KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100702

Jawab soalan ini sebelum mansuh UPSR PMR


Kepada pihak-pihak yang menyokong pemansuhan UPSR dan PMR terutamanya Pak Menteri sendiri, sila jawab lima sahaja soalan-soalan di bawah ini sebelum beria-ia hendak memansuhkannya. Sesal Dulu Pendapatan , Sesal Kemudian Tiada Berguna.

1. Berapa banyakkah penjimatan kerajaan dalam Ringgit Malaysia apabila UPSR dan PMR ini dimansuhkan, dari mesyuarat lembaga peperiksaan, kos buat soalan, kos, tanda kertas jawapan dan sebagainya ? Adakah mencecah jutaan ringgit setiap tahun ?

2. Apakah bentuk peperiksaan atau pemilihan yang telus dan holistik untuk menentukan pelajar masuk ke Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Berprestasi Tinggi, Sekolah Kluster dan sebagainya ? Berapa pula kos diperlukan untuk proses pemilihan pelajar ini tanpa UPSR dan PMR yang masuk ke Tingkatan 1 dan Tingkatan 4 ?

3. Berapakah kos tambahan Kementerian Pelajaran untuk menguruskan Program Permata Negara ?

4. Berapakah kos tambahan Kementerian Pelajaran untuk mengambil guru bahasa Mandarin dan Tamil untuk ditempatkan di kira-kira 7,000 sekolah kebangsaan, mulai tahun 2011 ? Kenapa Bahasa Mandarin dan Tamil sahaja, kenapa tidak Bahasa Arab atau Guru khusus Tulisan Jawi ?

5. Bolehkah diadakan satu sistem sekolah menengah sahaja , sesuai dengan konsep 1Malaysia, tidak perlu Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Berprestasi Tinggi, Sekolah Kluster dan sebagainya. Ini akan memudahkan penempatan pelajar ke Tingkatan 1 dan 4 , kerana para pelajar tidak akan ada tekanan untuk merebut tempat ke sekolat Elit sebegini kerana tiada lagi sekolah Elit , dan juga memudahkan Pejabat Pelajaran sendiri untuk menempatkan pelajar ?

*************************************
ISU KEWAJARAN UPSR, PMR DIUMUM TAHUN INI
KUALA LUMPUR 1 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan mengumumkan keputusan sama ada memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau sebaliknya dalam tahun ini.

Mengenai Program Permata Negara yang akan diambil alih Kementerian Pelajaran, Timbalan Perdana Menteri memberitahu, itu tugas baru yang diserahkan kepada kementerian.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0702&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm&arc=hive

MBM SOKONG MANSUH PMR, KEKAL UPSR
KUALA LUMPUR 29 Jun - Majlis Belia Malaysia (MBM) menyokong cadangan pemansuhan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Bagaimanapun Presidennya, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee (gambar) berkata, MBM berpendapat, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) perlu diteruskan kerana ia mampu menilai keupayaan murid sepanjang berada di sekolah rendah sebelum memasuki sekolah menengah.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0630&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm&arc=hive

MUHYIDDIN ARAH PENGAMBIL SEGERA GURU BAHASA IBUNDA
PUTRAJAYA 30 Jun - Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengarahkan pengambilan segera bagi guru bahasa Mandarin dan Tamil supaya mereka dapat ditempatkan di kira-kira 7,000 sekolah kebangsaan, mulai tahun depan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0630&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_17.htm&arc=hive

Tiada ulasan: