KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060803

Kisah Cinta Rahsia Wanita Melayu Murtad

Berikut ialah artikel yang diterjemah dari laman web sebuah gerakan Kristian di Australia menceritakan orang-orang Melayu yang murtad.

Wanita Islam yang berkongsi rahsia cinta
Disiarkan pada 28/06/2006
http://www.sydneyanglicans.net/southerncross/articles/muslim_women_who_share_a_secret_love/

Islam, bukan seperti budaya Barat yang tertumpu kepada kebebasan seks, yang membentuk realiti harian satu pertiga dunia penganut Anglican. Wanita Melayu yang masuk Kristian terpaksa hidup dalam dua alam. KATRIN ARNHOLZ menemuramah salah seoarang daripada mereka.

Dibawah gambar Kamariah (bukan nama sebenar) pada kad pengenalannya dinyatakan bangsa. Dibawahnya jantina, dan pada kiri ditulis : Islam. Akan tetapi wanita berusia 28 tahun ini yang memakai cermin mata bersegi dengan senyuman lebar adalah seorang Kristian. Dia datang dari kumpulan bangsa yang terbesar di Malaysia – iaitu Melayu. Mengikut perangkaan rasmi, bangsa Melayu terdiri dari 65% penduduk. Di Malaysia, menurut Kamariah, seorang Melayu adalah Islam menurut definisi. “Seorang Melayu ialah Islam. Noktah,” katanya. Sedikit yang berani tampil ke tengah masyarakat jika mereka masuk Kristian.

Seorang lelaki yang mengisytiharkan secara terbuka keluar Islam ialah pelayar terkenal, Azhar Mansor, pada tahun 1999 telah mengelilingi dunia dalam tempoh 190 hari dengan bantuan satu enjin. Tiang utama layarnya patah di Tanjung Pengharapan (Cape Horn). Walaubagaimanapun dia berjaya sampai ke Kepulauan Faulkland untuk membaiki layarnya. Apa yang berlaku antara tanjung dan kepulauan tersebut adalah spekulasi. Di internet ramai orang Islam tertanya-tanya samada Mansor – yang tidak lagi menetap di Malaysia – benar-benar keluar dari Islam. Dan banyak juga perbincangan di kalangan orang Kristian. Menurut versi cerita Kamariah, Mansor hampir lemas di laut, diselamatkan oleh ikan lumba-lumba, dan kemudian muncul Jesus.

Lina Joy tidak bermaksud untuk menjadi terkenal apabila dia meminta secara rasmi untuk keluar Islam pada tahun 2001. Dia berjaya menukar namanya dari Azlina Jailani ke Lina Joy, akan tetapi Jabatan Pendaftaran Negara menolak untuk membuang perkataan ‘Islam’ pada kad pengenalannya. Keputusan tersebut, bukannya tanggungjawab jabatan kerajaan berkenaan, tetapi diputuskan oleh Mahkamah Syariah – mahkamah di Malaysia yang mengawasi umat Islam mematuhi ajaran Islam. Apa yang tidak menyebelahi Lina Joy ialah apabila hakim berkata , ‘ Memandangkan plaintif seorang Melayu, dia terikat kepada perundangan Islam sehinggalah dia mati’.

Dia telah banyak kali merayu keputusan tersebut, dan rayuannya yang terkini akan didengari di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Selepas itu barulah akan ditentukan samada Mahkamah Syariah mempunyai kuasa perundangan terhadap mereka yang ingin keluar dari Islam. Artikel 11 (dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia) menjanjikan kebebasan beragama. “Benar untuk agama lain tetapi tidak untuk orang Islam yang ingin keluar dari Islam”. Kata Kamariah lagi.

Dia dan Natasha (bukan nama sebenar) berusia 34 tahun adalah satu-satunya orang Melayu yang berada di gereja antarabangsa. “ Ramai orang Melayu Kristian menyembunyikan diri dan berjumpa secara rahsia”, menurut Kamariah. Mereka masih lagi didaftarkan sebagai orang Islam. Dalam masa dua bulan, Kamariah akan memulakan perrniagaan pengurusan perkahwinan. Tetapi dia ingin meluaskan lagi perniagaannya : ianya termasuk khidmat pra-perkahwinan percuma. Khidmat nasihat perkahwinan tersebut berlandaskan prinsip-prinsip dalam Bible. Kamariah telah mengadakan perundingan dengan pihak berkuasa yang berkaitan – dan ianya telah diluluskan.

Kad pengenalan orang Islam yang keluar Islam menjadi masalah bila mereka hendak berkahwin, kerana menurut hukum Islam, hanya seorang Islam boleh berkahwin orang Islam yang lain.

“Hanya satu cara untuk kahwin secara sah, iaitu mengahwini seorang Melayu Kristian lain yang atas kertas masih lagi seorang Islam”, menurut wanita muda tadi. “Akan tetapi anak-anak kami akan menjadi orang Islam diatas kertas, dan anak mereka seterusnya, dan kitaran ini tidak akan terhenti. Tetapi jika kita ingin menukar kad pengenalan, ianya tidak akan berlaku tanpa masalah.” Mahkamah Syariah boleh membuat keputusan untuk memenjarakan saya”, kata Kamariah. Oleh itu dia tidak lagi berfikir sekarang untuk berkahwin atau menukar kad pengenalannya, dan dia hidup – seperti kebanyakan yang belum berkahwin di Malaysia – bersama-sama ibu bapanya yang Islam. Mereka tidak tahu anak mereka seorang Kristian. “Di sini saya harus berhati-hati dengan siapa saya bercakap”, menurut Kamariah. “Ada orang Melayu yang toleran tetapi yang lain tidak ragu-ragu lagi akan menghadapkan saya ke Mahkamah Syariah. Jika mereka tidak melaporkannya, kemudian mereka akan berfikir mereka bersubahat untuk melindungi saya – dan itu adalah tidak baik dalam Islam.”

Kamariah masuk Kristian dalam tahun 2000 selepas dua tahun menjalinkan hubungan dengan seorang Cina Kristian. “Saya sentiasa iri hati, dia mempunyai hubungan dengan Tuhan dia. Tuhan saya adalah jauh, tidak boleh dicapai,” katanya lagi. “Doa dia dijawab. Doa saya tidak.” Jadi Kamariah pada satu hari menyerahkan dirinya kepada Jesus. Sejak itu banyak telah berubah. Walaupun dia tidak bercakap mengenai Kristian dengan ibu bapanya, dia bersembahyang di rumah. “Tiba-tiba emak saya menanggalkan hiasan ayat Quran daripada dinding dan menggantung gambar bunga”, katanya riang. Satu hari, dia berharap, dia tidak perlu lagi menyembunyikan kepercayaannya. “Saya harap lebih ramai Melayu Kristian akan keluar ke tengah masyarakat dan pergi ke gereja dan berjumpa secara terbuka. Itu akan menjadi satu kejayaan dalam masyarakat kita.”

*********************************
Muslim women who share a secret love
Posted on 28/06/2006
http://www.sydneyanglicans.net/southerncross/articles/muslim_women_who_share_a_secret_love/

Islam, rather than Western culture’s focus on sexual freedom, shapes day-to-day reality for a third of the world’s Anglicans. Malay women who convert to Christianity are forced to live a double-life. KATRIN ARNHOLZ spoke to one of them.

Under Kamariah’s* photo on her Malaysian identification card is her ethnicity. Right under that her gender, and to the left: Islam. But the 28-year-old woman with the angular eyeglasses and the broad smile is Christian. She belongs to the largest ethnic group in Malaysia—the Malays. According to the official census, Malays number 65 per cent of the population. In Malaysia, Kamariah says, a Malay is a Muslim by definition. “A Malay is a Muslim. Full stop,” she says. Few dare to go public if they convert to Christianity.

One man who has publicly converted is the well-known yachtsman, Azhar Mansor, who in 1999 sailed around the world in 190 days without the aid of an engine. The main mast of his yacht broke around Cape Horn. He managed, nevertheless, to reach the Faulkland Islands to repair the mast. What happened on the way between the cape and the islands is subject to speculation. The internet is full of questions by Muslims as to whether Mansor – who no longer lives in Malaysia – is really converted. And there is much discussion among Christians as well. Kamariah’s version is that Mansor, about to drown in the sea, was saved by a dolphin, and that Jesus appeared to him soon after.

Lina Joy did not intend to become famous when she requested officially to leave Islam in 2001. She succeeded in changing her name, Azlina Jailani, to Lina Joy, but the government’s National Registration Department refused to delete ‘Islam’ from her identification card. For such decisions, it is not the government departments that are responsible, but the Syariah Court – the court in Malaysia which supervises Muslims’ adherence to Islam. To the disadvantage of Lina Joy, the judge ruled, ‘As the plaintiff is a Malay, she is subjected to the laws of Islam until she dies’.

She has appealed the decision several times, and her latest appeal will appear soon before the High Court in Kuala Lumpur. Then it will be determined whether the Syariah Court has jurisdiction over those people who want to convert out of Islam. Article 11 (of the Malaysian Constitution) promises freedom of religion. “It is true for all the other faiths, but not for Muslims who want to leave Islam”, says Kamariah.

She and the 34-year-old Natasha* are the only ethnic Malays in the international church they visit. “Many Malay Christians hide themselves and meet secretly”, explains Kamariah. They are still registered as Muslims. In two months, Kamariah will start a business which plans weddings. But the business intends to do much more: it will also offer free pre-marital counselling. The counselling will be based on the principles of the Bible. Kamariah had to negotiate this plan with the relevant authorities - and the plan was approved.
The identification card of converted Muslims becomes a problem when they want to marry, because by Islamic law, a Muslim can only marry another Muslim.

“The only way to get legally married is to marry a Malay Christian who is also still on paper a Muslim”, says the young woman. “But then our children will also be Muslims on paper, and their children, and the circle is never broken. But if we want to change our identification cards, it won’t happen without problems.” The Syariah Court can decide to put me in prison”, explains Kamariah. Therefore she does not think now of marrying or of changing her identity card, and she lives – like most single adults in Malaysia – with her Muslim parents. They do not know that their daughter is a Christian. “Here I must be careful whom I confide in”, Kamariah says. “Some Malays are tolerant, but others would not hesitate to turn me in to the Syariah Court. If they didn’t turn me in, then others might think that they were cooperating to hide me – and that is not good at all in Islam.”

Kamariah became a Christian in 2000 after being in a two-year relationship with a Chinese Christian. “I was always envious; he had a relationship with his God. My God was far away, unattainable,” she remembers. “His prayers were answered. Mine were not.” So Kamariah decided one day to entrust her life to Jesus. Since then much has changed. Even though she does not speak with her parents about Christianity, she prays in her house. “Suddenly my mother took the Koran verses off the wall and instead hung up a picture of some flowers”, she says happily. One day, she hopes, she will not have to hide her faith any longer. “I wish that more Malay Christians would come out publicly and go to church and not meet secretly. That would be a break-through in our society.”

*Names have been changed