KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20070403

Bila orang “gila” dengar kuliah agama

Assalamualaikum wrt wbt,

Malam tadi ada kuliah agama di Surau Alamanda. Sedang jemaah khusyuk dengar kuliah , pengerusi surau tanya saya, siapa orang duduk kat belakang tu ? Bila saya toleh perlahan-lahan, muka yang tak pernah nampak bukan saja di surau ini, malah di sekitar sini.

Anak muda lingkungan usia 20an, berkulit gelap, rambut pendek, t shirt hitam, seluar jean hitam lusuh, muka comot. Kami biarkanlah pemuda misteri tadi duduk. Dan dia duduk diam sampai habis kuliah.

Lepas kuliah pengerusi tanyalah pemuda tadi dari mana. Dia kata Timor Leste. Tak tahu betul ke tak. Lepas solat isya ada jamuan sikit. Pemuda tadi duduk di bangku luar surau.

Lalu diberikan semangkuk mi sup dan air teh. Kemudian dia makan sampai licin. Lalu ditanya, duduk mana. Dia kata Ma jid (mungkin masjid). Lalu pemuda tadi pun beredar tak tahu ke mana. Sungguh misteri.

Mungkin orang kurang siuman. Lalu para jemaah pun berseloroh, jangan hina orang gila, sekurang-kurangnya pemuda tak siuman tadi dengar juga kuliah agama. Dia mendapat rahmat Allah sepanjang dia berada dalam majlis ilmu. Lebih baik pemuda tidak siuman tadi dari orang yang waras tetapi susah hendak menjejakkan kaki ke surau atau masjid.