KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120220

MB N.Sembilan tak mesra Mat Rempit?



Seperti biasa apabila saya beli kuih untuk sarapan pagi di gerai kaki lima di Senawang saya akan menyapa peniaga yang merupakan seorang pemuda. Adik kepada pemuda ini merupakan seorang pelumba untuk satu kelab berjenama dalam Kejohanan Lumba Motosikal Cup Prix jelajah Malaysia yang kebetulan ada di gerai tersebut.

Saya tanya bila mula kejohanan tahun ni. Pelumba muda tadi yang saya rasa umurnya dalam 19 tahun berkata, bulan Mac ini di Pulau Pinang.

Saya tanya lagi, bila pula nak ada kejohanan cub prix di N.Sembilan. Pelumba muda tadi kata, Menteri Besar N.Sembilan kata N.Sembilan tak ada tempat atau jalan untuk buat cub prix (Sejauh mana kebenaran dakwaan pelumba tadi saya tak pasti).

Saya kata bukan ke sebelum ni Negeri Sembilan ada buat racing cub prix di tengah bandar Seremban dan di Port Dickson. Pelumba muda tadi kata MB sibuk jaga bolasepak saja (Sekali lagi, sejauh mana kebenaran dakwaan pelumba tadi saya tak pasti).

Ini adalah persepsi atau luahan seorang anak muda, pelumba muda yang selama ini kita panggil Mat Rempit yang harus diberi perhatian oleh semua pihak. Pelumba muda ini saya perhatikan bukan jenis yang suka membuang masa sesuka hati. Pagi tolong ibunya jual kuih, malam dia sendiri jual burger.

Dalam fikiran saya, bukankah bandar Seremban , malam minggu jadi medan lumba kereta dan motosikal, di tengah bandar Seremban , depan Parkson, A&W dan stesen komuter. Susah-susah kita anjur saja kejohanan cub prix waktu malam.

Sebelum racing bermula kita selitkan sikit peringatan dari pendakwah yang kontemporari seperti Ustaz Azhar Idrus ke atau berkongsi pengalaman dengan artis yang seronok dengan Islam seperti Penyanyi Dangdut Iwan Shahman ke, pemain gitar Sham Kamikaze ke.

Lepas tu biarkan anak muda ini hentam racing keliling bandar Seremban secara halal.

Mungkin pejabat MB boleh beri kenyataan mengenai perkara ini agar persepsi anak muda lebih-lebih lagi para Mat Rempit lebih jelas dalam isu ini.

Untuk makluman anak muda tadi adalah pelumba Top 10 dalam kejohanan Cub Prix.

Tiada ulasan: