KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20051117

Hujan tak turun di empangan, catuan air Seremban diteruskan

Demikianlah kenyataan MB N.Sembilan. "Hujan pula bukan di kawasan empangan, jadi tiada kesan pada paras air," katanya, pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Majlis Perbandaran Seremban.

Hujan lebat kerap turun di Seremban, tapi mengapa hujan tak nak turun di empangan Terip yang terletak di Seremban ? Siapa punya kuasa yang menentukan semua ini dan mengapa ??? Apakah kawasan empangan “panas” ???? Apa yang harus dilakukan ??? Catuan air di Seremban telah berlarutan lebih 5 bulan sedangkan jaminan awal kerajaan negeri hanya satu bulan.

Berita Harian 17 Nov - JBANS sambung catuan air mulai hujung minggu

SEREMBAN: Jabatan Bekalan Air Negeri Sembilan (JBANS) akan meneruskan kembali catuan air di daerah ini selewat-lewatnya mulai hujung minggu ini jika paras air empangan pembekal terus susut berikutan pemberhentian catuan sempena Deepavali dan Aidilfitri lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata langkah itu terpaksa diambil kerana paras air di Empangan Sungai Terip yang membekalkan air di daerah ini merosot semula daripada 89.8 meter kepada 89.1 meter.

Katanya, kerajaan negeri bimbang jika paras empangan berkenaan terus merosot sehingga ke bawah paras kritikal 88 meter.

"Catuan bekalan air selang sehari terutama di daerah ini mungkin akan diteruskan semula dalam tempoh terdekat bagi mengelakkan paras air