KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120226

AMARAN, Makin ramai guru dan pelajar di Malaysia sakit mental, stres


Nampaknya tiada langkah konkrit yang diambil oleh Kementerian Pelajaran dalam menangani masalah sakit mental dan stres di kalangan para guru dan pelajar di Malaysia walaupun telah disahkan melalui statistik kadarnya meningkat saban tahun. Menteri Pelajarannya sibuk dengan agenda politik. Pengarah , Pejabat Pelajaran dan Guru Besar sibuk hendak mengejar kecemerlangan. Yang jadi mangsa ialah para guru dan para pelajar. Dilaporkan 12 peratus atau 3.3 juta rakyat kita mangalami masalah mental dan pelajar seawal umur 12 tahun telah mengalami stres dan sakit mental.

Kalau asyik nak buat survey, kajian demi kajian mengenai masalah beban tugas guru, masalah mental para pelajar, sampai bila nak selesai, sampai tahun 2020? Yang kaya ialah para konsultan.

Kalau dah Menteri, Pengarah dan Guru Besar para pelajar dan guru tidak dapat meluahkan perasaan, hanya pada Allah kita memohon pertolongan dan berserah.


Guru Dipaksa Derma Untuk Sekolah - NUTP

Jumaat Februari 24, 2012

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) pada Jumaat melaporkan sebuah sekolah di Johor telah memaksa guru-guru gred 44 di sekolah itu menyumbang RM50 setahun sebagai dana kewangan sekolah berkenaan.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/2/24/mstar_berita/20120224160504&sec=mstar_berita

Healthy mind screening for all schools

Saturday February 25, 2012

KUALA LUMPUR: Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai says the Healthy Mind Screening Programme will be extended to all schools this year. "We are concerned about this issue (mental health). A survey was conducted in all schools in collaboration with Ministry of Education to identify early problems and help those in need," he told reporters after opening Taman Medan Health Clinic here, Saturday.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/2/25/nation/20120225192115&sec=nation

Ujian kesihatan mental di sekolah

2011/02/03

PAKAR kesihatan dan pendidikan serta kesatuan guru menyambut baik cadangan Kementerian Kesihatan mengadakan ujian kesihatan mental terhadap pelajar sekolah menengah tahun ini sebagai kaedah menangani tekanan perasaan atau isu disiplin.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Ujiankesihatanmentaldisekolah/Article/

Kadar stres pelajar sekolah, tinggi

Posted on October 6, 2011

PUTRAJAYA: Satu projek mengesan kesihatan mental pelajar sekolah menunjuk-kan tahap keresahan, kemurungan dan stres mereka berada pada tahap yang disifatkan oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai sebagai ‘tinggi’. Daripada 6,540 murid yang telah disaring dalam projek perintis dikenali ‘Program Minda Sihat Menangani Stres Dalam Kalangan Murid Sekolah’ itu, 17.1 peratus daripadanya mengalami tanda-tanda keresahan yang teruk, 5.2 peratus mengalami tanda kemurungan teruk dan 4.8 peratus mengalami stres teruk.

http://www.theborneopost.com/2011/10/06/kadar-stres-pelajar-sekolah-tinggi/

Tiada ulasan: