KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060308

Kasihanilah pengusaha van dan bas sekolah

Saya bukannya pengusaha van dan bas sekolah. Saya bukannya pemandu van dan bas sekolah. Tetapi saya tahu betapa peritnya pengusaha van dan bas sekolah ketika ini.

Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan mampu, walaupun kerajaan tidak membenarkan sebarang kenaikan tambang bas dan van sekolah akibat kenaikan harga minyak yang melampau. Atas dasar tolong menolong saya syorkan supaya tuan-tuan dan puan-puan sendiri bayar lebih sedikit kepada mereka, walaupun pengusaha van dan bas sekolah ini tidak menaikkan tambang mereka kerana takut akan disaman, dibawa ke mahkamah, didakwa, dipenjara, ditarik lesen dan sebagainya.

Berapa nak bayar lebih kalau tuan puan mampu. Terpulang, walau apapun tidak lebih 18% tambang asal. Untuk memudahkan ambil pukul rata 9% dari tambang asal.

Kalau dulu tambangnya RM 50 bayarlah RM 54.50, kalau dulu tambang RM 40 bayarlah RM 43.60, kalau dulu tambang RM 20 bayarlah RM 21.80.

Tidak salah kita bayar lebih kalau kita mampu, tapi salah kalau pengusaha menaikkan tambang tanpa kelulusan kerajaan.

Jarang saya tengok pengusaha van dan bas sekolah yang kecil-kecilan duduk rumah banglo, pakai kereta Mercedes, pergi melancong luar negara. Malah ada yang buat kerja part time kerana tak cukup duit hasil bawa van dan bas dengan menjual apam balik, menjual keropok dan sebagainya.