KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090313

Legasi Ketuanan Rembau , siapa mengaku orang Rembau ?

Siapa yang mengaku orang Rembau dapatkan buku Legasi Ketuanan Rembau. Orang bukan Rembau pun boleh dapatkan dan baca juga.

Terimakasih kepada Pak Dharma.

Hidup Bahasa Melayu ! Mansuhkan PPSMI !

**********************************
MENGANGKAT DAULAH MELAYU
PENULISAN BUKAN UNTUK GLORI:
TETAPI MELESTARI DOKUMENTASI

Generasi sekarang hampir hilang pedoman laksana 'tulisan jawi' yang sudah pupus hingga membaca al-Quran terpaksa menghafal (by heart), disebabkan tak mampu lagi mengeja. Memang generasi muda tak menyedari peranan Undang Yang Empat menurunkan tanda tangan 'Perjanjian Kemerdekaan' mewakili Negeri Sembilan bersama Yang Dipertuan Besar. Undang Yang Empat juga bergambar bersama raja-raja Melayu selepas upacara tersebut sebagai manifestasi kedaulatan ketuanan Melayu. Menerusi buku 'Legasi Ketuanan Rembau' juga dilengkapkan perjuangan Undang Luak Rembau, Dato' Nganit, Dato' Haji Sahil dan Dato' Abdullah menentang kepongahan kolonial British.

Pembabitan Dato' Nganit, Dato' Haji Sahil dan Dato' Abdullah melawan kolonial British menerima risiko yang tak mungkin mampu dilestarikan oleh generasi yang mabuk dengan 'politik wang'. Dato' Nganit misalnya, bangkit membantu saudara Melayunya di Naning melawan kolonial British pada 1831, diikuti dengan Dato' Haji Sahil yang rela dipecat kemudian dibuang ke Singapura pada 1883. Dato' Abdullah pula tampil bersama Tuanku Muhammad Shah, Sultan Alang Iskandar dan Raja Sir Chulan mendesak kolonial British menubuhkan pasukan tentera pertahanan Melayu dikenali 'Askar Melayu' pada 1 Mac 1933. Justeru buku ini bukanlah untuk glori penulisan, tetapi menjadi dokumentasi yang sewajar, sejajar dan sejanjar!

Artikel lanjut pada pautan berikut http://adimul.blogspot.com/2009/03/info-sastera-budaya-buku-legasi.html

Tiada ulasan: