KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121119

Sekolah Menengah Agama makin terpinggir dan dianak tiri.



Hari ini keputusan UPSR telah diumumkan. Rata-rata bapa yang saya temui semasa menunggu keputusan UPSR di sekolah mengatakan betapa susahnya dan begitu ramai yang memohon masuk ke tingkatan 1 di sekolah menengah agama terutama di kawasan bandar seperti Seremban.

Saban tahun permintaan makin meningkat, tapi bilangan sekolah menengah agama dari dulu banyak tu sahaja. Di N.Sembilan jika dulu berbelas-belas sekolah menengah agama adalah dibawah kerajaan negeri, kini hanya tinggal 3 sahaja. Selebihnya telah dimasukkan bawah SABK (Sekolah Agama Bantuan Kerajaan) yang diuruskan oleh Kementerian Pelajaran.

Sepatutnya apabila berbelas-belas sekolah menengah agama telah diserahkan ke kerajaan pusat, kerajaan negeri dengan penjimatan yang ada setiap tahun boleh menambah lagi sekolah menengah agama.

Jika kerajaan negeri tidak mampu dari segi kewangan untuk menambah bilangan sekolah agama, mereka sepatutnya memberi insentif dan galakan kepada sekolah menengah agama swasta agar lebih ramai ibu bapa yang tidak layak menghantar anak mereka ke sekolah menengah agama kerajaan, dihantar ke sekolah menengah agama swasta.

Kesemua bapa yang saya temui amat bersetuju dengan pandangan tersebut. Ini diburukkan lagi sekolah menengah agama negeri di kawasan bandar telah menaikkan tahap untuk masuk ke tingkatan 1 dengan mendapat keputusan UPSR minima 3A, 2B.

Bagaimana dengan pelajar yang mendapat 1A, 2 A atau tiada A, tapi amat berminat untuk masuk ke sekolah menengah agama, dan ibu bapa mereka tidak mampu untuk menghantar ke sekolah menengah agama swasta, kerana mereka hanya bekerja sebagai kerani, penjual goreng pisang, pekerja kilang?

Adakah mereka ini termasuk golongan pelajar terpinggir dan dianak tirikan?

Jangan hanya sekadar menang sorak, kampung tergadai !

Tiada ulasan: