KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140530

Orang Melayu mesti sentiasa ada parang yang tajam


Bukan Melayu namanya kalau tiada parang yang tajam pada setiap masa. Datuk dan ayah kita dulu di kampung sentiasa ada parang yang amat tajam, mudah untuk mereka melakukan apa-apa tugas semasa gotong royong kenduri kendara. Kalau ada pokok atau pohon buluh yang rebah di jalan, senang untuk dibersihkan dengan parang yang tajam.

Tapi sayang anak muda Melayu kita sekarang tak tahu nak asah parang, tak tahu guna parang. Musim cuti sekolah ini remaja kita hanya seronok ke hulu ke hilir naik motosikal, walaupun tiada lesen.

Marilah kita hidupkan balik budaya Melayu ini dengan sentiasa ada parang tajam, kalau ada pokok tumbang semasa memandu senang nak dibuang.

Kalau tak tahu cara nak asah parang, jangan malu nak belajar. Jangan asah parang tanpa air, nanti cepat tumpul.

3 ulasan:

Unknown berkata...

buek apo guno ee parang tajam jang..? nak yommoleh kobau ..? mano kobau ee..? konduri nikah kawin ..? orang dah ketering jo jang..? Nak porang ..? pakai sonapang jang tak monang do parang ... tanyo lak borapo ramai melayu ada sonapang banding dongan cino ...kalah melayu jang, kalah ........!!!!

Tanpa Nama berkata...

Simpan parang di rumah, bukan semestinya nak berperang, dunia Malaysia sudah tidak aman, penyamun boleh masuk bila-bila masa sahaja, kalau mereka masuk takkan nak lawan dengan bantal? Pisau dapur?... kalau pandai guna sebagai senjata mungkin hebat, tapi parang kalau dihunus, kesannya agak mengancam kepada musuh yang menjengah... kebarangkalian berundur itu ada.

Tanpa Nama berkata...

bukan simpan parang panjang sahaja jang ooi.. kita perlu blajar silat juga...baru jadi pahlawan melayu...
sekurang2nya kalau penyamun masuk rumah kita dapat rebah dan patahkan 5 org sekali gus....