KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20151029

Bagaimana pula dengan Tarian Sufi atau Sufi Dance?




Ramai orang Malaysia yang melancong ke Timur Tengah atau Turki pasti dihidangkan dengan Tarian Sufi ini. Apa pula hukum Tarian Sufi ini?

Tari sufi adalah karya seorang sufi dari Turki, Jalaludin Rumi. Tari ini merupakan bentuk ekspresi dari rasa cinta, kasih dan sayang seorang hamba kepada Allah Swt dan Rasul Allah Nabi Muhammad saw. Gerakan tubuh yang memutar berlawanan arah dengan jarum jam, merupakan bentuk penyatuan diri dengan Sang Pencipta.

Umumnya tarian sufi dilakukan pria Turki secara berkelompok, sebagai ekspresi seorang pencari Tuhan saat bertemu dengan sang kekasih yang maha suci dan ketika merasakan kasih meletup-letup dari dalamnya perasaan dan ditransfer menjadi energi gerak dalam bentuk tari.

Ketika penari melakukan tarian dengan cara berputar, semakin lama putaran semakin cepat dan penari mengalami ekstase. Kalangan sufi memahami keadaan ekstase tersebut sebagai tingkat pencapaian perasaan penyatuan dengan Tuhan. Gerakan tari yang tercipta diyakini bukan dari diri si penari tetapi berasal dari kelembutan jiwa yang berserah diri pada Sang Pencipta.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Merepek. Nabi dah terangkan amalan amalan yang dituntut. Kalau sahabat didikan nabi tak buat amalan tu jangan kita buat.