KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20151027

Orang susah perlu belajar kayuh basikal cari rezeki



Saya dimaklumkan ada seorang penoreh getah yang kais pagi makan pagi, kasi petang makan petang memerlukan RM600 untuk membaiki motosikalnya yang digunakan untuk mencari rezeki. Kos membaiki motosikal semakin mahal sekarang ini, belum masuk duit minyak, senggaraan, insuran dan sebagainya. Kalau kita bantu RM600, akan datang, motosikal itu akan rosak juga. Saya memberi alternatif, adalah lebih baik kita belikan penoreh getah ini basikal yang harganya antara RM100 ke RM200, kos menjaganya pun murah.

Jarang sekarang kita tengok orang kita kayuh basikal cari rezeki. Yang ramai ialah kayuh basikal sebagai riadah, ada yang harga basikal ini beribu-ribu ringgit.

Orang kita perlu diajar semula untuk kayuh basikal pergi kerja, pergi kilang. Kalau di Senawang ini kita tengok warga asing, warga Nepal, warga Vietnam, warga Bangladesh pergi kerja kayuh basikal berkilometer jauhnya.

Adakah orang kita malu untuk kayuh basikal ke tempat kerja? Rela meminta-minta untuk dibantu?

WARGA EMAS KAYUH BASIKAL 60 KILOMETER CARI REZEKI

BALING 11 Jan. 2012 - Seorang warga emas dari Kampung Lubuk Badak, Weng dekat sini sanggup mengayuh basikal hampir 60 kilometer sehari bagi mencari rezeki untuk menyara keluarganya.

Atas rasa tanggungjawab untuk menjaga keluarga, Saad Bahadun, 64, tabah mengayuh basikal untuk mencari rezeki dengan memanjat pokok kelapa, pekerjaan yang telah dilakukan sejak berusia 15 tahun.

Warga emas ini gigih mengayuh basikal setiap hari dari rumahnya ke pekan Baling untuk memanjat pokok kelapa hanya dengan pendapatan tidak sampai RM15 sehari.


PENGAYUH BASIKAL BUTA CEKAL BERNIAGA, IPAR JADI 'MATA'


TUMPAT 4 Sept 2014 - Mohamed Yusof, 65, yang cacat penglihatan sejak berusia 7 tahun, bersama adik iparnya Rosnah Ngah, 56, yang tidak mampu berjalan, berbasikal sejauh lima hingga 15 kilometer setiap hari mengutip barangan logam selain sayur-sayuran dan menjualnya dari rumah ke rumah.

Menariknya, pengayuh basikal ialah Mohamed Yusof yang tidak dapat melihat. Namun dengan bantuan adik iparnya yang bertindak menjadi pemandu arah atau “mata”, mereka dapat bergerak dari kampung ke kampung menaiki sebuah basikal yang direka khas.

Pendapatan hasil jualan mereka tidaklah seberapa, namun memadai. Pada hari biasa, mereka mampu beroleh pendapatan antara RM30 hingga RM40 sehari.

Tiada ulasan: