KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120205

Budak curi besi buruk nak beli beras di Malaysia


Sekarang ini kita menyambut Maulid Nabi. Marilah kita sambut dengan mengamalkan sunnah Nabi SAW yang begitu amat mengambil berat mereka yang kesusahan dan kelaparan. Dibawah ini kisah benar yang disiarkan di beberapa blog , juga berita berkaitan ada disiarkan di Utusan Malaysia pada bulan Disember 2011 yang lalu. Kisahnya ialah pasangan adik beradik yang mencuri besi buruk meja sekolah mereka sendiri untuk dikumpul, untuk dibeli beras, kerana mereka sering kelaparan.

**********

Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu, dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun dan seorang lagi kawan mencuri meja sekolah. Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi. Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3. Kenapa? Sebab nak beli beras. “Kami lapar sgt,” kata mereka.

Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu. Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India, menjual alat permainan.

Kisah penuh cerita ini di pautan berikut :

http://akakdisebalikpintu.blogspot.com/2012/02/kami-mencuri-sebab-nak-beli-beraskami.html

http://facebookaans.blogspot.com/2012/02/mohon-sebaran-mari-kito-bantu-adik-ni.html

Untuk membantu nasib pelajar di atas serta mereka yang menjalani nasib yang sama, sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut:

Bank Islam SAR AL-INSANIAH

Acc no: 12047010031372

Atau hubungi

Ustazah Siti Hawa 0139180191 ( Guru Besar KAFA Integrasi Al-Insaniah, Petaling Jaya)

Ustazah Norazainah 0173217971


Di bawah ini berita berkaitan yang disiarkan dalam Utusan Malaysia :

13 Dis 2011

KETIKA anak lain ke sekolah agama, Udin (bukan nama sebenar) leka bermain. Sesekali matanya merenung ke arah sekolah. Ada perasaan sayu dan pilu dalam hatinya. Dia sememangnya teringin untuk belajar di sekolah agama itu tetapi apakan daya, ibunya tidak mampu untuk membayar yuran sekolah. Meskipun jumlahnya hanyalah RM20 sebulan. Makan mereka pun atas belas ehsan jiran.

Dia dan abangnya pernah ditangkap kerana mencuri meja sekolah. Bahagian besi meja itu dijual kepada pembeli barang lusuh.

Kisah lanjut di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1213&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_01.htm

Tiada ulasan: