KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20080818

Berbalahlah , yang penting lihat masalah sebenar

Tidak dapat dinafikan umat Islam sering tidak sehaluan, sering tidak sependapat. Malah dikalangan ahli keluarga, dikalangan adik beradik. Ketidak sefahaman juga berlaku di kalangan ahli parti politik sesama mereka sendiri. Ahli PAS dengan ahli PAS sendiri, ahli UMNO dengan ahli UMNO sendiri. Pengikut mazhab Syafie dengan pengikut mazhab Syafie sendiri. Pengikut IbtibausSunnah dengan pengikut sendiri. Berbalahlah , tapi ada masanya beralahlah.

Lihatlah masalah umat Islam dan orang Melayu secara keseluruhannya di sekeliling kita. Setiap kita boleh bentangkan hujah bersandarkan ayat Al Quran, Hadith, Sheikh-sheikh dan sebagainya.

Tapi lihatlah masalah sebenar dan selesaikan apa yang boleh diselesaikan. Kita berbalah pasal hukum itu hukum ini, tapi lupa ramai jiran kita yang tak solat. Kita berbalah pasal zikir mana yang terbaik, tapi lupa ada jiran kita yang makan nasi seminggu sekali. Kita berbalah pasal ekonomi Islam, tapi kita masih tidak memboikot produk dari negara yang menindas umat Islam. Kita berbalah pasal serban dan janggut tapi kita lupa bangsa kita hanyut dengan dadah, rasuah, arak, judi, zina dan gejala sosial yang semakin parah.

Adalah mustahil untuk semua mempunyai pendapat yang sama, fikrah yang sama, mazhab yang sama. Yang penting kita sembah Tuhan yang sama , membaca Al Quran yang sama. Hendak menyelamatkan diri kita dan kamu keluarga kita dari api neraka Allah.

Bekerjasamalah dalam hal yang kita sepakati , membawa kebaikan dan diredhai Allah.

Ingat , jangan lupa , musuh kita yang paling nyata ialah syaitan , bukan saudara kita yang mengucap dua kalimah syahadah yang tidak sehaluan dengan kita.

***************************************
Ceramah Anjuran Institut Al-Mizan N.Sembilan
Tarikh: Sabtu,23/8/08
Masa: 8.00-12.00 mlm
Tempat: Dewan Majlis Dearah Kuala Pilah MDKP.
Tajuk: Adakah kita beriman dengan sunnah konkrit atau beriman dengan sunnah kosmetik?
Penceramah: Ustaz Abdullah Yasin
Anjuran : Institut AL-MIZAN (NGO SUNNAH N.9)
http://al-qayyim.net/web/index.php?option=com_content&task=view&id=473&Itemid=2