KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120214

90 peratus konflik antara ahli kita berpunca dari komunikasi



90 peratus konflik dalam jemaah dan persatuan adalah berpunca dari komunikasi.

Di tempat kerja saya, untuk mengelakkan pertikaian berlaku berkaitan tugasan harian, kami sering berkomunikasi dalam mesyuarat, perbincangan. Banyak sekali komunikasi adalah melalui e-mel. Perbincangan melalui e-mel digalakkan di kalangan orang bawahan hinggalah ke pengurusan syarikat secara telus.

Ada kalanya satu topik perbincangan dibalas lebih 10 kali dalam 1 hari, agar semua pekerja di syarikat faham apa masalah yang berlaku, dan apa tindakan yang perlu dibuat. Dan dalam kitaran e-mel tersebut, pihak pengurusan tertinggi memantau dan memberi pandangan bila perlu.

Ingat, 90 peratus konflik di kalangan kita adalah berpunca dari komunikasi yang kurang berkesan atau lemah. Perbaikilah komunikasi sesama kita.

Jika di tempat kerja dengan semua kemudahan komunikasi, telefon, sidang video, e-mel dan sebagainya dapat menyelesaikan 90 peratus masalah tersebut, bayangkan jika kita hanya berjumpa setahun sekali ketika mesyuarat agung, sebulan sekali ketika mesyuarat bulanan dan sebagainya, sudah pasti 90 peratus masalah akan timbul.

Ada e-mel gunakan untuk perbaiki komunikasi. Ada SMS gunakan untuk perbaiki komunikasi dan seterusnya.


Miscommunication The Death of Relationships

“90 percent of all management problems are caused by miscommunication.” – Dale Carnegie

If we find ourselves repeating our point of view more than twice, perhaps we need to step back and listen to what is being said in response. Rather than muscle your idea through, ask questions of the other person. Why do they feel that way? What do they fear will happen? How to they envision it proceeding? What other experience have they had that has led them to their opinions?

So the next time you are in a disagreement or find that you have been misunderstood – don’t get defensive, ASK questions to understand where the other person is coming from.

Remember the old saying – we have TWO ears and ONE mouth and we should use them proportionately.

Tiada ulasan: