KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100410

Teks Khutbah kilang Coca Cola N.Sembilan


Kepada para khatib khususnya di Negeri Sembilan dan seluruh Malaysia amnya boleh rujuk laman web berikut untuk khutbah berkaitan risiko pembinaan kilang Coca Cola di N.Sembilan.

***********************
Khatib memilih untuk mengulas isu ini kerana rata-rata umat Islam seolah-olah lupa dengan penderitaan yang masih ditanggung oleh umat Islam di Gaza. Serangan besar-besaran telah dihentikan pada akhir Januari 2009 namun dengan berhentinya serangan tersebut ia tidak membawa apa-apa harapan kepada rakyat Gaza. Mereka terus dikepung, terus dikenakan sekatan ekonomi, terus dihalang dari mendapat bekalan makanan, ubat-ubatan, bekalan air bersih, bahan binaan dan bahan bakar.

Di kalangan rakyat US yang prihatin, usaha sedang dilipat gandakan untuk memboikot barangan yang dibuktikan telah menyumbang kepada ekonomi Isreal.

BEBERAPA BARANGAN PENGGUNA YANG POPULAR SEPERTI COCA COLA MENJADI SASARAN SEBAHAGIAN BESAR DARI MASYARAKAT ANTARABANGSA UNTUK DIBOIKOT KERANA SOKONGAN SYARIKAT-SYARIKAT INI KEPADA ISRAEL.

Khutbah sepenuhnya di laman web Palestine Center of Excellence (PACE)
http://lambaian-islah.blogspot.com/2009/12/cadangan-teks-khutbah-jumaat-pace-tahun.html

**************************

Tindakan menjadikan musuh sebagai kawan mengundang bahaya semata-mata mahu menjaga harta dan takhta sehingga kepentingan agama dan Negara diketepikan.

KITA TURUT MENYOKONG BANTAHAN TERHADAP PELABURAN BERJUMLAH RM1 BILION OLEH SYARIKAT COCA-COLA YANG BAKAL MENDIRIKAN KILANGNYA ATAS TANAH YANG DIBELI DARIPADA TABUNG HAJI DI NILAI, NEGERI SEMBILAN yang bukan sahaja mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan. Malaysia yang merupakan negara ke-8 pengguna gula tertinggi di dunia malah syarikat Cola-Cola sememangnya jelas penyumbang utama kepada keganasan zionis yahudi di Palestin disamping mencabuli hak asasi manusia dan alam sekitar di beberapa buah negara sebelum ini.

Khutbah sepenuhnya di http://ekhutbah.wordpress.com/2010/04/07/jahiliah-dipilih-rakyat-merintih/

“Mengapa kamu tidak mau berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita mahupun anak-anak yang semuanya berdoa: “”Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!”
(Al-Nisaa` : 75)

**********************************
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
" HIDUP LEBIH MANIS TANPA GULA"

Bagaimana pun salah satu bahan makanan yang menjejaskan dan membahayakan kualiti hidup ialah gula. Penggunaan gula menjadi penyebab utama seseorang mengidap kencing manis.

Mengikut laporan Persatuan Daibetes Malaysia pada tahun 2009 dianggarkan di seluruh dunia terdapat kira kira 250 juta pesakit kencing manis dan pengidap penyakit ini akan mencapai 350 juta orang menjelang tahun 2025. Di negara kita, sehingga tahun 2009 pesakit kencing manis kini mencecah 1.2 juta orang dan menjelang tahun 2020 pula dijangkakan terdapat seramai 5 juta orang rakyat negara ini mengidap penyakit kencing manis jika pengidap kencing manis dan mereka yang berpotensi tidak mengambil langkah pencegahan.

Sumber : http://www.islam.gov.my/khutbahjakim/upload/doc/Hidup%20Lebih%20Manis%20Tanpa%20Gula%20(Rumi%20).doc

Tiada ulasan: