KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090101

Pakai talipinggang keledar dapat pahala ?

Adakah kita nak ajar anak-anak kita dengan berita gembira atau ugutan yang menakutkan ? “Nak pakai talipinggang belakang tu, nanti kena saman RM 300 kalau tak pakai. Atau kita nak nasihatkan anak kita “Nak, pakai talipinggang belakang tu, nanti dapat pahala insyaALLAH”.

Boleh ke pakai talipinggang belakang dapat pahala ? Soalan cepumas untuk kita semua. Bukankah semua amalan itu bergantung kepada niat. Kalau kita niatkan pakai talipinggang belakang itu kerana hendak melindungi ahli keluarga kita daripada perkara yang membahayakan diri sendiri jika ada kemalangan, kerana ALLAH menyuruh kita memelihara ahli keluarga kita , tidakkah kita akan dapat pahala kerana menurut perintah ALLAH ?

Kalau kita buang duri di jalanan pun boleh dapat pahala , banyak benda lain yang baik boleh dapat pahala bergantung pada niat kita.

Setiap apa yang kita buat pasti ada ganjaran pahala dan dosa, syurga dan neraka. Hatta kita bersama dengan isteri kita pun kita dapat pahala.

Kita orang Islam dengan itu ajarlah anak kita dengan perkara yang menggembirakan buat itu dapat pahala, buat ini ALLAH suka. Janganlah takutkan anak kita dengan buat itu polis saman, buat ini JPJ saman.

ALLAH ada dimana-mana dan pada bila-bila masa. Akan tetapi polis dan JPJ tidak ada dimana-mana dan tiada pada setiap masa.

InsyaALLAH aman, selamat dan makmur Malaysia.

Tiada ulasan: