KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100428

Sistem Pelajaran di Malaysia semakin Bangang



Kita di Malaysia ni bukan jalan ke depan, tapi jalan ke belakang. Lagi teruk dari zaman Jepun agak nye.

Patut makin maju, makin ‘paperless’ , tapi tak, makin maju makin berat beg budak sekolah. Kalau di Terengganu pula pelajarnya mungkin beg berat pun kena bawa, komputer e-book pun kena bawa.

Bayangkan, budak bawa beg sekolah satu pertiga dari berat badan.

Letaklah otak di kepala, jangan letak otak di kepala lutut, terutamanya para menteri dan para ketua pengarah dan pengarah pelajaran.

SEMAKIN RAMAI BUDAK SEKOLAH SAKIT TULANG BELAKANG (SCOLIOSIS) PAK MENTERI HOI. INI KATA PAKAR, BUKAN KATA ORANG POLITIK.

Hanya akhbar NST berani membicarakan isu beg sekolah berat ini. Akhbar Melayu masih meneruskan dengan iklan judi mereka.

**************************
A heavy burden for kids to bear
2010/04/27

THE average Malaysian child's schoolbag weighs more than one third of the child's weight.

Our children's backs are suffering from the constant heavy load, with doctors treating younger patients for back problems.

SCOLIOSIS, A CONDITION WHERE THE SPINE FORMS INTO AN S-SHAPE SIDEWAYS, HAS BECOME ALL TOO COMMON, ACCORDING TO THE MALAYSIAN PHYSIOTHERAPY ASSOCIATION.

Heavy text and workbooks coupled with other school-going items are causing more children, especially girls, to suffer from scoliosis.

"A child should never carry more than 15 per cent of his or her body weight. But we see children lifting (bags weighing) about 10kg to 12kg nowadays," MPA president Dr Balwant Singh Bains told the New Straits Times yesterday.

"Children are naturally active. They run with their schoolbags. The effects are worse when they're going up or down the stairs," he said.

Carrying such weight every day stresses the developing bones. Scarily, he said the effects of any back problems, especially scoliosis, only show years later.

"It's a silent intruder. So, children between 7 and 11 are thrashing their spines," he said.

It is only when a child is about 12 that an adult notices the first signs of scoliosis.

"Most parents stop giving their children their baths when they're about 7. They'll usually miss the signs until someone else points them out."

Scoliosis does not hurt, so the child would not usually realise any changes in their body. Many parents have mistaken scoliosis for puberty or light injury sustained from playing.

Depending on the seriousness and form, scoliosis can be treated with special exercises. But it takes about three years for a spine to heal.

In serious cases, the sufferer would have to undergo surgery to implant metal pins into the spine to straighten and support the body.

"It's a long and painful surgery. The recovery period is also painful and long, about eight to nine months."

An average of 12 young scoliosis patients come in to visit Dr Bains every month.

He believes that if there is no change to the education system, the number will only rise as the population grows.

"We must change the system. Children's textbooks should only (contain) lessons for one semester. So, each semester you bring a different book," he said.

Exercise books should be thinner too, at only 20 pages per book. Ideally, it should be paperless, he said.

"Malaysia is not the only one suffering from this problem. Look at the other countries and learn.

"It's a crime allowing our children to suffer because of this," he said.

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/12EMB/Article/index_html

Just leave the books in school, say parents
2010/04/27

LOCKERS and leaving books in classrooms are some of the suggestions given by several groups on the long standing issue of schoolchildren carrying heavy bags.

He said although schools could provide lockers, it would be expensive, and suggested that the only way lighten to students' bags would be to reduce the number of books carried to school everyday.

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/13klp/Article/index_html

Parents resort to carrying schoolbags themselves
2010/04/27

UNABLE to see their children carry the heavy load, many parents have resorted to carrying the bags to the school compound themselves.
http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/12pta/Article/index_html

'Use trolley bags, even if it's uncool'
2010/04/27

WHEN 15-year-old Thiveena Vijayan's petite body first showed signs of scoliosis, her mother dismissed them as part of puberty.

Thiveena, then a 13-year-old, would moan and whine about her hips, which she said was "bigger and rounded" on one side.

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/12bone/Article/index_html
RINGANKAN SEGERA BEG SEKOLAH

SEKALI lagi masalah beg sekolah berat timbul semula. Ia bukanlah masalah baru. Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) telah hampir sedekad mengulangi gesaan supaya pihak berkuasa pendidikan menangani masalah beg sekolah berat tetapi ia seperti tidak diendahkan.

Pada Februari 2007, CAP menyerahkan satu penemuan daripada sebuah kajian tempatan bertajuk Berat beg sekolah dan kesannya kepada otot tulang belakang dan sakit bahagian bawah belakang di kalangan pelajar sekolah rendah di Malaysia diterbitkan dalam Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences Vol. 1 (1) Januari 2005 kepada Kementerian Pelajaran yang mengemukakan masalah itu dengan jelas dan untuk diambil tindakan segera.

Dalam kajian Universiti Putra Malaysia yang dijalankan oleh Tamrin SBM dan rakannya, mendapati sehingga 58.3 peratus daripada kanak-kanak sekolah yang dikaji melaporkan mengalami sakit pada bahagian bawah belakang yang dikaitkan dengan membawa beg sekolah berat.

Penyelidik itu merumuskan bahawa insiden sakit pada bahagian bawah belakang dikaitkan dengan beban berat yang boleh dikaitkan dengan fakta bahawa kebanyakan kanak-kanak sekolah yang dikaji membawa beg sekolah dengan berat 15 peratus daripada berat tubuh mereka sendiri. Ini merupakan had bahagian atas yang disarankan oleh kebanyakan pengamal kesihatan.

Kajian juga menunjukkan kanak-kanak perempuan tidak mampu menanggung dalam membawa beban pada bahagian belakang mereka. Kanak-kanak sekolah yang lebih muda juga didapati tidak mampu untuk membawa beban, dalam bentuk tenaga yang digunakan berbanding dengan kanak-kanak yang lebih tua yang cenderung untuk menggunakan otot-otot mereka lebih mampu untuk membawa beban pada bahagian belakang mereka. Penemuan ini selaras dengan hasil pengarang lain yang menyatakan kanak-kanak yang lebih muda mempunyai masalah untuk membawa beg sekolah yang berat.

Pada keseluruhannya, dirumuskan bahawa terdapat insiden sakit belakang yang tinggi dalam kalangan pelajar sekolah dan perkara ini perlu dinilai semula sama ada mereka perlu membawa sebarang beban terutama beg sekolah yang berat memandangkan mereka terpaksa berdepan dengan risiko sakit belakang pada masa hadapan.

Beberapa tahun yang lalu, CAP menjalankan tinjauan secara rambang terhadap lebih 200 pelajar sekolah rendah. Kajian kami menunjukkan kira-kira 40 peratus daripada mereka membawa beg sekolah yang lebih daripada 20 peratus atau lebih satu perlima daripada berat tubuh mereka sendiri. Beberapa garis panduan menyarankan bahawa berat seperti itu tidak seharusnya melebihi 10 peratus daripada berat kanak-kanak.

Beban yang tidak sama dan berlebihan telah dikaitkan dengan peningkatan risiko masalah belakang dan kecacatan spina (tulang belakang). Tekanan daripada berat yang berlebihan ini mungkin menyebabkan bahaya dan mungkin kesan sampingan yang menjejaskan perkembangan sistem musculo-skeletal.

Pihak Kementerian Pelajaran tidak seharusnya memberikan sebarang alasan atau teragak-agak untuk bertindak terhadap masalah beban ke atas belakang kanak-kanak tetapi perlu dengan segera melihat masalah beg sekolah yang berat ini.

Potensi kesan sampingan terhadap kesihatan amat serius bukan hanya kesan segera terhadap kanak-kanak tetapi mungkin juga akan menjadikan berdepan dengan masalah sakit belakang yang kronik apabila dewasa nanti.

S. M. Mohamad Idris
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0429&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Tiada ulasan: