ia telah mendekati perzinaan.

Begitu pula dengan mereka yang senang melayari gambar-gambar porno di internet, menonton video lucah adalah mendorong kepada perzinaan. Termasuk juga orang yang sudah bertunang dan menyangka bahawa setelah bertunangan ia boleh melakukan apa saja terhadap calon isteri adalah bercanggah dengan ajaran Islam. Firman Allah dalam surah al-Israa’ ayat 32:

Yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat.”

Kita perlu ingat bahawa orang yang berzina akan menerima azab siksa yang sangat pedih di neraka Jahannam. Kepanasan api neraka adalah 70 kali ganda kepanasan api yang ada di atas dunia ini. Dalam beberapa hadith disebutkan di akhirat kelak, Allah SWT tidak menegurnya, tidak menyapanya dan tidak memandangnya.

Ketika perbuatan berzina berleluasa dan pintu-pintu menuju perzinaan juga terbuka luas yang kelihatan sukar disekat, maka ketahuilah bahawa musibah bersiap sedia datang menerpa kita. Seberapa dekat kita dengan pinti-pintu menuju perzinaan, sedekat itu pulalah musibah yang akan diturunkan oleh Allah SWT.

Musibah mungkin tidak menimpa diri kita tetapi akan menimpa anak cucu kita misalnya turut terjebat dengan amalan perzinaan.

Nafsu seks adalah fitrah anugerah Allah SWT kepada manusia untuk mewujudkan kasih sayang dan mendapatkan ketenangan dalam kehidupan. Bagaimana pun perlepasaan dan pembebasan hawa nafsu hendaklah dilakukan secara halal iaitu melalui perkahwinn yang sah.

Hadith dari Muslim meriwayatkan Abu Zarr al-Ghifari berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “ Sesungguhnya setiap kali seseorang itu bertakbir adalah satu sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, menyeru yang makruf itu adalah sedekah, dan menghalang yang munkar juga sedekah, melakukan hubungan kelamin suami isteri juga adalah sedekah”. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah, “ adakah kami mendatangi isteri-isteri kami baginya mendapat pahala?. Rasulullah bersabda “ Tidakkah kamu sedar jika melakukan syahwat kepada yang haram itu berdosa, maka sebaliknya bila melakukan perbuatan yang halal itu pastilah berpahala”.

Para sahabat RA apabila mendengar sabda Rasulullah itu agak terkejut kerana mereka tidak terfikir sebelum itu dan agak pelik juga. Lantaran itu mereka pun segera menyusulkan pertanyaan kepada Rasulullah dengan kehairanan: “Melakukan hubungan kelamin antara suami isteri pun diberi pahala”.

Rasulullah SAW menjelaskan dengan mudah, ‘jika seseorang melakaukan zina maka mereka berdosa, dimasukkan ke dalam neraka kerana persetubuhan haram. Tentulah tidak adil jika tidak diberi pahala bagi seseorang yang berusaha melakukan pernikahan yang halal bagi menghindarkan dari melakukan zina. Jika orang yang berzina itu menerima padah masuk neraka maka logiknya orang yang melakukan persetubuhan halal itu diberi pahala dan seterusnya memasuki syurga Allah”.

Hubungan kelamin suami isteri itu seperti juga makan minum, hukum asalnya adalah harus. Maka setiap yang harus itu untuk menjadikan dia sebagai sesuatu ibadah yang berpahala hendaklah disertai dengan niat, menjaga adab-adab hubungan kelamin seperti janganlah mendatangi isteri kamu seperti seekor binatang yang menerkam mangsanya, tidak mengadakan hubungan kelamin pada waktu haid, nifas dan sebagainya. Tidak mencerita atau merakam apa yang berlaku semasa hubungan kelamin serta menjaga kemaluan masing-masing.

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,

Selari dengan hidup berkeluarga itu satu ibadah, maka pada dasarnya hukum perkahwinan yang ditetapkan Islam adalah tidak membebankan. Berdasarkan hadith-hadith Rasulullah bahawa sekurang-kurangnya majlis walimah atau kenduri kahwin adalah menyembelih seekor kambing, kadar mas kahwin dan hantaran yang rendah adalah dituntut kerana membawa keberkatan dalam perkahwinan dan perlu mengelakkan pembaziran.

Bagaimana pun kerana mempertahankan adat, menjaga status dan perbuatan menunjuk-nunjuk, maka menyebabkan perbelanjaan mas kahwin, hantaran dan kenduri kendara melambung tinggi.

Walaupun menjaga adat atau status ini memberi kepuasan kepada ibubapa tetapi ia amat membebankan anak-anak kita, mereka memikul beban hutang atau kemungkinan mereka menagguhkan perkahwinan yang akhirnya membuka laluan melakukan perzinaan, mengandung anak luar nikah dan membuang bayi.

Sekali lagi mimbar menyeru ibubapa dan jemaah sekalian marilah kita mengikut sunnah dan bersederhana dalam melaksanakan majlis perkhwinan, agar dengan pendekatan ini tidak akan membebankan mana-mana pihak dalam membina ikatan perkahwinan serta mengelak dari kancah kemaksiatan.

Jadikanlah hidup berkeluarga sebagai satu ibadah yang sentiasa di rahmati Allah SWT.

Mengakhiri khutbah pada minggu ini marilah sama-sama kita merenung firman Allah dalam surah al-Ruum, ayat 21:

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang yang berfikir".

http://www.islam.gov.my/khutbahjakim/upload/doc/Hidup%20Berkeluarga%20Satu%20Ibadah%20(Rumi).doc

20100715

Orang Hindu tak buang bayi, tapi orang Melayu


Dunia sekarang tanpa sempadan. Remaja terdedah kepada pelbagai cabaran. Orang Hindu di Malaysia ini walaupun miskin , mereka mengambil tanggungjawab menjaga isteri mereka walaupun di bawah umur, tidak buang bayi apatah lagi membunuh apabila terlanjur.

Miskin tidak semestinya hina , Kaya tidak semestinya mulia

Adakah imam kita di Malaysia berani untuk mengahwinkan pasangan di bawah umur sepertimana Sami Hindu di Kuil Mariamman ini ?

Kita ada JAKIM, Majlis Agama, Jabatan Agama, ESQ, Ahli Sunnah wal Jamaah, Wahabbi, Salafi, Tarekat dan macam-macam lagi, tetapi masih gagal menangani isu buang bayi , seks bebas dan sebagainya, kenapa ?

Artikel sebelum ini krisis buang bayi dan cara mengatasinya
http://waghih.blogspot.com/2010/03/krisis-buang-bayi-adat-kahwin-dan-zina.html

**************************
15 Julai, 2010 11:46 AM
Kahwin Muda Hantui Kaum India Di Estet Negeri Sembilan
Oleh Shahrullizan Rusli dan G.Tamil Veanthan

SEREMBAN, 15 Julai (Bernama) -- Perkahwinan seawal usia 12 tahun masih lagi banyak berlaku dalam kalangan kaum India di estet di Negeri Sembilan antaranya disebabkan tahap pendidikan yang rendah.

Sami Kuil Mariamman di Ladang Geddes yang hanya mahu dikenali sebagai Velanaranie, 78, berkata bahawa pada tahun 2009 sahaja, beliau sudah mengkahwinkan lima pasangan kekasih yang masih muda.

"Kelima-lima pasangan ini tidak mendaftarkan perkahwinan mereka tetapi cuma mengikat Thali (tali sebagai simbol pernikahan). Dua orang pengantin perempuan yang saya nikah itu langsung tidak mempunyai kad pengenalan," katanya kepada Bernama.

Masalah lahir tanpa dokumen dan ketiadaan kad pengenalan merupakan satu lagi isu biasa dalam kalangan kaum India yang tinggal di estet.

Dalam kelima-lima kes itu, Velanaranie mengkahwinkan mereka tanpa kehadiran ahli keluarga.

Beberapa orang daripada pasangan itu tidak pernah menamatkan alam persekolahan mereka.

Velanaranie berkata beliau difahamkan terdapat sekurang-kurangnya enam pasangan yang lari dari rumah di ladang itu pada usia di bawah 18 tahun.

"Antara sebab perkara ini terjadi adalah ibu bapa tidak benarkan mereka untuk berkahwin, jadi mereka meninggalkan rumah. Ada juga yang berkahwin kerana sudah mengandung," katanya.

Ketua Kampung Ladang Geddes, Tam Lui Chong, 56, berkata masalah perkahwinan seperti itu menyebabkan ramai keluarga India di ladang itu mempunyai anak yang tidak pernah didaftarkan kelahiran mereka.

"Akibatnya keturunan yang selepas itu mengikut jejak emak bapa dia. Walaupun mereka tidak berpendidikan tinggi, mereka tidak terlibat dalam kegiatan jenayah, cuma masalahnya, pengetahuan am mereka sangat kurang," katanya.

Semasa bancian daftar mengundi di buat baru-baru ini, daripada 160 orang yang mendaftarkan diri, 20 orang masih menggunakan kad pengenalan lama dan tujuh tidak mempunyai kad pengenalan langsung.

"Ini mungkin disebabkan mereka kurang pendidikan dan menjadikan mereka tidak berminat untuk mengetahui apa yang berlaku di sekitar mereka," katanya.

Pemandu lori, K. Naryanan, 24, mengahwini isterinya, M. Kaladevi, 21, ketika wanita itu berusia 15 tahun di Ladang Geddes.

Naryanan, yang berhenti sekolah pada Tahun Enam, mengakui dia sudah belajar bercinta pada usia 14 tahun dan kahwin semasa berusia 18 tahun selepas Kaladevi mengandung.

"Saya beritahu keluarga, kekasih saya sudah mengandung dan mahu mengahwininya, tetapi mereka menentang hasrat saya dan saya keluar dari rumah untuk kahwin dengan Kaladevi," katanya.

Naryanan yang berpendapatan RM600 sebulan mengaku menyesal dengan perbuatannya kerana gajinya hari ini tidak mencukupi, menyebabkan dia dan isteri serta empat anak mereka tinggal dalam sebuah rumah kecil dengan satu tandas tanpa sebarang bilik.

Walaupun miskin, Naryanan tidak pernah memohon sebarang bantuan daripada kerajaan, kerana beliau sendiri tidak tahu adanya bantuan seperti yang disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat, kerana jarang membaca akhbar.

Kaladevi pula berkata beliau tidak pernah bersekolah dan keluar dari rumah kerana perkahwinannya dengan Naryanan tidak direstui oleh ibu bapa.

"Saya ada empat orang anak. Anak sulung saya yang berusia tujuh tahun tidak bersekolah kerana suami tidak mampu," katanya.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=513700

Kes Pecah Kedai pula berleluasa di Seremban


Indeks jenayah sebenarnya makin turun atau makin naik ? Hari demi hari berlaku macam-maca kes jenayah. Kali ni kedai penjual akhbar Harakah di Ampangan, Seremban di pecah masuk. Habis semua diambil pencuri termasuk duit derma orang ramai untuk Tabung Sekolah Rendah Islam Al Munawarah , Durian Tunggal , Melaka dan Tabung Anak Yatim Paroi pun disapunya.

Selamat ke tidak Malaysia ni ?

*********************
Polis diminta kerap buat rondaan di Ampangan
Faiz Abdullah

SEREMBAN, 15 Julai 2010 : Ahli Dewan Undangan Negeri Ampangan, Rashid Latiff meminta agar pihak polis melakukan rondaan yang lebih kerap di kawasan itu kerana banyak kes jenayah terutama kecurian dan penagihan dadah.

Sementara polis menjalankan tugas, beliau juga ingin menyeru kepada peniaga dan penduduk Ampangan agar turut sama mengambil langkah pencegahan dengan memasang gril besi jika mampu.

"Sekurang-kurangnya pasanglah lampu di belakang rumah atau kedai kerana ini akan meminimumkan risiko rumah atau kedai mereka dipecah masuk,” katanya.

Rashid yang juga Bendahari PKR negeri berkata, terdapat desakan daripada penduduk setempat yang memohon polis membina sekurang-kurangnya sebuah pondok di kawasan Ampangan terutama di kawasan Flat Uda.

"Kepadatan penduduk di kawasan Ampangan, Flat Uda, Kampung Ismail, Kampung Jiboi dan persekitaran adalah lebih 20,000 orang. Sewajarnya sebuah pondok polis harus didirikan untuk membendung dan mengawal kadar jenayah di sini," ujarnya lagi.

Sementara itu, kedai penjual akhbar Harakah di Ampangan, Ishak Adam, 54, dipecah masuk kelmarin.

Ishak yang merupakan pengedar utama untuk seluruh Negeri Sembilan menyedari kedainya dipecah masuk apabila memulakan perniagaan lebih kurang 7.30 pagi.

Pencuri dipercayai memasuki kedai dengan memecahkan bumbung dan siling di bahagian belakang.

Ishak mengalami kerugian lebih RM5,900 termasuk kad prabayar, rokok, wang tunai dan dua bilah keris hiasan.

Apa yang lebih mendukacitakan, turut dicuri ialah dua buah tabung derma masing-masing daripada Rumah Anak Yatim Anakku Sayang Panchor, Paroi dan Sekolah Rendah Islam Al-Munauwarah Durian Tunggal, Melaka.

Pihak pengurusan rumah anak yatim dan sekolah agama tersebut meletakkan tabung derma di kedai Ishak untuk kutipan derma ikhlas daripada orang ramai.

"Saya percaya mereka masuk dengan menyelinap daripada bumbung dan siling yang dipecahkan oleh mereka.

"Sepanjang 25 tahun saya berniaga di sini, inilah kali pertama kejadian seumpama ini berlaku," katanya yang membuat laporan di Balai Polis Rahang.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27621:polis-diminta-kerap-buat-rondaan-di-ampangan-&catid=53:negeri-sembilan&Itemid=98

Kes Ragut pula berleluasa di Senawang



Nampaknya Senawang sudah menjadi kawasan hitam. Bukan kes pecah rumah semakin menjadi-jadi, kes ragut pun semakin menjadi-jadi. Bukan sekali diragut, malah orang yang sama telah diragut kali kedua. Malaysia bukan lagi negara selamat, adakah rakyat perlu sentiasa mengikat keris atau parang di pinggang untuk menjaga keselamatan diri ?

Kisah sebelum ini :
Jenayah berleluasa kerana JKKK bergaduh
http://waghih.blogspot.com/2010/07/jenayah-berleluasa-kerana-jkkk-bergaduh.html
Kes pecah rumah tidak terkawal lagi di Lavender Height , Senawang http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-semakin-tak-terkawal-di.html
Kes pecah rumah berleluasa di Taman Alamanda , Senawang http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-berleluasa-di-senawang.html

*************************
Trauma diragut kali kedua
Sinar Harian 15 Julai 2010

REMBAU - Belum pun reda dengan kejadian ragut dialami sebelum ini, seorang gadis terpaksa melalui situasi sama apabila diragut kali kedua.

Nini Nur Dilla Mohamad Zura, 26, berkata, walaupun peragut tidak berjaya meragut begnya namun kesan daripada kejadian itu masih dirasai.

Mengimbau kembali kejadian, ketika itu Nini Nur Dilla berjalan kaki dari Pejabat Pos Taman Tuanku Jaafar untuk ke tempat kerja di kawasan berhampiran tanpa menyedari dia diekori sebuah motosikal.

Menurutnya, peragut terbabit gagal mendapatkan beg tangannya kerana dia berjaya menariknya semula.

"Namun akibatnya saya mengalami kecederaan pada bahagian kepala, kaki dan tangan kerana terseret di jalan raya.

"Semuanya berlaku terlalu pantas. Apa yang saya nampak, ada pembonceng motosikal cuba menarik beg tangan tetapi gagal. Selepas melihat saya jatuh, mereka terus memecut laju. Mujurlah kecederaan yang dialami tidak serius,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Selemak, di sini.

Nini Nur Dilla berkata, laporan polis dibuat sehari selepas kejadian di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Rembau kerana kesihatan diri yang tidak mengizinkan, ditambah pula dengan trauma dialaminya.

“Kejadian kali kedua ini benar-benar buat saya fobia untuk berjalan seorang diri kerana bahaya sentiasa ada di mana-mana. Lagipun kawasan ini (Taman Tuanku Jaafar) dihuni ramai warga asing.

“Sebelum ini pun di kawasan sama, saya pernah diperas ugut seorang warga asing yang terdesak sewaktu berjalan kaki ketika pulang dari tempat kerja. Disebabkan rasa bimbang mengenai keselamatan diri, saya memberikan wang kepadanya supaya melepaskan saya,” katanya.

Menurutnya, pihak berkuasa perlu meningkatkan rondaan supaya kejadian tidak berulang.

"Soal keselamatan perlu dipandang serius bagi memastikan kawasan di sini selamat daripada jenayah," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7955160.asp

20100713

Us Zulkarnain Hamzah 17 Julai 2010 di Senawang



CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Tarikh : 17 Julai 2010 / Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Jasmin, Senawang
Oleh Ustaz Dzulkarnain Hamzah (Hos Kalam Suci & Imam Muda Astro Oasis)

Semua Dijemput Hadir

http://surautamanjasmin.blogspot.com/

20100712

Malaysia perkenal Wawasan Sidratul Muntaha

WAWASAN SIDRATUL MUNTAHA . Teks Khutbah Jumaat 9 Julai 2010.
Berdasarkan projek Allah di Sidratul Muntaha ini jelas bahawa solat fardhu lima waktu adalah program mega atau program raksaksa yang Allah fardhukan kepada umat Islam. Solat fardhu menjadi program mega kerana ia menjadi ibu segala amal ibadah, wajib dilaksanakan samada semasa sihat atau sakit, menjadi tonggak kekuatan agama, menggugurkan segala dosa dan menyelamatkan azab kubur. Selain itu kualiti solat ini juga akan menentukan kualiti pelaksanaan ibadah-ibadah yang lain.

Berdasarkan pemerhatian mimbar, akhlak yang kurang baik yang dideritai oleh segolongan umat Islam kini berpunca daripada solatnya tidak khusyuk menyebabkan mereka masih melakukan perbuatan keji. Mereka ini melakukan solat tetapi masih juga melakukan perbuatan berdosa.

Serangan gejala sosial dalam pelbagai bentuk di negara ini menyebabkan kita kadangkala hilang pedoman untuk mengatasinya. Mimbar amat yakin pelaksanaan solat yang khusyuk berupaya menjadi benteng, mengukuhkan kekuatan akidah dan akhlak anak-anak kita dalam menghadapi serangan gejala sosial ini. Oleh itu sempena memperingati peristiwa Isra’ Mikraj sebagai mukjizat yang besar ini, maka mimbar menyeru para jemaah dan umat Islam sekalian, marilah kita melaksanakan ibadah solat dengan khusyuk dan sempurna agar ia mampu membangunkan anak-anak dan keluarga kita menjadi insan yang soleh selari dengan wawasan Sidratul Muntaha.

Teks khutbah sepenuhnya di
http://www.islam.gov.my/khutbahjakim/upload/doc/Wawasan%20Sidratul%20Muntaha%20(rumi).doc

Tawaran Kolej Komuniti Rembau

KURSUS JANGKA PENDEK
Kolej Komuniti Rembau sebuah pusat pendidikan yang cemerlang dalam bidang Teknologi, Bisnes dan Industri

CARA PERMOHONAN
Pemohon yang berminat bolehlah menghubungi Pengarah Kolej Komuniti Rembau atau Ketua Jabatan Pembelajaran Sepanjang Hayat, Kolej Komuniti Rembau

Pengarah
Kolej Komuniti Rembau
Lot PT 2565-2579,
Taman Pinggiran Pedas,
71400 Pedas, Negeri Sembilan.
06-6858 672 (Pej.)
06-6858 698 (F)

Maklumat dari http://pmdrembau-v1.blogspot.com/2010/07/kursus-jangka-pendek.html

Ust Ghani Shamsudin 16 July 2010 Pinggiran Senawang


CERAMAH ISRAK MIKRAJ
JUMAAT 16 Julai 2010
Selepas Maghrib
Di Surau Taufiqiyyah, Taman Pinggiran Senawang

Penceramah Jemputan :
Al Fadhil Ustaz Tn Abdul Ghani Shamsuddin , Bekas YPD Persatuan Ulama Malaysia

Semua Dijemput Hadir

Info lanjut di http://surautaufiqiyyah.blogspot.com/

Jenayah berleluasa kerana JKKK bergaduh

Patutlah jenayah semakin berleluasa sekarang ini. Apa ke tidaknya Pengerusi JKKK nya bergaduh dengan mereka yang nak tubuh Rukun Tetangga. Bergaduh di Surau pula tu. Memalukan negeri dan tempat tinggal den yo. Sebelum ni orang Umno dan PAS bertumbuk dalam masjid di Melaka. Macam ni, tergelaklah para penjenayah, makin berleluasalah jenayah di Malaysia.

Jangan nak salahkan polis sahaja. Cuba tanya berapa banyap patrol car atau MPV yang ada disetiap balai, yang boleh beroperasi ? Jangan terperanjat dan jangan terkeliru dengan indeks jenayah yang rendah.

Inilah dia Melayu, Menang Sorak, Kampung Tergadai. Kau tuduh aku CIA, aku tuduh kau CIA, akhirnya penjenayah masuk kampung kita, pecah rumah macam kacang je.

Kes pecah rumah tidak terkawal lagi di Lavender Height , Senawang http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-semakin-tak-terkawal-di.html

Kes pecah rumah berleluasa di Taman Alamanda , Senawang http://waghih.blogspot.com/2010/07/kes-pecah-rumah-berleluasa-di-senawang.html

Orang Umno dan orang PAS bergaduh di masjid Melaka http://waghih.blogspot.com/2010/07/jemaah-pas-dan-umno-bertumbuk-di-masjid.html

*********************************
HAMPIR DIBELASAH DI TANGGA SURAU
Sinar Harian 11 Julai 2010

SEREMBAN - Seorang Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di sini nyaris ditumbuk seorang penduduk yang berang apabila cadangannya untuk menubuhkan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) tidak diterima, Isnin lalu.


Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Husin, 50an, berkata, lebih dikesali, dalam kejadian kira-kira jam 8.35 malam itu berlaku dalam kawasan surau kampungnya.

"Sebelum kejadian, seorang penduduk menyarankan supaya KRT ditubuhkan. Saya maklumkan langkah itu tidak perlu kerana kampung ini telah melaksanakan skim kepolisian masyarakat.

``Namun, seorang lelaki lain yang turut berada di surau ketika itu tiba-tiba mempertikaikan jawapan saya dalam nada suara tinggi,” katanya di sini, semalam.

Menurut beliau, suasana di dalam surau bertukar kecoh ekoran tindakan lelaki terbabit tidak berpuas hati penjelasan diberikan.

Husin berkata, beliau kemudiannya keluar dari surau kerana tidak mahu isu berkenaan berpanjangan dan bagi menghormati rumah ibadat itu.

``Malangnya, sebaik sahaja berada di tangga surau, lelaki yang sama menghampiri saya dan menunjukkan penumbuk ke muka saya.

``Bagaimanapun, dia tidak menumbuk saya walaupun dicabar. Sebelum beredar, dia memberi amaran kepada saya supaya jangan bercakap tentang skim kepolisian masyarakat di dalam surau lagi,” katanya.

Beliau berkata, pertelingkahan antara lelaki terbabit dan dirinya turut disaksikan oleh lima lelaki lain yang berada di surau pada masa kejadian.

Menurut Husin, satu laporan dibuat di Balai Polis Paroi dekat sini, sehari selepas itu kerana bimbang tentang keselamatan diri dan keluarga susulan insiden kurang menyenangkan itu.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7934570.asp

*********************************
TUJUH KALI DIROMPAK DALAM LIMA BULAN, RUGI RM20,000
Sinar Harian 11 Julai 2010

MASJID TANAH – Sebuah keluarga di Tanjung Agas, di sini, mengalami kerugian RM20,000 akibat tujuh kali dirompak dalam tempoh lima bulan.


Terbaru, kejadian 6 Julai lalu, berlaku jam 2.30 pagi dan 5.30 pagi pada hari sama menyebabkan mereka kehilangan sebuah motosikal jenis LC dan empat telefon bimbit.

Mokti@Khalid Lebai Hitam, 65, berkata, kehilangan motosikal dan empat telefon bimbit berkenaan disedari anak perempuannya ketika membuka pintu pada jam 7.30 pagi.

“Dalam kejadian pertama jam 2.30 pagi, kehilangan empat telefon bimbit, saya dan anak membuat laporan polis dan pulang semula selepas itu, tetapi perkara sama berlaku pada jam 5.30 pagi.

“Pagi Selasa itu, anak perempuan saya mengambil kunci dan mahu keluar pada jam 7.30 pagi dan menyedari motosikal jenis LC milik abangnya sudah tiada di hadapan rumah,” katanya.

Khairul Azhar Mokti, 27, berkata, kejadian berlaku ke atas keluarganya adalah dipercayai perbuatan orang sama dan memasuki rumahnya melalui tempat sama.

“Sejak kali pertama rumah ini dipecah masuk, perompak itu menggunakan laluan sama dengan mengumpil tingkap bahagian belakang rumahnya,” katanya.

Badrul Hisham Mokti berkata, ketika menuju ke Kuala Sungai Baru pada hari itu, dia terserempak suspek dipercayai memakai baju, seluar dan kasut miliknya.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Baljit Singh ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan terbabit dan kes masih disiasat di bawah Seksyen 379A Kanun Keseksaan Curi Kenderaan dan Seksyen 457 Kanun Keseksaan Pecah Rumah.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7938209.asp

Hj Mohd Sabu 14 July 2010 di Seremban

CERAMAH PERDANA
Tarikh : 14 Julai 2010 / Rabu
Masa : 9 malam
Tempat : Dataran Muhibbah, Kg Ismail, Ampangan, Seremban
Penceramah :
Tn Hj Mohamad Sabu , AJK PAS Pusat
Chegubard , Ketua PKR Rembau
Zulkefly Mohamad Hj Omar , PJ PAS N.Sembilan

Semua Dijemput Hadir

20100709

Kes Pecah Rumah Semakin Tak Terkawal di Senawang



Harian Metro
9 Julai 2010
1,000 bimbang rumah diceroboh

SEREMBAN: Kira-kira 1,000 penduduk Taman Lavender Height, Senawang, dekat sini, kini perlu lebih berwaspada terutama pada waktu malam susulan beberapa kejadian pecah rumah yang berlaku sejak kebelakangan ini dipercayai didalangi warga asing.

Sejak awal tahun ini hingga akhir bulan lalu, sekurang-kurangnya tiga kes pecah rumah dilaporkan membabitkan beberapa rumah penduduk di taman berkenaan terutama pada tengah malam dan awal pagi.

Kebanyakan kediaman yang menjadi sasaran mereka itu ialah rumah yang terletak di bahagian tepi atau berhampiran kawasan lapang kerana dipercayai memudahkan mereka melarikan diri selepas melakukan kegiatan jenayah.

Ahli Jawatankuasa Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Lavender Height, Mohamad Ghazi Rashid, 45, berkata pihaknya mendapati kumpulan penjenayah terbabit menceroboh masuk dalam kawasan rumah melalui beberapa lokasi tertentu.

Beliau berkata, mereka menggunakan pelbagai cara antaranya memotong bahagian bawah dawai pagar dan menanggalkan pintu pagar kecil yang terletak di bahagian belakang selain memanjat pagar sebelum menceroboh rumah penduduk.

“Setakat enam bulan pertama tahun ini, sekurang-kurangnya tiga kes pecah rumah dilaporkan penduduk kepada KRT taman ini manakala sepanjang tahun lalu dan tahun sebelumnya, lebih daripada 10 kes dilaporkan.

“Kejadian pecah masuk terbaru berlaku kira-kira dua minggu lalu membabitkan sebuah rumah teres di Jalan 21 dan berdasarkan maklumat mangsa, kejadian itu berlaku pada kira-kira jam 2 pagi ketika dia dan ahli keluarga tidur,” katanya.

Beliau berkata, seorang daripada ahli keluarga terbabit terjaga selepas mendengar bunyi pintu dapur seperti diumpil dan dia terus pergi di bahagian berkenaan.

Menurutnya, sebaik menyedari ada penghuni rumah terbabit yang datang ke arah dapur rumah itu, penceroboh terbabit melarikan diri.

Katanya, pemerikasaan mendapati jeriji pintu itu dipotong manakala terdapat kesan umpil pada pintu.

“Dalam kes lain sebelum ini, juga mendapati penceroboh menggunakan kaedah sama iaitu memasuki rumah melalui pintu dapur sebelum masuk ke bilik dan mengambil barangan berharga,” katanya.

Berikutan kejadian itu, beliau berkata, anggota Skim Rondaan Sukarela (SRS) yang diwujudkan di bawah seliaan KRT taman itu memperhebatkan aktiviti rondaan bermula jam 11 malam hingga 6 pagi pada setiap Jumaat hingga Ahad.

“Selain itu, kami melakukan rondaan mengejut pada malam tertentu bagi mengesan kemungkinan ada individu atau kumpulan tertentu yang cuba mengambil kesempatan untuk melakukan kegiatan jenayah terhadap penduduk taman ini.

“Menjadi matlamat kami untuk memastikan taman ini bebas kegiatan jenayah,” katanya.

Sementara itu, penduduk, Mohamad Yusof Mat, 64, berkata rumah jirannya pernah dimasuki pencuri awal bulan lalu, namun pencuri terbabit gagal memenuhi hajat mereka apabila penghuni berkenaan bertindak pantas menghalang tindakan mereka dengan kerjasama anggota SRS.

Beliau yang juga pesara kerajaan berkata, kewujudan SRS di taman itu banyak membantu dalam menyelesaikan pelbagai masalah membabitkan aktiviti pecah masuk, sekali gus memastikan keselamatan penduduk terjamin.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/1_000bimbangrumahdiceroboh/Article

Kes pecah rumah berleluasa di Senawang


Nampaknya bukan kes denggi sahaja bermaharajalela sekarang ini. Kes pecah rumah pun berleluasa dan tidak terkawal lagi sekarang ini. Satu lagi kes pecah rumah berlaku malam tadi di Jalan 6 Taman Alamanda Senawang bersebelahan Taman Satria.

Seperti kes sebelum ini , penghuni tidak sedar dan sedang tidur, hanya sedar waktu pagi. Pencuri masuk ikut pintu atau tingkap belakang.

Barangan yang dicuri ialah wang ringgit, komputer dll.

Oleh itu semua pihak perlu bekerjasama untuk mencegah jenayah yang semakin tidak terkawal di Malaysia sekarang ini , antara tindakan perlu diambil oleh kita semua ialah :

1. Sentiasa peka akan apa yang berlaku, kalau ada sesiapa yang tidak dikenali meronda-ronda sekitar perumahan, laporkan kepada pihak polis.

2. Pastikan kawasan rumah depan dan belakang tidak semak samun, ini untuk keselamatan dan kesihatan.

3. Pasang lampu luar rumah, depan dan belakang.

4. Kunci rumah, kunci kereta, kunci motosikal dsbnya hendaklah dibawa dalam bilik tidur yang berkunci waktu malam.

5. Media perlu hebohkan kes sebegini supaya masyarakat berjaga-jaga, bukan leka dengan indeks jenayah yang rendah.

6. Usaha, doa dan tawakal.

Sila sebarkan maklumat ini.

20100708

Ust Khairuddin Aman Razali 9 Jul 2010 di Rembau


CERAMAH SAMBUTAN ISRAK DAN MIKRAJ
Oleh Syeikh Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri - http://syeikh-takiri.blogspot.com/ , Pengasas Darul Fuqaha http://www.darulfuqaha.com/
Tarikh : 9 Julai 2010 / Jumaat
Masa : 8 malam
Tempat : Masjid Kg. Senama , Rembau

Semua Dijemput Hadir

Maklumat lanjut hubungi Ustaz Mohd Nazri Yusof 019-3457690

Biodata :
AL-Ustaz Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri dilahirkan pada tahun 1973 di Kg. Baru, Seberang Takir, Kuala Terengganu. Beliau merupakan anak sulong bagi 16 orang adik-beradik.

PENDIDIKAN
Sek. Men. Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang, K. Trg 1986-1987 (SRP),
Sek. Men. Agama Sultan Zainal Abidin (Atas) Batu Buruk, K. Trg 1988-1992 ( SPM 1990),
University of Jordan, Bachelor Bahasa Arab & Kesusasteraannya (1992-1996),
Aal al-Bayt Univ., Mafraq, Jordan M.A Bahasa Arab & Kesusasteraannya (1996-2000)

JAWATAN
Pensyarah Jabatan Arab & Pengajian islam, FPI, UKM,
Pengerusi Darul Fuqaha,
Pengerusi Maahad Tahfiz Anak Yatim Darul Fuqaha,
Presiden Kolej Pengajian Islam & Tahfiz Fuqaha (UPITAF),
Pengerusi Sek Ren Islam Pintar Tahfiz Kajang,
ALP Sek Ren Islam PIntar K. TRG,
Pengerusi Sekreteriat Penerbit & Pengedar Buku Islam Malaysia (SPEEDI),
Presiden Nadwah Ilmuwan MUslim (NAIM) dan Exco Persatuan Ulama Malaysia

PENGALAMAN
1. Pensyarah di Universiti- beliau pernah bertugas di pensyarah di UIA (1999-2003) dan sekarang sebagai Tutor di UKM
2. Penceramah dan pendakwah di masjid, surau, kementerian dan jabatan kerajaan dan lain-lain, pembentang kertas kerja dalam kursus dan seminar serta panelis bagi forum-forum anjuran pelbagai pihak, juga motivater dalam program-program motivasi, Beliau mempunyai rakaman audio ceramah bersama Telaga Biru dan beberapa syarikat lain.
3. Penceramah di media elektronik antaranya TV 1, TV3, Radio 1 Malaysia, radio IKIM dan lain-lain.
Antara rancangan tetap yang pernah dikendalikan ialah di radio IKIM pada setiap pagi Rabu pukul 7 pg (hadis 40) dan di Radio 1 pada setiap sabtu pukul 6.15 ptg (Iktibar al-Quran-Tafsir surah al-Naba’).
Selalu diundang dalam program Bicara Islam di TV 1
4. Penulis buku dan rencana di akhbar dan majalah. Antara buku beliau Kenapa Haram Berurusniaga Dengan Yahudi Dunia, Hak-hak Bukan Islam Dalam Negara Islam, Terjemahan Tafsir al-Munir (Juz 30), Adab-adab berdoa Dalam Islam dan Hukum Wanita Menjadi Imam Solat Jumaat.
5. Penerbit buku-buku agama
6. Pengamal perubatan Islam- bagi gangguan jin dan sihir
7. Aktivis social – mengasaskan dan melibatkan diri dalam ngo-ngo agama dan kebajikan

Kursus Perniagaan 19 ke 23 Jul Seremban

KURSUS ASAS PERNIAGAAN
Tarikh : 19 - 23 Julai 2010 (Isnin - Jumaat)
Masa : 8 pg – 5 ptg
Tempat : Aras 3, Bangunan Seremban Plaza, Jalan Dato' Muda Linggi, Seremban
Yuran : RM 200

Hubungi Pusat Usahawan MARA Negeri Sembilan (PUSMA)
Tel: 06-7626088 / Faks : 06-7626081
email pusman9@gmail.com

Info lanjut di http://pusman9.blogspot.com/2010/07/kursus-asas-perniagaan-19-07-2010.html

Tawaran Umrah Ramadhan dan Raya di Mekah

UMRAH AWAL RAMADHAN
8 ke 22 Ogos 2010
Cuma RM 5,600
Daftar sebelum 20 Julai 2010

UMRAH DAN HARI RAYA DI MEKAH
7 ke 19 Sep 2010
Hanya RM 5,000
Daftar sebelum 20 Ogos 2010

Deposit RM 2,000
Kos termasuk visa , kursus , beg kecil dan ziarah

Hubungi :
Sdr Hassan Tamby 019-2171942
Taman Tasik Jaya , Senawang

20100707

Semangat Gotong Royong Melayu Makin Luntur


Kita leka dengan politik, kita leka dengan hiburan, kita leka dengan sukan, kita leka mengejar pangkat dan harta, kita leka mencari keseronokan, hingga semangat gotong royong makin hari makin luntur di kalangan kita. Ke mana hala tuju kita , hinggakan kubur pun kita ambil sikap macam Bangau Oh Bangau untuk dijaga.

Kubur sendiri sendiri agaknya.

Pada saat itu Allah akan mencabut perasaan gerun dari hati-hati musuh kamu dan tersemat di dalam hati-hati kamu penyakit ‘wahan’.” Lalu sahabat bertanya lagi, “Apakah yang dimaksudkan dengan ‘wahan’ itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab, “Wahan ialah sikap cintakan dunia dan takutkan mati.”
(Riwayat Abu Dawud dan Ahmad dari Thawban).

Rasulullah saw pernah ditanya: Siapakah orang beriman yang lebih bijak ? Jawab baginda: Mereka yang lebih banyak mengingati mati dan lebih baik penyediaannya kepada perkara selepas mati, mereka itulah yang lebih bijak”
(Riwayat ibn Majah drpd ibn Umar ra)

Beberapa kisah sadis lunturnya semangat gotong royong kita di
http://amkns.blogspot.com/2010/02/anjing-kuda-masuk-kubur.html
http://waghih.blogspot.com/2010/05/kubur-pun-orang-melayu-tak-boleh-jaga.html

***************************

KUBUR TAK TERURUS
Berita Harian 7 Julai 2010

Kawasan perkuburan Jalan Pengadang Baru dikhuatiri jadi sarang binatang liar

KUALA TERENGGANU: Tanah perkuburan di Jalan Pengadang Baru, dekat sini kini terbiar dan dipenuhi semak dibimbangi menjadi tempat binatang berbisa seperti ular dan kala jengking membiak sehingga mengancam keselamatan penduduk.

Penduduk kawasan terbabit berharap pihak pengurusan tanah perkuburan yang bertanggungjawab mengambil tindakan segera bagi membersihkan tanah perkuburan itu.

Tinjauan Edisi Timur mendapati semak hampir menenggelamkan semua 100 kubur sehingga menyukarkan pengunjung menziarah kubur saudara mereka, selain pagar kubur roboh. Penduduk, Mohd Alif Bahktiar, 28, mendakwa kawasan tanah perkuburan Islam seluas lebih 1.2 ekar itu sudah lama terbiar dan tidak terurus dan seperti sudah dilupakan.

Katanya, semua pihak termasuk penduduk setempat bertanggungjawab membersih kubur itu.

Beliau juga melahirkan rasa sedih apabila melihat keadaan kubur nenek moyangnya yang tidak terurus dan kebanyakan sudah daif.

Semua pihak perlu bertanggungjawab atau mengadakan gotong-royong bagi membersih tanah perkuburan itu supaya ia tidak kelihatan menakutkan.
Tanah perkuburan ini terletak di tepi jalan utama ke Kuala Berang sebenarnya sudah menimbulkan persoalan dan cerita buruk daripada pengunjung kubur yang menziarah kubur ibu bapa dan sanak saudara mereka mengapa kawasan kubur ini tidak jaga, katanya.

Mohamad Musa, 39, pula berasa sedih melihat persekitaran tanah perkuburan itu yang tidak terurus dan bimbang kehadiran ular dan kala jengking serta menjadi sarang pembiakan binatang berbisa itu.

Katanya, tanah kubur itu terbiar kerana sikap tidak bertanggungjawab pihak yang terbabit terhadap pengurusan tanah perkuburan itu walaupun sudah ada pihak yang membuat aduan mengenai masalah itu.

Pengurusan tanah perkuburan perlu mengadakan gotong-royong membersihkan tanah perkuburan ini terutama sebelum Aidilfitri, katanya.

Saya berharap tanah perkuburan ini dapat dipulihkan segera termasuk kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) agar dapat membersihkan segera kubur ini, katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kuburtakterurus/Article

20100706

Belajar loghat N.Sembilan dengan Beruk

Ini memang pure loghat N.Sembilan punya. Saja , hilang tension sikit. Banyak sangat isu politik , gejala sosial dan macam-macamlah. Ianya ada kaitan dengan Beruk. Terjumpa klip video ini dalam Youtube. Entah siapalah pandai sangat alihbahasa rencana National Geographic ini dalam loghat N.Sembilan, lari dari maksud asal. Walau apapun , Take a Break, mari kita tonton kisah Beruk loghat Negeri Sembilan


Talian Kecemasan Cegah Bunuh Diri di Malaysia


Sepulus peratus rakyat Malaysia menghadapi masalah mental. Kalau jumlah penduduk di Malaysia 29 juta, bermakna 2.9 juta mempunyai masalah mental. Mengikut statistik, purata 6 orang bunuh diri setiap hari di Malaysia , 2500 orang setiap tahun dan 50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun. Malangnya tiada pihak yang benar-benar serius dalam menangani gejala bunuh diri ini, penyebab kematian kedua tertinggi di Malaysia.

Kupasan dan statistik bunuh diri di Malaysia saya ada tulis sebelum ini di http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

Macamanapun saya terjumpa ada satu badan bebas yang mengambil inisiatif untuk mencegah gejala bunuh diri di Malaysia yang menyediakan talian kecemasan pada pautan berikut http://www.suicide.org/hotlines/international/malaysia-suicide-hotlines.html . Badan bebas ini menggelarkan diri mereka Befrienders.

Bila pula JAKIM , Majlis Agama Islam , Parti Politik Islam dan Melayu juga NGO-NGO Islam akan mengambil pendekatan serupa ?

Atau kita masih leka siapa sebenarnya pengkhianat negara, siapa sebenarnya sahabat Yahudi , siapa sebenarnya musuh Zionis , siapa yang bekerja dengan APCO , siapa yang rapat dengan NED , FELDA Bankrap , FELDA Kaya ?

*************************
Malaysia Suicide Hotlines
Befrienders Malacca
Peti Suraj No. PS245
Pejalat Pos
Besar Melaka
75100
MELAKA
Contact by: Face to Face - Phone
Hotline: (06) 284 2500

Befrienders Penang
104-1A Mewah Court
Jalan Tan Sri Teh Ewe Lim
11600
PULAU PINANG
Contact by: Face to Face - Phone - E-mail:
Hotline: (04) 281 5161
Hotline: (04) 281 1108
Website: befpen.org
E-mail Helpline: pat@befpen.org
Hours: Sat, Sun: 17:00 - 23:00

The Befrienders Kuala Lumpur
95 Jalan Templer
Petaling Jaya
46000
SELANGOR DARUL EHSAN
Contact by: Face to Face - Phone - Letter: - E-mail:
Hotline: (03) 7956 8144
Hotline: (03) 7956 8145
Website: befrienders.org.my/
E-mail Helpline: sam@befrienders.org.my
Hours: Mon, Tues, Wed, Thurs, Fri, Sat, Sun: 00:00 - 23:00

Befrienders Ipoh
Peti Surat 413
Ipon
30750
PERAK
Contact by: Face to Face - Phone
Hotline: (05) 547 7933
Hotline: (05) 547 7599

Befrienders Seremban
Seremban
Contact by: - Phone
Hotline: 06 7653588
Hotline: 06 7653589
Hours: Mon, Tues, Wed, Thurs, Fri: 19:00 - 22:00

Lifeline Association of Malaysia
71-2nd Floor, Jin Jejaka 2
55100
TMN MALURI
Contact by: Face to Face - Phone
Hotline: (063) 92850039
Hotline: (063) 92850279
Hotline: (063) 92850049