KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090713

Jom kita jadi orang miskin bertaqwa

Nak banglo mewah di dunia atau di akhirat ? Nabi Muhammad saw hidup dalam kemiskinan tapi aman bahagia. Jiran-jiran Nabi di dalam syurga nanti ramai dari kalangan orang miskin yang bertaqwa.

Orang miskin bertaqwa tak banyak di tanya mengenai harta yang dibelanjakan di akhirat nanti. Tapi orang kaya yang bertaqwa pun akan ditanya akan setiap harta yang dibelanjakan. Takut nanti di tanya kenapa kenapa buat masjid mewah tapi ramai orang sekitar masjid yang tidak cukup makanan ?

Bukannya tak boleh jadi kaya , tapi jadikanlah kekayaan kita itu untuk membina banglo di akhirat dengan banyak sedekah , banyak buat masjid , banyak buat bangunan atau pejabat untuk pertubuhan Islam.

Marilah kita bersama orang-orang miskin yang bertaqwa di dunia dan di akhirat.

Kalau umat Islam dan orang Melayu nak maju , kalau tak nak lihat Melayu jadi juara rempit , juara lepak , juara rokok , juara judi , juara arak, orang macam kita nilah kena banyak berkorban harta dan tenaga , banyakkan terlibat dalam aktiviti kesukarelaan dan NGO. Jangan serahkan semata-mata pada Majlis Agama Islam , Imam , Bilal , Wakil Rakyat dan Menteri.

Berikut petikan dari Khutbah Jumaat Majlis Ugama Islam Singapura

PENGHUNI SYURGA DAN PENGHUNI NERAKA

Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w telah bersabda maksudnya:
"Aku telah meninjau syurga dan aku dapati kebanyakan penghuninya ialah kaum miskin, ………" Diriwayatkan oleh al-Bukhari.

Rasulullah s.a.w telah diperlihatkan oleh Allah gambaran syurga dan neraka, dan baginda dapati bahawa penghuni syurga yang paling ramai adalah terdiri dari golongan orang-orang miskin yang tidak berharta.

Bertolak dari pengertian ini ternyata bahawa yang dimaksudkan dengan "orang-orang miskin " yang disebut oleh Rasulullah s.a.w itu ialah orang-orang miskin yang soleh dan bertaqwa, bukanlah semata-mata orang miskin, kerana kemiskinan sahaja merupakan satu bala yang boleh membawa seseorang kepada kekufuran, apabila tekanan kemiskinan itu tidak dapat disabari.

Kelebihan orang-orang miskin ( yang banyak masuk syurga ) itu bukanlah kerana kemiskinan, malah kerana kesabaran, taqwa dan amalan-amalan mereka yang soleh yang biasanya menyebabkan mereka menjadi miskin.

Mudah-mudahan kita digolongkan dikalangan orang-orang yang suka membelanjakan hartanya di jalan Allah.

Rebutlah peluang ini, kerana setiap sedekah yang ikhlas akan digandakan oleh Allah sehingga 700 kali ganda.

Rujukan : MUIS , Khutbah

Tiada ulasan: