KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100508

Apakah aku seorang Munafik ?


Hanzalah adalah merupakan seorang sahabat dan juga setiausaha kerja (jurutulis) kepada Rasulullah SAW. Hanzalah ialah para sahabat yang teramat risau kerana merasakan dirinya seorang munafik.

Hanzalah seorang suami yang amat romantik. Hanzalah satu-satunya sahabat yang jenazahnya dimandikan oleh para malaikat dalam keadaan yang jika sesiapa yang melihatnya pasti rindu untuk ketemu Maha Pencipta.

Bagaimana kita ? Lebih-lebih kita yang menggelarkan diri sebagai pendakwah, pejuang Islam, pejuang hukum hudud, pejuang isu kalimah Allah, pejuang agama , pejuang bangsa dan pejuang negara, pejuang anti APCO, pejuang anti NED, pejuang isu murtad.

Munafik kah aku ini ? Apabila ada yang meminta bantuan , berkira-kira nak keluar duit. Apatah lagi yang meminta bantuan itu saudara-saudara baru , mereka yang baru kembali kepada agama Islam.

Kisah perjuangan tahun 2010 mereka yang membimbing saudara baru di bawah ini :

**************************
PENGISLAMAN SITI ZUBAIDAH BINTI ABDULLAH
Untuk makluman Siti Zubaidah Abdullah sudah berumur 70 tahun ketika memeluk agama Islam. Hanya Allah swt yang Maha Mengetahui akan akhir kehidupan seseorang itu.

Ini baru sedikit perkongsian mengenai manfaat adanya Rumah Kasih Sayang. Banyak lagi kisah dan sumbangan hasil wujudnya rumah perlindungan Yayasan Kasih Sayang.

KEBAJIKAN SAUDARA BARU OKU
Penghuni ini OKU dan tiada saudara mara. Dengan keprihatinan pihak-pihak tertentu, saudara baru ini dirujuk ke YKSNS dan kini sedang melanjutkan pelajaran di Kolej Universiti Islam Selangor dalam bidang kewartawanan.

Asrama YKSNS merupakan rumah dan kampungnya. Penghuni daripada pelbagai lapisan keturunan, umur dan rupa adalah saudaranya.

Apabila cuti, Muhammad Firdaus Toh bin Abdullah tetap akan balik ke YKSNS dan sekali-sekala mengunjungi orang-orang yang signifikan dalam hidup beliau.

PENGISLAMAN KS
Alhamdulillah KS lahir 6 09 1931 yang telah berpisah dengan keluarganya ketika berusia 14 tahun. Beliau nekad lari daripada rumah pada tahun 1955.

Semenjak lari daripada rumah, penama ini menjalani kehidupan agama bukan Islam dan akhirnya kini ketika berusia 80 tahun hatinya terbuka kembali ke Islam.

Cerita sepenuhnya penghuni Rumah Perlindungan Yayasan Kasih Sayang di http://yksn9.blogspot.com/2010/05/info.html


**************************
RAYUAN RUMAH PERLINDUNGAN DI N.SEMBILAN
YKSNS telah membeli sebuah rumah di Taman Cemerlang, Kuala Pilah yang telah dijadikan rumah perlindungan dan juga tempat menjalankan aktiviti-aktiviti YKSNS.

Sumbangan untuk 1 kaki persegi ialah RM 143.85

Sumbangan boleh dibuat melalui akaun YAYASAN KASIH SAYANG NEGERI SEMBILAN Akaun Bank Islam 05030010135487

Untuk pertanyaan hubungi Ustaz Bukhari Safian 019-2373541 dynamic_bukhari@yahoo.com

Maklumat lanjut di http://yksn9.blogspot.com/2010/04/blog-post.html#links

**************************
KISAH HANZALAH DAN MUNAFIK

Hanzalah bin Ar Rabi' adalah seorang juru tulis Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, ia berkisah : "Aku bertemu dengan Abu Bakar",

Hanzalah berkata : "Wahai Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, Hanzalah telah menjadi seorang munafik!

Rasulullah bersabda : "Kenapa?",

Hanzalah berkata : "Wahai Rasulullah, "Ketika berada disisimu, engkau mengingatkan tentang surga dan neraka seolah-olah kami melihatnya, lalu ketika kami keluar dari hadapanmu, kami disibukkan oleh istri, anak-anak dan mencari nafkah, sehingga kami menjadi lupa peringatanmu.

Rasulullah bersabda : "Demi yang jiwaku di tangan-Nya andai kalian tetap seperti kalian di sisiku dan terus berzikir niscaya para malaikat akan menjabat tangan kalian, sedang kalian berada di atas tempat tidur dan di jalan raya, akan tetapi wahai Hanzalah, ada waktumu (untuk beribadah) dan ada waktumu (untuk duniamu)". HR. Muslim.

http://www.islam-indo.org/renungan/tafakur/173-tetap-mengaji.html?lang=

**************************
KISAH HANZALAH : MATI SYAHID

Ketika peperangan Uhud meletus beliau baru saja dinikahkan. Oleh karena itu Rasulullah mengecualikan beliau dari turut serta ke medan peperangan. Inilah cara Rasulullah untuk merayakan kebahagiaan sahabat baginda.

Namun ketika Hanzalah terjaga dari tidurnya, beliau mendengar gendang perang dibunyikan begitu kuat sekali.Melalui seorang sahabatnya beliau mendapat berita bahwa tentera Islam mendapat tantangan yang hebat dan dalam keadaan terlalu genting.

Tanpa membuang waktu lagi Hanzalah lalu memakai pakaian perang lalu mengambil pedang. Dia menuju ke medan tempur tanpa sempat mandi junub.

Maka terjadilah pertempuran hebat sehingga banyak dari pihak Islam yang gugur syahid. Pihak musuh telah menyerang dari belakang. Akhirnya Hanzalah turut menjadi korban dalam keadaan sedang junub.

Maka Rasulullah SAW pun melihat mayat Hanzalah dimandikan oleh para malaikat seperti mana tercantum dalam sabdanya: “Aku melihat diantara langit dan bumi para malaikat memandikan mayat Hanzalah dengan air dari awan di dalam bejana perak.”

Para sahabat tercengang-cengang mendengar ini. Salah seorang dari mereka, Abu Said Saidi lalu pergi melihat mayat Hanzalah. Wajah Hanzalah kelihatan tenang. Dari rambutnya kelihatan titisan air berlinangan turun.

Sungguh beruntung Hanzalah mendapat layanan yang begitu istimewa dari malaikat. Tidak pernah terjadi dalam sejarah seorang syahid dimandikan dengan cara yang luarbiasa ini. Malahan matinya sebagai syuhada menjadikan ia sebagai penghuni syurga tanpa dihisab.

http://ustazkelantan.blogspot.com/2009/11/kisah-hanzalah-mati-syahid_11.html

Tiada ulasan: