KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060516

Maxis tak prihatin sensitiviti umat Islam Malaysia

Demam piala dunia datang lagi. Walapun pasukan Malaysia tidak menyertai kejohanan kali ini, namun bahang kehangatan piala dunia semakin dirasai. Dalam media elektronik, media cetak heboh diperkatakan mengenai piala dunia. Iklan juga apa kurangnya, dengan makan bola, tidur bola, semuanya bola. Siapa yang tidak minat bola, dari kanak-kanak pra sekolah sehinggalah imam-imam masjid.

Namum dalam keghairahan kita meraikan kemeriahan Piala Dunia 2006 ada pihak yang terlepas pandang, tindakan mereka mempromosi iklan piala dunia tidak mengambil kira sensitiviti umat Islam di Malaysia ini.

Apa yang diperkatakan di sini ialah iklan syarikat telekomunikasi Maxis yang mengiklankan di media cetak dan di papan-papan pengiklanan gambar penyokong-penyokong bolasepak England. Dalam iklan ini penyokong-penyokong bolasepak England ini mencontengkan muka mereka dengan lambang bendera England iaitu salib berwarna merah dan berlatarbelakangkan warna putih. Salah satu iklan tersebut terpampang dengan besarnya di tengah-tengah bandar Seremban berhampiran dengan perhentian bas dan teksi Terminal 1 dan berhampiran juga dengan Bangunan Wisma Umno Negeri Sembilan.

Agak pelik sedangkan di England sendiri orang Kristian di sana begitu berhati-hati apabila menggunakan lambang bendera mereka sendiri apabila berinteraksi dengan umat Islam di sana untuk menjaga sensitiviti umat Islam negara mereka. Ini adalah kerana asal usul bendera England ini ialah sempena kejayaan tentera mereka menewaskan tentera Islam dalam perang salib pada kurun ke 12.

Dalam sebuah laporan media World Net Daily yang diterbitkan pada Oktober 2005, pegawai-pegawai penjara di Wakefield sebuah bandar di utara England yang memakai pin bendera England telah diarahkan menanggalkan pin tersebut oleh pihak pengurusan penjara kerana untuk menjaga hati banduan yang beragama Islam. Sedangkan pegawai-pegawai penjara tadi memakai pin bendera England tadi bukannya bertujuan untuk menghina umat Islam tetapi untuk tujuan tabung kebajikan barah yang dikendalikan oleh Persatuan Palang Merah di sana. (Sila ke link ini untuk artikel lanjut http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=46663 )

Jika di England sebuah negara bukan Islam mereka begitu menjaga sensitiviti umat Islam di sana termasuk banduan-banduan Islam, mengapa kita di Malaysia sebuah negara Islam yang mempromosikan konsep Islam Hadhari golongan-golongan bukan Islamnya ini tidak dapat menjaga sensitiviti umat Islam di sini ? Mengapa harus diagung-agungkan bendera England walhal Malaysia terletak dalam Asia, sepatutnya menyokong pasukan-pasukan bolasepak dari Asia iaitu Jepun, Korea Selatan, Iran dan Arab Saudi yang menyertai kejohanan Bola Sepak Piala Dunia 2006.

Lebih teruk lagi tidak mustahil ada penyokong-peyokong bolasepak England di Malaysia ini yang beragama Islam akan terikut-ikut promosi iklan Maxis tersebut lalu mencontengkan muka mereka dengan lambang salib merah.

Satu persoalan timbul, bagaimana pihak berkuasa tempatan serta pihak kementerian dalam negeri yang majoriti kakitangannya beragama Islam boleh meluluskan permit pengiklanan tersebut yang jelas menyentuh sensitiviti umat Islam.

Atau mungkin umat Islam di Malaysia ini tidak sensitif lagi, umat Islam di Malaysia ini sudah buta sejarah, hanyalah orang Kristian di England yang sensitif terhadap umat Islam ? Apakah orang Kristian di England dianggap kolot dan tidak mengamalkan konsep kebebasan beragama kerana menghormati umat Islam di sana ?


**********************************************
English flag offensive to Muslims? Officials worry prisoners might associate red cross with Crusades

Posted: October 5, 2005 1:00 a.m. Eastern

Prison officials in Britain are concerned that tie pins worn by officers featuring the St. George's Cross – the symbol on England's flag – could offend Muslims who might associate it with the Crusades of the 11th, 12th and 13th centuries.

In a report on "race" in a jail in the northern English city of Wakefield, Chief Inspector of Prisons Anne Owers said the banner of St. George, the red cross of a martyr on a white background, could be "misconstrued," CNN reported.

English soldiers adopted the symbol during the military expeditions by European powers to recapture the Holy Land from Muslims. It later became the national flag of England.

Owers' report said her staff was concerned to see a number of prison officers wearing the pin.

"While we were told that these had been bought in support of a cancer charity there was clear scope for misinterpretation, and Prison Service Orders made clear that unauthorized badges and pins should not be worn," she said, according to CNN.

The red cross is an insensitive reminder of the Crusades, said Chris Doyle, director of the Council for the Advancement of Arab-British Understanding.

Doyle thinks England needs to find a new flag and patron saint "not associated with our bloody past and one we can all identify with."

"A lot of Muslims and Arabs view the Crusades as a bloody episode in our history," he told CNN. "They see those campaigns as Christendom launching a brutal holy war against Islam.

But as Robert Spencer shows in his book "The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades), the aggression was not unprovoked. In obedience to core teachings of the Islamic faith, Muslims armies overran the predominantly Christian Middle East, then drove deep into Europe long before any Crusade was even contemplated.

Doyle insisted, however, that "Muslim or Arab prisoners could take umbrage if staff wore a red cross badge."

"It's also got associations with the far-right," he said. "Prison officers should be seen to be neutral."