KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120930

LANGIT TAK SELALU CERAH

Baru-baru ini saya dikhabarkan ada kilang di Senawang yang mengecilkan saiz operasinya, ada yang menutup terus kilang. Akibatnya ramai yang berhenti kerja, walaupun ada pampasan, namun ianya tidaklah memadai untuk menampung hutang rumah, hutang kereta dan sebagainya untuk jangkamasa lama.

Baru-baru ini tiba-tiba bos suruh saya interview seorang yang saya tidak kenali dari
kilang tersebut. Lepas interview saya kata pada calon tersebut, keputusan bukan ditangan saya, tapi ditangan pengurusan tertinggi. Alhamdulillah, rezeki dah tentukan Allah, keesokan hari calon tadi diterima bekerja dan bukan main bersyukur lagi dia, walaupun dia tak kenal sesiapa di tempat saya sebelum ini. Saya kata pada dia, ini rezeki Allah beri. Rezeki anak-anaklah katakan, anak dah 5 orang, semua masih bersekolah.

Semalam di surau saya jumpa seorang jiran yang merupakan seorang pemandu teksi. Saya tanya pada dia, mana pergi teksi, minggu lepas tak nampak pun bawa teksi. Dia kata tuan teksi dah ambil semula teksi. Dan dari raut wajahnya nampak dia sedang runsing untuk mendapatkan pekerjaan baru. Saya tanya boleh potong rumput? Dia kata boleh, lalu saya upah dia untuk potong rumput surau. Lepaslah belanja dapur untuk hari tersebut.

Kalau sesiapa ada tahu kerja kosong sebagai pemandu kereta, teksi, limo, van atau lori sekitar Seremban harap dapat maklum.

Walaupun Bajet 2013 sesetengah golongan mendapat manafaat namun Langit Tidak Selalu Cerah.

Rezeki semuanya datang dari Allah, kita hanya diberi amanah oleh Allah untuk menguruskannya.

Tiada ulasan: