KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100707

Semangat Gotong Royong Melayu Makin Luntur


Kita leka dengan politik, kita leka dengan hiburan, kita leka dengan sukan, kita leka mengejar pangkat dan harta, kita leka mencari keseronokan, hingga semangat gotong royong makin hari makin luntur di kalangan kita. Ke mana hala tuju kita , hinggakan kubur pun kita ambil sikap macam Bangau Oh Bangau untuk dijaga.

Kubur sendiri sendiri agaknya.

Pada saat itu Allah akan mencabut perasaan gerun dari hati-hati musuh kamu dan tersemat di dalam hati-hati kamu penyakit ‘wahan’.” Lalu sahabat bertanya lagi, “Apakah yang dimaksudkan dengan ‘wahan’ itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab, “Wahan ialah sikap cintakan dunia dan takutkan mati.”
(Riwayat Abu Dawud dan Ahmad dari Thawban).

Rasulullah saw pernah ditanya: Siapakah orang beriman yang lebih bijak ? Jawab baginda: Mereka yang lebih banyak mengingati mati dan lebih baik penyediaannya kepada perkara selepas mati, mereka itulah yang lebih bijak”
(Riwayat ibn Majah drpd ibn Umar ra)

Beberapa kisah sadis lunturnya semangat gotong royong kita di
http://amkns.blogspot.com/2010/02/anjing-kuda-masuk-kubur.html
http://waghih.blogspot.com/2010/05/kubur-pun-orang-melayu-tak-boleh-jaga.html

***************************

KUBUR TAK TERURUS
Berita Harian 7 Julai 2010

Kawasan perkuburan Jalan Pengadang Baru dikhuatiri jadi sarang binatang liar

KUALA TERENGGANU: Tanah perkuburan di Jalan Pengadang Baru, dekat sini kini terbiar dan dipenuhi semak dibimbangi menjadi tempat binatang berbisa seperti ular dan kala jengking membiak sehingga mengancam keselamatan penduduk.

Penduduk kawasan terbabit berharap pihak pengurusan tanah perkuburan yang bertanggungjawab mengambil tindakan segera bagi membersihkan tanah perkuburan itu.

Tinjauan Edisi Timur mendapati semak hampir menenggelamkan semua 100 kubur sehingga menyukarkan pengunjung menziarah kubur saudara mereka, selain pagar kubur roboh. Penduduk, Mohd Alif Bahktiar, 28, mendakwa kawasan tanah perkuburan Islam seluas lebih 1.2 ekar itu sudah lama terbiar dan tidak terurus dan seperti sudah dilupakan.

Katanya, semua pihak termasuk penduduk setempat bertanggungjawab membersih kubur itu.

Beliau juga melahirkan rasa sedih apabila melihat keadaan kubur nenek moyangnya yang tidak terurus dan kebanyakan sudah daif.

Semua pihak perlu bertanggungjawab atau mengadakan gotong-royong bagi membersih tanah perkuburan itu supaya ia tidak kelihatan menakutkan.
Tanah perkuburan ini terletak di tepi jalan utama ke Kuala Berang sebenarnya sudah menimbulkan persoalan dan cerita buruk daripada pengunjung kubur yang menziarah kubur ibu bapa dan sanak saudara mereka mengapa kawasan kubur ini tidak jaga, katanya.

Mohamad Musa, 39, pula berasa sedih melihat persekitaran tanah perkuburan itu yang tidak terurus dan bimbang kehadiran ular dan kala jengking serta menjadi sarang pembiakan binatang berbisa itu.

Katanya, tanah kubur itu terbiar kerana sikap tidak bertanggungjawab pihak yang terbabit terhadap pengurusan tanah perkuburan itu walaupun sudah ada pihak yang membuat aduan mengenai masalah itu.

Pengurusan tanah perkuburan perlu mengadakan gotong-royong membersihkan tanah perkuburan ini terutama sebelum Aidilfitri, katanya.

Saya berharap tanah perkuburan ini dapat dipulihkan segera termasuk kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) agar dapat membersihkan segera kubur ini, katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kuburtakterurus/Article

Tiada ulasan: