KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100717

Senang je nak dapat gula MURAH, tolong rahsiakan


Apa nak dirisaukan gula naik. Rumah saya ada 7 orang , sebulan guna gula tak sampai 1 kg. Apa nak dimarahkan bila gula naik 25 sen, sikit sangat. Kalau nak RM 1 pun tak terjejas pun keluarga saya. Itu kalau saya fikir diri saya dan keluarga sendiri. Tapi yang terjejas teruk ialah makcik-makcik yang buat kuih, pakcik-pakcik yang ada IKS buat sirap roselle dalam botol. Mereka ini yang banyak guna gula, mungkin beratus kilo sehari.

Mungkin industri minuman dan makanan yang besar atau yang hanya memikirkan keuntungan, mereka akan cari cara lain untuk mendapatkan pemanis tiruan yang jauh lebih murah dari gula. Akan tetapi pemanis tiruan ini ada yang amat merbahaya kepada kesihatan manusia.

Hasrat KERAJAAN untuk mengurangkan pesakit kencing manis di negara ini, MUNGKIN akan terbantut , sekiranya terdapat banyak minuman dan makanan di negara ini menggunakan pemanis tiruan yang tidak diluluskan Kementerian Kesihatan.

Akhirnya pesakit kencing manis di negara ini akan meningkat.

Ingat lagi kes susu tepung di China yang tercemar akibat Melamine ? Tidak mustahil pengusaha minuman dan makanan yang rakus akan menggunakan gantian gula yang murah dan mungkin merbahaya.

Air minuman berkarbonat yang berjenama ada yang menggunakan gula dari ekstrak jagung iaitu HFCS atau High Fructose Corn Syrup yang terdapat dakwaan yang ianya menyebabkan kegemukan dan risiko kencing manis yang tinggi.

Kerajaan BARISAN NASIONAL sepatutnya tidak perlu ambil kira sangat reaksi rakyat samada rakyat marah pada mereka atau tidak. Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Dato Seri Najib sepatutnya mengarahkan semua kementerian terutama Kementerian Kesihatan untuk turun padang membuat kajian ke atas semua produk minuman dan makanan yang menggunakan pemanis tiruan yang membahayakan kepada kesihatan rakyat Malaysia.

Kementerian yang bantu Usahawan , Peniaga Kecil dan IKS pula pun MESTI turun padang , beri cadangan kepada mereka ini bagaimana untuk menggunakan pemanis tiruan yang murah tapi tidak membahayakan kesihatan.

Kita tidak mahu ada IKS-IKS yang gulung tikar sebab lurus bendul, dan ada pula industri makanan dan minuman yang makin untung tanpa mengambil kira faktor kesihatan

Kita tidak mahu krisis Susu Bayi di China yang tercemar dengan Melamine akan berlaku di Malaysia.

Jangan Nanti Nasi Menjadi Bubur , Jasad Pun Terkubur.


Sugar substitute

Artificial sweeteners cost the food industry only a fraction of the cost of natural sweeteners, in spite of the extremely high profit margins for manufacturers of artificial sweeteners. So it is not surprising that the food industry is promoting its "diet" or "light" products heavily, thus moving the customers over to its even more profitable artificially-sweetened products.

A 2005 study by the University of Texas Health Science Center at San Antonio showed that increased weight gain and obesity was associated with increased use of diet soda in a population based study.

Animal studies have indicated that artificial sweeteners can cause body weight gain. A sweet taste induces an insulin response, which causes blood sugar to be stored in tissues (including fat), but because blood sugar does not increase with artificial sugars, there is hypoglycemia and increased food intake the next time there is a meal. After a while, rats given sweeteners have steadily increased calorie intake, increased body weight, and increased adiposity (fatness). Furthermore, the natural responses to eating sugary foods (eating less at the next meal and using some of the extra calories to warm the body after the sugary meal) are gradually lost

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute

Tiada ulasan: