KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140405

Tahap kesedaran rakyat Malaysia terhadap bahaya petir amat rendah


Malaysia adalah negara dengan kekerapan petir setahun yang kedua tertinggi di dunia. Namun tahap kesedaran rakyat dan pemimpin negara ini akan fenomena ini masih amat rendah. Kes yang berlaku di Melaka minggu lepas bukan kes baharu, sebelum ini banyak kes mereka yang meninggal dunia terkena petir termasuk beberapa anggota tentera yang sedang melakukan rondaan di pantai. Kes-kes panahan petir di Malaysia boleh didapati di http://kilatmalaysia.blogspot.com

Alat mengesan petir bukan satu-satunya jalan penyelesaian. Rakyat perlu dididik mengenai bahaya petir, langkah keselamatan, doa keselamatan serta yang paling penting ajal maut ada di mana-mana kerana malaikat Izrail yang mencabut nyawa menziarahi kita 70 kali setiap hari.

Saintis serta pakar petir negara maju pun tidak bersetuju dengan tahap keberkesanan alat pengesan petir ini kerana saintis sendiri berkata petir bukannya sesuatu yang boleh diramal, ianya boleh datang bila-bila masa, tidak bergantung kepada perubahan cas-cas ion di udara semata-mata.

MOSTI biayai penyelidikan alat kesan petir
5 Apr 2014
Ayer Keroh: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan menjalankan kajian mengenai peralatan lebih canggih yang dapat mengesan petir lebih awal.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah, berkata pihaknya meminta institusi pendidikan membantu menghantar kertas kerja penyelidikan bagi mencipta peralatan itu, seterusnya dibiayai oleh kementerian.

“Jika ia berjaya, MOSTI tiada halangan membiayai dan mengkomersialkan produk ini untuk dipasang di sekolah,” katanya ketika diminta mengulas saranan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron supaya semua sekolah berasrama dipasang sistem amaran keselamatan bagi mengelakkan kejadian dipanah petir berulang.

Kelmarin, pelajar Tingkatan Satu Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ayer Paabas, Alor Gajah, Johan Jasmin, 13, meninggal dunia selepas dipanah petir ketika berjalan di padang sekolah itu, pada jam 6 petang pada Selasa lalu.

NO `FAIL-SAFE' LIGHTNING DEVICES

Some suggest the money spent on elaborate warning devices might be better spent educating the public and buying inexpensive radios that can relay weather information.

"Protection from lightning is really a combination of safety rules and common sense and being willing to be inconvenienced," said John Jensenius, a meteorologist with the National Weather Service in Gray, Maine.

Experts say lightning can strike either before or after a thunderstorm, from up to 10 miles away.

"Predicting lighting is impossible," Kithil said. "It's a natural event. We can't do that. Even the National Weather Service, with its million-dollar [computer] sets cannot predict lightning."

Tiada ulasan: