KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20150803

Pondok tukang kasut jadi rumah



Tolong jangan melatah bila dengar cerita macam ni atau nak salahkan sesiapa. Siapa nak bantu, turun bantu, siapa tak nak bantu, sila doa atau duduk diam-diam. Kalau nak bantu, fikir dulu apa yang sepatutnya dibantu, agar saudara kita ini mampu berdikari.

Pondok tukang kasut jadi rumah
31 Julai 2015 


Seremban: “Hanya pondok ini tempat saya berteduh dan mencari rezeki setiap hari, tetapi sampai bila saya boleh tinggal di sini,” kata Baharuddin Abdul Rahman, 51, yang menghuni pondok usang di Taman Sri Mawar, Senawang dekat sini.

Baharuddin bekerja sebagai tukang kasut tinggal di pondok berkenaan selepas berpisah dengan isteri sejak setahun lalu.

Katanya, setiap hari dia dibelenggu kebimbangan sekiranya pondok itu dirobohkan pihak berkuasa tempatan (PBT) kerana dia tidak mempunyai kediaman lain dan tempat mencari rezeki.

“Sebelum ini, pondok itu dijadikan tempat membaiki kasut oleh seorang lelaki warga emas, tetapi selepas lelaki itu meninggal dunia, saya mengambil alih pekerjaannya kerana saya mempunyai kemahiran sama.

“Pendapatan diperoleh tidak menentu sekadar cukup menampung kehidupan saya. Saya tidak mampu untuk menyewa rumah apatah lagi memiliki kenderaan,” katanya ketika ditemui di pondoknya itu, semalam.

Tiada ulasan: