KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110818

Wanita pernah menjadi Undang di Negeri Sembilan

Tahukah kita, terutamanya orang Negeri Sembilan, khususnya pengamal Adat Perpatih bahawa wanita pernah menjadi Undang di Negeri Sembilan? Terdapat satu luak di Negeri Sembilan dimana Undang yang pertama hingga yang ketiga adalah wanita.

Undang Johol yang pertama (tahun 1723-1747) ialah seorang wanita iaitu Puteri Kunun atau juga dipanggil Sitiawan. Undang Johol yang kedua ialah Datok Rambut Panjang (tahun 1747-1760) juga seorang wanita. Sementara Undang Johol yang ketiga ialah Datok Sitiawan II (tahun 1760-1790) yang merupakan seorang wanita.

Lelaki pertama yang dilantik menjadi Undang di Johol ialah Undang Johol yang keempat iaitu Datok Rambutan Jantan (tahun 1790-1810).

Dipetik dari Adat Istiadat Kerjan Undang Johol ke XI oleh Wan Abdul Kadir Yusof dan Abdul Rahman Kaeh, Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya, 1976.

Sumber : http://malaycivilization.ukm.my/idc/groups/portal_aperpatih/documents/ukmpd/adat_05192.pdf






Sementara itu Undang Johol yang kesembilan yang berjiwa rakyat iaitu Dato’ Kamat bin Haji Sulaiman juga menyimpan rambut panjang yang yang disikat kemas kerana mengikut sejarah tiga Undang Johol yang pertama ialah wanita.

Sumber : http://malaycivilization.ukm.my/MalayPortal/CONTENT/index.htm?docname=ADAT_08042&scxt=true




Tiada ulasan: