KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131023

Usia emas tidak mustahil dapat tunai haji sendirian tanpa waris


Walaubagaimanapun pergi haji sebaiknya pada adatnya biarlah pada usia kita masih muda, sebelum pencen, ketika badan masih sihat, dengan wang yang secukupnya.

Itu pada adatnya, perancangan kita, tetapi perancangan ALLAH mengatasi segala-galanya. Saya bertemu seorang pakcik berusia 84 tahun yang datang bersendirian tanpa anak-anak atau saudara mara lain yang menemaninya.

Pakcik Bukhari namanya, dari mula saya jumpa dia, hingga selesai kerja haji dia sihat walafiat, berjalan bukan main laju, mengalahkan orang muda, dengan membawa beg sebeban.

Pakcik Bukhari ini adalah antara pembuat songkok di Datuk Keramat, Kuala Lumpur. Kini dia tidak membuat songkok lagi, kerana mata dia tak berapa tajam untuk menjahit songkok. Kini dia hanya menjadi pemborong songkok untuk dibekalkan ke Seremban dan Rembau.

Dia membawa songkok-songkok untuk dibekalkan kepada peniaga di Seremban dan Rembau dengan menaiki kereta, tetapi dia menaiki bas awam. Begitu cekal Pakcik Bukhari menjual songkok sebagai sumber rezeki yang akhirnya dapat juga dia pergi ke Mekah menjadi tetamu ALLAH.

Pakcik Bukhari pada usia muda pernah menjadi anggota keselamatan sukarela menentang Jepun selama 6 tahun, dia tidak mendapat pencen.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat kembali ke tanah air.