KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110924

Ahli Politik Malaysia tak minat bincang isu Pertahanan Negara

Saya amat bersetuju dengan artikel yang ditulis oleh wartawan Marhalim Abas mengenai isu pertahanan, di mana ahli politik di Malaysia ini baik dari Barisan Nasional mahu pun dari Pakatan Rakyat tidak begitu prihatin untuk membincangkan masa depan pertahanan negara dengan mendalam dan serius. Bukan BN dan Pakatan Rakyat sahaja tidak bersungguh, malahan Kementerian Pertahanan sendiri menurutnya pun begitu juga.

Ini terbukti apabila laman web Kementerian Pertahanan asyik dengan kisah rumah terbuka Idil Fitri, begitu juga dengan laman web Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Umum Pakatan Rakyat, yang semuanya terlalu tepu dengan isu politik.

Sebaliknya di Britain, pembangkang di sana telah membentangkan idea mereka sendiri mengenai bajet dan masa depan pertahanan di Britain.

Begitu juga di Iran , yang sering menggembar-gemburkan kekuatan pertahanan mereka, dan perbarisan pertahanan mereka untuk tontonan umum dibuat dengan begitu hebat sekali untuk mendatangkan rasa kekuatan dan kehebatan dalam diri dan rakyat mereka.

Bukan kita mengatakan kita perlu ikut jejak Britain atau perlu ikut mazhab majoriti di Iran. Tetapi kita ambil apa yang baik dari perancangan mereka. Sepertimana Nabi SAW mengambil idea dari Salam Al Farisi ( Al Iran atau Of Persian) dalam mengatur strategi Perang Khandak.

Saksikan kehebatan perbarisan pertahanan Iran di beberapa pautan di bawah dan bandingkan dengan perbarisan Hari Malaysia kita pada 16 September 2011 di :
http://www.uskowioniran.com/2011/09/sacred-defense-parades-2011.html
http://www.uskowioniran.com/2011/09/sacred-defense-parades-2011-missiles.html
http://www.uskowioniran.com/2011/09/sacred-defense-parades-2011-armor.html
http://www.uskowioniran.com/2011/09/sacred-defense-parades-2011-vehicles.html
http://www.uskowioniran.com/2011/09/sacred-defense-parades-2011-boats.html



Learning From Others or Not
September 23, 2011 by Marhalim Abas

PETALING JAYA: It appears that despite our best interest, no one at Jalan Padang Tembak, Putrajaya or Bukit Damansara are really interested to talk about how our Armed Forces are standing up to the real world.

See what Jalan Padang Tembak is doing. Here http://www.mod.gov.my/pangkalan-ilmu/berita-terkini-link.html?lang=ms . For the latest on the PM go here http://www.pmo.gov.my while for the head of the opposition Go Here http://www.anwaribrahim.com

I guess everybody is busy politiking at the moment during this open house season and defence, the usual punching bag, will be kept under wraps until the 2012 budget is announced or not!

Anyhow, from DID http://www.defenseindustrydaily.com , the shadow (i.e. parliamentary opposition) defence team from the Labour party in the UK published its ideas on procurement [PDF] http://www.labour.org.uk/uploads/43d0e476-3d6e-d4e4-2dbb-00b5a76c19fc.pdf .

Among proposed measures: move to longer 10-year rolling budgets but shorter projects, focus more on affordability than “exquisite systems” (a fashionable but sensible theme nowadays), frame policy in “make or buy” terms, use “should cost” estimates and more fixed priced contracts (again things currently in the air), and restructuring of Defence Equipment & Support (DE&S).

Isnt it about time politicians talk about this things once in a while. I am not saying that West is right all the time. But should we not take heed of what others had to endure and not repeat their expensive mistakes? Or are we going to blindly follow the same path, again and again?

Source : Malaysian Defence http://www.malaysiandefence.com/?p=1774

6 ulasan:

apek berkata...

salam.

aku rasa Malaysia mengambil pendekatan sembunyikan kuku. Perbincangan yang panjang lebar tentang pertahanan sendiri.. boleh mengakibatkan kelemahan terdedah dan dikenalpasti oleh pihak musuh.

Malaysia tidak terlalu kuat macam Singapore tetapi setiap pembelian diatur supaya menepati langkah Cegah dan rintang ancaman musuh. Yakinlah pada mereka yang tidak tidur siang malam dan korbankan masa bersama keluarga demi keselamatan kita.

Sebenarnya banyak negara tidak membincangkan Isu Pertahanan Negara kerana untuk memastikan kerahsiaan itu terjaga. Kalau keluarpun.. semua just display bukannya details..

Orang kata...Negara jiran sentiasa mengintai tentang kekuatan dan kelemahan kita. Mungkin sanggup gunakan pelbagai cara hingga lantik 'musuh dalam selimut'. siapa tahu?

Kalau nak tau pasal tentera malaysia..
http://militaryofmalaysia.net/

Tanpa Nama berkata...

5lZdx ghd
vPqe michael kors purses
sVku ghd hair straighteners
2ePzz cheap ugg boots
3aNjm ghd straightners

Tanpa Nama berkata...

2bUtd ghd hair
tHyq michael kors sale
yBfm ghd nz
2sUmt ugg sale
8xQrw cheap ghd straighteners

Tanpa Nama berkata...

gBip ghd australia
eOqt ugg uk
yCgl michael kors purse
8oVmy ugg boots sale
2zEmu chi straighteners
2dYpz ghd
0nYgx cheap nfl jerseys
0xBhq ghd nz
0jXta north face jackets
0dRsw botas ugg baratas
1eQdi ghd website
0iWij michael kors
9dOfh nike nfl jerseys
7nAvn plancha ghd
6tMot ugg boots usa

Tanpa Nama berkata...

xIug ghd australia
eJhe ugg sale
yAuu michael kors outlet
3cPuh GHD Australia
4zKoc burberry purses
0sSds ugg pas cher
7gLol ghd nz
8iNqo louis vuitton purses
1cOct michael kors outlet
2iOei ghd sale uk
7fZua ugg sale
0iAll nfl jerseys
3uOrc michael kors
5oIxb Lisseur GHD
4fUjf ugg boots

Tanpa Nama berkata...

cAhq coach outlet
nTnl ugg store
uUch michael kors purses
6oAwt ugg boots
3rLay chi hair products
0oSwy michael kors sale
6gCzf wholesale nfl jerseys
5jBeh coach outlet
8hWnk north face outlet
3cPnx ugg australia
1jPpn ghd sale uk
1oIrp michael kors bags
4aZwb cheap nfl jerseys
2sLlx ghd planchas
8jQwn cheap ugg boots