KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20071108

Ibu tunggal bakal menderita tahun 2008

Sejak minggu lepas pergi kedai cari bawang susah betul, kalau ada pun banyak yang dah busuk. Puas nak pilih yang elok. Malam tadi ceramah Us Idris Ahmad dia kata bawang besar di Terengganu sekarang ni RM 5 sekilo. Ramadhan lepas, jemaah Surau Alamanda adalah buat sikit kutipan untuk bantu keluarga yang memerlukan sekitar taman in. Alhamdulillah dapatlah RM 500, bagi-bagilah 4 keluarga di sini. Ketua Wanita taman saya ajak isteri saya untuk agih-agihkan. Menurut isteri saya yang paling daif ialah Puan A, seorang ibu tunggal anak 3 , tinggal di rumah kos rendah. Tak ada apa-apa perabot langsung di rumahnya.

Saya pun tak boleh bayangkan macamana kehidupan Puan A menjelang 2008 ni. Sewa rumah RM 250, api air tak masuk lagi. Kerja sebagai jurujual, gaji bersih tolak itu ini sekitar RM 580. Anak 3 orang, sorang nak masuk darjah 6, sorang darjah 5, sorang 5 tahun, mungkin tak masuk tadika sebab tak mampu.

Kepada mereka yang ingin membantu Puan A, bolehlah hubungi saya, nanti saya akan berikan no tel dan no akaun Puan A, berilah bantuan terus pada dia. Dan saya yakin ramai lagi sekeliling saya, sekeliling tuan puan yang nasib mereka macam atau lebih teruk dari Puan A.

Kita boleh jangkakan dengan keadaan ekonomi sekarang, harga minyak bakal naik, harga barang makin lama makin naik, kalau kita tidak membantu, akan ramailah anak-anak yang keciciran, akan ramailah ibu tunggal hanya mampu mengikat perut.

Sayang sekali, kalau dulu pemimpin negara seperti Khalifah Saidina Umar ra akan turun padang cari keluarga susah. Tetapi sekarang keluarga susah terpaksa menunggu giliran , untuk mengisi borang bantuan Baitul Mal. Siapa yang memegang tanggungjawab tersebut bersedialah dengan jawapan apabila ditanya dalam kubur kelak.

Bagi pihak saya hanya inilah yang saya mampu lakukan. Beri kesedaran pada kita semua. Tak ada duit, kita cari siapa boleh bantu. Aku hanya berserah pada Mu Ya Allah.