KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120223

Pelarian Islam di Malaysia, siapa yang bantu mereka ni?



Terdapat lebih kurang 10 atau 12 ribu orang pelarian Muslim Rohingya dari Myanmar yang berdaftar dengan PBB di Malaysia. Disebabkan status mereka ini sebagai pelarian tanpa negara mereka tidak boleh bekerja secara sah di Malaysia, tidak boleh belajar di sekolah Kementerian Pelajaran, tidak boleh menerima zakat dari Majlis Agama Islam di Malaysia (sila betulkan kenyataan ini jika salah).

Yang peliknya boleh pula sebuah universiti swasta iaitu HELP University membantu pelarian Myanmar ini belajar di Malaysia untuk memahirkan pelarian ini dalam Bahasa Inggeris dan kemahiran vokasional agar mereka boleh menyesuaikan diri apabila dihantar ke negara ketiga kelak?

Apakah Majlis Agama Islam Negeri , JAKIM , Kementerian Pelajaran dan sebagainya tidak boleh membantu Pelarian Islam Rohingya yang berada di Malaysia , hanya mengharapkan bantuan individu dan NGO, juga universiti swasta HELP University?

Macamana kita hendak perjuangkan isu Palestin serta membela nasib pelarian Palestin, jika nasib pelarian Rohingya yang berada di bumi Malaysia pun kita tak terbela?

************
Helping young refugees find work
Many Myanmars have little clothing and even less knowledge of English
Thursday, February 23, 2012 - 14:16

DAMANSARA: Many Myanmar refugees who came to Malaysia with only the clothes on their backs, no qualifications and a poor grasp of the English language, would have felt helpless, until they were introduced to Project Self-Help, the HELP University's ongoing vocational education project.

Set up in September, last year, the programme teaches vocational skills to the 5,000 refugees who had sought asylum in Malaysia under the United Nations High Commisioner for Refugees (UNHCR).

HELP International corporate planning executive director Adam Chan said that the idea for the programme stemmed from discussions initiated with a UNHCR representative in July, last year.

"More than 19,000 refugees of the 95,000 registered in Malaysia are below 18 with limited education," he told The Malay Mail, adding that more funds would be needed. HELP's quarterly intake is between 90 and 150 youths.

A charity concert will be held to raise funds on Friday and Saturday. Call HELP corporate communications senior manager Dharshini Ganeson at 012-287 2686 for more.

http://www.mmail.com.my/story/helping-young-refugees-find-work

PELARIAN ROHINGYA KRITIKAL, PERLU SUMBANGAN

Kaum Rohingya merupakan populasi muslim terbesar, sekitar 3.5 juta orang di Myanmar yang kebanyakannya tinggal di Rakhine, salah sebuah negeri di Myanmar yang berkongsi sempadan dengan Bangladesh.

Mereka menjadi pelarian di Bangladesh, Pakistan, Thailand, Malaysia dan negara lain sejak lebih 50 tahun dahulu akibat penindasan dan penganiayaan pemerintahan Burma dan penganut Buddha ke atas mereka.

Kepada mereka yang berminat untuk menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan ini boleh berbuat demikian melalui akaun Teras iaitu BIMB 02020010021351.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27304:pelarian-rohingya-kritikal-perlu-sumbangan-teras-&catid=1:utama&Itemid=50

Bayangkan kalau kita beada di tempat mereka...Tidak dibenarkan bekerja,belajar di sekolah harian kerana status mereka sebagai pelarian...Jadi, apa pilihan yang mereka ada?

Rumah Anak Yatim Rohinya di Selayang amat memerlukan bantuan anda. Tanpa bantuan kerajaan dan tidak mendaftar kerana mereka adalah pelarian.

Kisah selanjutnya di http://waghih.blogspot.com/2009/11/pelarian-islam-tak-layak-dapat-zakat-di.html

Terdapat lebih kurang 10 atau 12 ribu orang pelarian Muslim Rohingya yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) di Malaysia.

Sehubungan dengan itu, ia menjadikan pelarian terperangkap dalam beberapa situasi seperti tidak mempunyai pekerjaan yang sah selain anak-anak mereka tidak diberikan akses kepada pendidikan. Begitu juga tiada kemudahan perubatan dan hospital sebagaimana yang dinikmati oleh warganegara.

Natijahnya, terdapat di antara mereka yang terpaksa bekerja sebagai pengemis untuk mencari sesuap nasi di samping meningkatnya masalah sosial yang sudah tentu akan merugikan semua pihak.

Penderitaan Muslim di Myanmar bermula pada 1982 lagi apabila secara tiba-tiba Muslim Rohingya diisytiharkan pendatang asing di negara sendiri. Muslim Rohingya ditindas melalui undang-undang “Burma Citizenship Law of 1982”.

Tiada ulasan: