KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20051130

Ahli Parlimen Malaysia wajar contohi Teresa Kok

Apa yang baik wajar diteladani, walaupun ianya datang daripada orang yang tidak sehaluan , tidak seagama, tidak sebangsa dengan kita. Yang tidak baik kita jadikan sempadan. Teresa Kok adalah merupakan ahli Parlimen kawasan Seputeh daripada parti DAP. Sebut sahaja DAP ianya mengimbau kembali sejarah pergeseran perkauman antara Melayu dan Cina. Dan ada sesetengah daripada orang Melayu kurang senang dengan kehadiran DAP di kalangan mereka.

Namun apa yang menarik minat saya ialah apabila nama Teresa Kok menjadi bualan sekarang ini dengan pendedahan isu kes tahanan wanita warga Cina yang didakwa dibogelkan dan disuruh untuk melakukan ketuk ketampi oleh anggota polis. Ini menarik minat saya untuk mengenali Teresa Kok dengan lebih dekat. Apa yang menyebabkan beliau begitu senang didatangi oleh masyarakat terutamanya daripada kaum Cina sendiri.

Apa yang dijumpai ialah sesuatu yang ahli parlimen lain terutama daripada parti UMNO, MIC, PAS , Keadilan dan lain-lain parti komponen Barisan Nasional mahupun pembangkang yang wajar contohi. Iaitu Teresa Kok mempunyai laman web beliau sendiri http://teresakok.blogsome.com dimana masyarakat dapat mengikuti perkembangan ahli parlimen di kawasan mereka daripada masa ke semasa. Malah laman web Teresa Kok ini tidak beku seperti mana laman web agensi kerajaan yang hanya dikemaskini mungkin setiap enam bulan sekali atau mungkin apabila mendapat teguran dalam akhbar. Laman web Teresa Kok ini di kemaskini hampir setiap hari, terutamanya apabila ada sesi parlimen berlangsung.

Malah kritikan, komen serta teguran yang diberikan oleh Teresa Kok dalam laman webnya adalah merupakan isu setempat dan isu semasa yang mempunyai fakta yang munasabah, bukan setakat serangan emosional semata-mata atas sentimen kepartian.

Dengan ini rakyat yang diwakili oleh ahli parlimen berkenaan seolah-olah dapat mengenali ahli parlimen mereka dengan lebih dekat, dan secara tidak langsung dapat menilai mutu perkhidmatan yang diberikan oleh ahli parlimen mereka secara peribadi, bukan secara pukul rata oleh parti yang diwakili.

Dengan itu saya menyeru terutama rakan-rakan saya ahli-ahli parlimen dan wakil-wakil rakyat yang beragama Islam dan berbangsa Melayu daripada UMNO, PAS dan Keadilan agar mencontohi pendekatan yang diketengahkan oleh Teresa Kok dengan mengadakan laman web yang informatif dan interaktif agar ianya dapat menjalinkan hubungan erat antara ahli parlimen dan wakil rakyat dengan rakyat yang diwakilinya.

Rozmal Malakan
E-mel : rozmal@yahoo.com Laman web waghih.blogspot.com

*****************************************************************
Wanita Melayu Islam Turut Dibogelkan Pada Tahun 2000

Reformasi kaki abused during remand http://teresakok.blogsome.com/2005/11/28/62/

We held another press conference on police abuse scandal this morning.

…… Nora, a Muslim woman, was asked to strip in front of police woman and squat ten times at the women’s police lock-up at Kapar Police Station.

She was arrested by police on 4 November 2000 while looking for a place to set up her stall to hawk food to those attending ………… Not long after she arrived, she saw Klang Municipal Council officers arrive with FRU, police and General Operations Force Officers in tow.

She and others who were arrested were brought to the Kapar Police Station. Nora was released on November 10 and no charges without charges being laid.

Nora has complaint to ………… Suhakam but nothing came out after the report. This is another incident which proves cops do not discriminate as they abuse and bullly citizens and tourists from every community